ایرانگردی را از اصفهان گردی آغاز کنیم؛
تابناک: بی شک نیاسر قطعه ای از بهشت است که با قرار گرفتن در دامنه شرقی کوه های کرکس و به سبب وجود چشمه های جوشان و پر آب اسکندریه و قنات های فراوان همچنون نگینی سبز در دل کویر است.
کد خبر: ۲۱۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 12 April 2016

به گزارش تابناک اصفهان، سرزمین ییلاقی نیاسر در 30 کیلومتری غرب شهرستان کاشان و در مسیر جاده ای اردهال قرار دارد.

شهری که متوسط ارتفاع آن از دریا هزار و 650 متر است. ارتفاع چارتاقی که بلندترین نقطه شهر است، هزار و 750 و ارتفاع پایین ترین نقطه نیز هزار و 550 متر است. وجود اختلاف ارتفاع 200 متری سبب شده به وجود آمدن چشم انداز های بی نظیر و بسیار زیبایی در نیاسر شده است.

با توجه به جاذبه های طبیعی و محیطی متعدد انتخاب نیاسر به عنوان شهری چهار فصل برای سفر یک انتخاب ویژه است، ازنیمه دوم اسفندماه تا نیمه های فروردین شهر پر از عطر خوش شکوفه های درختان بادام، هلو، زردآلو است البته باید به این همه رایحه خوش, عطر گل های سنبل را هم اضافه کرد. از اواخر فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت ماه دشت های نیاسر پر از آلاله و شقایق است. اما آنچه بهار نیاسر را متفاوت کرده وجود گلستان های گل محمدی و گلاب گیری در بهار است.

از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه گلستان های گل محمدی نیاسر غرق در گل اند و مردمان مهربان این شهر مشغول گلاب گیری. مردمانی که در اوج فعالیت و تلاش میزبان هزاران مسافری می شوند که از اقضی نقاط ایران و جهان برای تماشای مراسم گلاب گیری راهی نیاسر شده اند.

البته کسانی که به جز گلاب خواهان انواع عرقیجات گیاهی هستند، به طور حتم فصل بهار برای ساعتی هم که شد مهمان مردمان نیاسر می شوند. به دلیل محدودیت های این شهر در میزبانی و اسکان گردشگران بیشتر گردشگری نیاسر یه روزه است.

نیاسر به جز طبیعت زیبا به دلیل وجودآبنیه و آثار تاریخی نیز مورد توجه است یکی از این آثار تاریخی عمارت "باغ تالار" است. در پایین چشمه اسکندریه نیاسر عمارتی متعلق به دوره صفویه که سال 81 به عنوان یک اثر ملی در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده وجود دارد.

طبق اسناد موجود در خصوص تاریخ کاشان هسته اولیه باغ در زمان اسکندر اول ساخته شده است. در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی در محله باغ تالار فعلی، کوشکی به نام باغ تالار ساخته می شود. عمارت در دو طبقه ساخته شده و تمام ویژگی های معماری صفوی به خصوص قرینه سازی در آن رعایت شده است. این بنا به صورت یک هشت ضلعی است که از دو قسمت کاملا مجزا اما قرینه تشکیل شده و در هر دو بخش شاه نشین در قسمت شرقی و زیر نشین در قسمت غربی از یکدیگر جدا است.

در حال حاضر دو قسمت بنا با ساخت پلی به یکدیگر متصل شده اند. سیستم آبرسانی و آب نماهای داخل بنا کاملا به صورت سنتی است و هنوز آب به وسیله کول های گلی در مسیر جوی ها هدایت می شود. باغ تالار از نظر مکانی در زیر چشمه اسکندریه قرار دازد و چندین ورودی غار رییس در اطراف آن قرار دارد. عمارت کوشک فعلی بر روی ویرانه عمارت صفوی ساخته شده است و شیوه ساخت و نحوه پوشش دور دیوار ها دارای قدمت قاجاری است.

بنای "چارتاقی" یکی از بناهای باستانی نیاسر است. بناهای چارتاقی در ایران به عنوان تقویم آفتابی یا شاخص اندازه گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید ساخته شده اند. چارتاقی نیاسر یکی از بناهای باستانی اواخر عصر اشکانی و اوایل ساسانی است. این بنا از کهن ترین و بزرگترین نمونه های چارتاقی ایران است. این بنا با قاعده ای مربع شکل اما در واقع ذوزنقه ای با اضلاع تقریبی به ارتفاع 14 متر است که برای ساخت آن تنها از سنگ های آهکی رسوبی و ملاط گچ استفاده شده است. سبک سنگ های متخلخل و سختی اندک و انعطاف پذیری ملات آن موجب تحمل زمین لرزه ها و پایداری بنا در عمر نزدیک به دو هزار سال آن شده است. چهار سوی این بنا همانند دیگر چارتاقی ها کاملا باز بوده و هیچ گونه در یا پنجره و بازدارنده های دیگری برای ورود به آن وجود نداشته است. در علم نجوم و تقویم ایران باستان بناهای چارتاقی به عنوان بناهای تقویم آفتاب ساخته می شدند که یکی از آنها بنای چارتاقی نیاسر است.

گزارش: سمیه قنبری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار