کمیسیون عمران در جلسه ایی با آخوندی بررسی می‌کند؛
نماینده اهر و هریس در مجلس، با یادآوری تلاش‌های مکرر کمیسیون عمران مجلس برای تشکیل جلسه‌ای مشترک با مسئولان حوزه تنظیم بازار مسکن، افزود: با وجود تلاش‌های بی‌شمار کمیسیون عمران مجلس برای تدوین طرحی منسجم برای تعیین نرخ اجاره‌ب‌ها هنوز شاهد طراحی این مهم نیستیم.
کد خبر: ۲۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 11 April 2015
تا تعطیلی مدارس و آغاز فصل نقل و انتقالات چیزی باقی نمانده و بازار مسکن در تب و تاب تعیین نرخ اجاره بها است. حرف از بازار مسکن که می‌شود باید حساب روند صعودی اجاره بها را از وضعیت خرید و فروش جدا کرد. زیرا تجربه نشان داده است که صاحب خانه‌ها در احتساب نرخ اجاره بها به روند تورم بیش از وضعیت بازار مسکن توجه دارند. البته تقاضای بالای مسکن اجاره‌ای نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت در این بخش است. 

به عنوان مثال رکود بازار مسکن در سال ۹۱ تاثیری بر افزایش نرخ اجاره بها نداشت. پس از آن هم که طی دو سال گذشته حباب قیمت مسکن شکسته شد و قیمت‌ها به کمتر از نرخ تورم رسید، تغییر در سیرصعودی اجاره بها ایجاد نشد. 

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳، 16.1 درصد بوده است که این رقم نسبت به سه ماهه قبل معادل 4.5درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 14.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

همچنین بنابر آمار بانک مرکزی متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در ۹ ماه اول سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 16.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل 17.4 درصد افزایش داشته است. 

بر اساس این اعداد و ارقام اجاره بها همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد این وضعیت امسال هم ادامه داشته باشد. 

این روند صعودی فشار اقتصادی را بر مردم افزایش داده و مورد انتقاد نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است.

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران در گفت‌و‌گو با تابناک از این سیر صعودی انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاتحان بازار مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه در حوزه اجازه بها سودجویان و دلالان هستند، گفت: در صورتی که نرخی مصوب برای اجاره بها در نظر گرفته و نظارت کافی بر رعایت آن لحاظ شود حتما شاهد جهش قیمت‌ها و همچنین نرخ‌گذاری‌های سلیقگی نخواهیم بود. 

این نماینده مجلس با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه هفته آتی کمیسیون عمران، گفت: یکی از موضوعات کلیدی و مهمی که با حضور آقای آخوندی در کمیسیون مورد بحث و بررسی واقع خواهد شد چگونگی ضابطه‌مند کردن تعیین اجاره بها است. 

وی یادآور شد: تبعیت از الگویی منسجم در تعیین نرخ اجاره بها مطالبه مردم بوده که کمیسیون عمران مجلس نیز در این رابطه می‌کوشد. 

عباس فلاحی باباجان دیر عضو این کمیسیون نیز در این خصوص تاکید کرد: باید مکانیزم مشخصی برای تعیین نرخ اجاره‌ب‌ها با توجه به امکانات ساختمان و همچنین موقیعت جغرافیایی آن در نظر گرفته تا بدین ترتیب از نرخ‌گذاری‌های سلیقگی جلوگیری شود. 

نماینده اهر و هریس در مجلس، با یادآوری تلاش‌های مکرر کمیسیون عمران مجلس برای تشکیل جلسه‌ای مشترک با مسئولان حوزه تنظیم بازار مسکن، افزود: با وجود تلاش‌های بی‌شمار کمیسیون عمران مجلس برای تدوین طرحی منسجم برای تعیین نرخ اجاره‌ب‌ها هنوز شاهد طراحی این مهم نیستیم. 

وی با بیان اینکه مسئله تأمین و عرضه متناسب مسکن به عنوان اساسی‌ترین و اصلیترین نیاز جامعه در قالب طرح جامعه مسکن دیده شده است، گفت: متاسفانه اجرایی نشدن و نیمه کاره‌‌ رها شدن این طرح یکی از معضلاتی بود که به آشوب بازار مسکن دادمن زد. 

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه باید بانک جامع اطلاعاتی برای شناسایی مسکن‌های آماده اجاره و فروش تهیه شود، افزود: در صورتی که کشور دارای بانک مسکن جامع با خدمات رسانی به روز باشد به طور حتم کوتاه شدن دست دلالان در قیمت‌گذاری‌ها را شاهد خواهیم بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار