مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه آمار نوروزی همدان ثبتی و دقیق است، گفت: آمارهای برآوردی صحیح نبوده و خودفریبی است.
کد خبر: ۲۰۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 06 April 2016

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه آمار نوروزی همدان ثبتی و دقیق است، گفت: آمارهای برآوردی صحیح نبوده و خودفریبی است.

به گزارش فارس،علی مالمیر با بیان اینکه در ایام نوروز پیش‌بینی افزایش گردشگر در همدان وجود داشت، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی در نوروز امسال میزان پیش‌بینی شده مسافر را ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروزی، میزان اقامت‌کنندگان در استان همدان 191 هزار نفر بود که این آمار در چارچوب ستاد اسکان و به صورت ثبتی مستند است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان میزان بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و گردشگری استان را 608 هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمارهای ارائه شده معادل سال گذشته است هر چند میزان درآمد از گردشگران نسبت به سال قبل افزایش داشت زیرا طبق مصوبه بازدید از اماکن رایگان نبود.

وی در ادامه سخنانش آمار نوروزی ارائه شده میراث فرهنگی را ثبتی و دقیق دانست و گفت: در آمار امسال آمار برآوردی، دخیل داده نشده است تا از خطای کمتری برخوردار باشد در حالی که در سال‌های قبل مد نظر قرار می‌گرفت.

مالمیر خاطرنشان کرد: در نوروز امسال آمار مسافرانی که در منازل اقوام، منازل استیجاری و یا در چادرهایی خارج از کمپ در نظر گرفته شده اقامت داشتند محاسبه نشده است.

وی اضافه کرد: آمارهایی که استخراج می‌شود تنها برای تحلیل و آسیب‌شناسی است و در صورت دستکاری تنها سر خود را کلاه گذاشته‌ایم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه امسال آمار شهرستان‌ها نیز کنترل شد تا درست و دقیق باشد، بیان کرد: امسال به تمام ادارات شهرستان‌ها تأکید شد تا آمار ثبتی و دقیقی را در نوروز ارائه کنند.

وی ارائه آمار مسافران ورودی به استان را ناشی از آمار برآوردی دانست و گفت: ارائه آمار درستی از میزان مسافران ورودی به استان آمار صحیحی نیست و در سال‌های قبل نیز چنین آماری به شکل برآوردی محاسبه میشده است.

مالمیر با تأکید بر اینکه میزان مسافر ورودی به استان مهم نیست، گفت: با توجه به اینکه گردشگری رویکرد اقتصادی دارد، درآمد مهم است و اقامت و ماندگاری مسافر بیشتر از ورودی مسافر به استان مهم است.

وی شرایط نامساعد آب و هوایی نوروز امسال را در کاهش مسافر همدان موثر دانست و گفت: در نیمه نخست تعطیلات سال 95 با افزایش میزان اقامت مسافران و بازدیدکننده در همدان مواجه بودیم اما از نیمه دوم به علت شرایط جوی کاهش مسافر رخ داد که در مجموع آمار سال قبل شکل گرفت.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه هیچگاه از ارائه آمار درست کوتاه نمی‌آییم، بیان کرد: در حال حاضر آمار کنونی با آمار سال قبل و سایر استان‌ها مقایسه می‌شود اما صحت و سقم آن مشخص نیست؛ زیرا نمی‌دانیم آمار آنها فرضی و ثبتی و یا برآوردی است.

وی با بیان اینکه آمار خالص باید با آمار خالص مقایسه شود، گفت: ممکن است میزان برآوردها در سال‌های قبل در آمارها دخیل بوده باشند، اما امسال از ارائه آمار برآوردی امتناع شد.

مالمیر با بیان اینکه به طور میانگین 2.7 درصد هر مسافر از اماکن دیدنی همدان بازدید داشته است، افزود: آمار صحیح این است که میزان بازدیدکنندگان از اماکن گردشگری از میزان مسافران بیشتر باشد زیرا مسافر برای بازدید از یک شهر سفر کرده و از آثار دیدنی بازدید خواهد داشت.

این مسئول افزود: اگر در همدان 30 درصد مسافران از فرهنگیان باشد، در سایر استان‌ها نیز با اختلاف کمی همین میزان خواهد بود و نباید اختلاف جهشی داشته باشد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی همدان، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان با بیان اینکه آمار ارائه شده ثبتی و مستند است، گفت: در روزهای آینده آمار تعطیلات نوروزی را ارزیابی و تحلیل خواهیم کرد تا نقاط ضعف و قوت در آن مشخص شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار