عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان گفت: استفاده از جوش شيرين در نان هاي صنعتي و سنتي موجب مشكلات گوارشي و ترش كردن معده در مصرف كنندگان مي شود.
کد خبر: ۲۰۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹ 05 April 2016
جلال حجازي در گفت و گو با ايرنا افزود: زمان زيادي براي تكميل فرايند عادي تخمير آرد نياز است به همين دليل در بيشتر نان ها براي سرعت بخشيدن به اين فرايند از جوش شيرين استفاده مي شود.
وي گفت: به رغم اينكه تيم هاي نظارتي دانشگاه علوم پزشكي براي آزمايش نان هاي عرضه شده اقدام مي كنند و در صورت استفاده نانوايان از جوش شيرين با متخلفان برخورد مي كنند، ولي همچنان اين عمل غير قانوني و مضر سلامت در نانوايي ها مشاهده مي شود.
متخصص تغذيه با اشاره به ويژگي هاي نان سالم، اظهار كرد: آرد كامل و سبوس دار كه فيبر زياد و كافي دارد براي پخت نان سالم مورد نياز است و پخت با اين نوع آرد، كيفيت نان را بيشتر و ارزش غذايي آن را حفظ مي كند.
حجازي به باور غلط در بين مردم نسبت به سفيد بودن نان يعني كيفيت بالاي نان اشاره كرد و گفت: در نان هاي سنتي نان سنگك و در نان هاي صنعتي نان سبوس دار حجيم براي مصرف توصيه مي شود.
وي به نوع مصرف نان توسط بيماران ديابتي نيز اشاره كرد و افزود: مقدار مصرف نان بستگي به نياز بدن بيمار به كالري دارد و به همين جهت به حتم اين بيماران براي مشخص كردن مقدار مصرف نان بايد به پزشك تغذيه مراجعه و برنامه غذايي دريافت كنند. 
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان خاطرنشان كرد: مصرف زياد نان در اين بيماران حساسيت انسولين را كمتر مي كند و باعث مقاومت بيشتر آن مي شود و نوع كربوهيدرات موجود در نان سفيد، باعث افزايش قند خون در افراد مي شود.
حجازي درباره روش هاي نگهداري نان گفت: تازه خوردن نان بهترين روش مصرف آن محسوب و فريز كردن بلافاصله آن براي مصرف در آينده توصيه مي شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار