تابناک: رئيس اداره امور بيابان گفت اصفهان اظهار داشت: مساحت گسترده اي از كشور جمهوري اسلامي ايران متأثر از خشکي و بيابان زايي است و هر ساله خسارات زيادي از اين بابت به منابع زيستي و اقتصادي واقع در کانون هاي بحراني فرسايش بادي وارد مي شود.
کد خبر: ۲۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ 10 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از موج، حسين علي نريماني با اشاره به اين مطلب افزود: به منظور جلوگيري از اين آثار مخرب، دانش بومي و فني بسيار قوي در امر بيابان­ زدايي در كشور ايران وجود دارد كه در جهان نيز قابل توجه و ارائه بوده و آثار اجراي طرح هاي بيابان زدايي بر زندگي مردم و بهره برداران ملموس و قابل مشاهده است.

وي با اشاره به اين که، نخستين پروژه ترسيب کربن در ايران با رويكرد مشاركتي در امر بهره برداري و مديريت عرصه هاي منابع طبيعي توسط مردم در حسين آباد غيناب استان خراسان جنوبي اجرا شد، افزود: در همين راستا در بخش بن رود واقع در 100 کيلومتري استان اصفهان نيز پروژه ترسيب کربن در سطح 72 هزار هکتار با مشارکت استانداري و اداره کل منابع طبيعي استان اصفهان به مرحله اجرا رسيده است.

نريماني وجود عرصه هاي وسيع بياباني ، خسارت هاي ناشي از کانون هاي بحراني فرسايش بادي در منطقه و اثرات ناشي از آن بر روي اشتغال مردم را از جمله دلايل اجراي اين طرح در بخش مذکور برشمرد.

رئيس اداره امور بيابان استان، احياي توسعه پوشش گياهي بياباني به منظور مقابله با بيابان زايي و جذب دي اکسيد کربن هوا، ايجاد مشاغل پايدار و دوستدار محيط زيست از طريق توانمند سازي جوامع محلي و کمک به کاهش آلودگي هوا را از اهداف اجراي اين پروژه دانست.

وي، همچنين برگزاري کلاس هاي آموزشي، تشکيل صندوق هاي خرد اعتباري، ايجاد کسب و کار از طريق سرمايه موجود در صندوق ­ها و اجراي پروژه هاي منابع طبيعي توسط گروه هاي توسعه روستايي را فرآيند اجراي اين طرح عنوان کرد.

وي ادامه داد: اعتبار تخصيص داده شده به اين طرح يک ميليارد و 470 ميليون ريال است که 970 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي و 500 ميليون ريال نيز از محل اعتبارات استاني تأمين مي شود.

به گفته وي تا کنون، بيش از 280 ساعت کلاس آموزشي براي توانمندسازي 800 نفر از ساکنين اين منطقه برگزار شده است.

لازم به ذکر است؛ در فروردين امسال نيز آموزش فني در مشاغلي نظير قالي بافي، خياطي، پرورش بلدرچين، گوهرتراشي، عروسک بافي، پرورش ماهي، پرورش قارچ، بسته بندي محصولات فرعي، توليد عرقيجات و گردشگري با همکاري سازمان فني و حرفه اي استان اصفهان برگزار خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار