نوروز امسال باوجود تغییر ناگهانی وضعیت جوی در سراسر کشور شاهد رشد 10 درصدی در آمار ورود وسایل نقلیه به قم نسبت به سال گذشته بودیم.
کد خبر: ۲۰۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۱ 28 March 2016
به گزارش تابناک قم، کلمه نوروز همواره با بسیاری از موضوعات درهم‌آمیخته شده و خاطرات زیبایی را در ذهن انسان تداعی می‌کند؛ از ضربان قلب در لحظه تحویل سال تا عیدی‌هایی که از بزرگ‌ترها در مراسم دیدوبازدیدهای نوروزی دریافت می‌کنیم؛ مسافرت‌های نوروزی نیز از همین موارد است همواره کلمه عید و نوروز با آن در خاطره مردم درهم‌تنیده شده است.

قم با توجه به موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد، همواره در ایام مختلف محل تردد زائران و گردشگران است اما ایام عید نوروز به علت خروج بسیاری از شهروندان و ورود حجم زیادی از مسافران به شهر، حال و هوای جالبی بر شهر حکم‌فرما می‌شود.

استان قم در شاهراه مسیرهای 17 استان کشور قرار گرفته در یک‌کلام این استان به‌عنوان چهارراه اصلی کشور به‌حساب می‌آید که آزادراه قم-تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های ارتباطی کشور که همواره در ایام تعطیلات علی‌الخصوص تعطیلات عید نوروز بیشترین حجم ترددها را به خود اختصاص می‌دهد، در این استان وجود دارد.

بنا بر آمارهای اعلامی از سوی ستاد خبری تسهیلات زائران استان قم در سال گذشته، از 25 اسفندماه 93 تا پایان سیزدهم فروردین‌ماه 94 بیش از دو میلیون و 123 هزار و 802 خودرو وارد شهر قم شدند که این آمار رشد هشت‌درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن را نشان می‌داد.

امسال نیز تنها در ۹ روز نخست طرح نوروزی یک‌میلیون و ۲۲ هزار وسیله نقلیه با ۱۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به داخل شهر قم و یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار وسیله نقلیه با ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به استان وارد شدند.

این حجم تردد و مسافرت‌ها در نوروز امسال در حالی با افزایش آماری همراه بوده است که وضعیت جوی قم مانند دیگر استان‌های کشور در روزهای نخست امسال با بارش باران و سرمای نسبی نسبت به‌روزهای قبل همراه بوده است.

این تغییر ناگهانی هوا در قم موجب غافلگیری برخی از هم‌وطنان و زائران در قم شد تا جایی که مسئولان استان با اقداماتی سریع برخی مکان‌ها که امکان اسکان مسافران در آن‌ها وجود داشت مانند سالن‌های ورزشی و برخی مدارس را برای میهمانان نوروزی قم آماده کردند اما بوستان‌ها و علی‌الخصوص بوستان‌های نزدیک به حرم مطهر کریمه اهل‌بیت به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها برای بسیاری از زائران و مسافران شهر قم است.

مسئولان شهری قم برای آسایش مسافران و تأمین نیازهای آنان از دو ماه قبل اقدام به شناسایی 17 بوستان قم به‌عنوان محل اسکان برای زائران و مسافران در نظر گرفتند و در این مدت تلاش کردند تا این بوستان‌ها پیش از آغاز تعطیلات به شرایط مطلوبی برای پذیرایی از زائرانی که در بوستان‌ها اسکان می‌گیرند، را آماده سازند.

پیام جوادیان، رئیس کمیته اسکان ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم می گوید: تاکنون بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر در چادرهای ستاد در بوستان‌ها اسکان داشته‌اند، بیش از ۱۵ برابر آماری که در بوستان‌ها اسکان داشته‌اند به سمت مراکز اقامتی و ستادهای اسکان آموزش‌وپرورش هدایت‌شده‌اند.

در این میان آموزش‌وپرورش که همواره در تعطیلات نوروزی اقدام به در نظر گرفتن مدارس و کلاس‌های درس برای اسکان فرهنگیان می‌کند، امسال با اختصاص بیش از ۵۰ هزار کلاس درس برای اسکان زائرین ظرفیت بالایی را در این خصوص به مکان‌های اسکان افزود تا جایی که در همکاری قابل‌تقدیر و به‌موقع با افزایش برودت سرما در روزهای نخست امسال، به کمک ستاد اسکان شهری قم آمده و بسیاری از هم‌وطنان و زائران را از بوستان‌ها به مدارس هدایت کرد.

به‌هرحال باوجود کاستی‌ها در ارائه تسهیلات به مسافران و زائران اما درمجموع عموم زائران شهر کریمه اهل‌بیت از اقدامات صورت گرفته تا به امروز ابراز رضایت می‌کنند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار