بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: عصبانیت سوچی از سوالات خبرنگار مسلمان؛احمدی‌نژاد با وعده يارانه ٢٥٠ هزار تومانی می‌آید؟؛تبانی گوگل و آمریکا برای براندازی بشار اسد و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۰۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵ 27 March 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ارتباط نامزد جمهوری‎خواهان با 5 زن!

یک مجله آمریکایی در گزارشی نوشته است که تد کروز نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور با 5 زن ارتباط داشته است.مجله نشنال اينكواير درمقاله ای ادعا كرده است تدكروز با 5 زن خارج از ازدواجش رابطه داشته است.گزارش این مجله بازتاب زیادی در رسانه های آمریکا داشته است.در همین حال تد كروز ادعاهای نشنال اينكواير مبنی رابطه داشتن با 5 زن را "اشغال" خواند و گفت: ترامپ پشت اين موضوع است. پیشتر دونالد ترامپ عکس همسر خود و همچنین همسر تد کروز را بر روی صفحه توئیتر خود منتشر کرده و زیر آن نوشته بود که یک عکس به هزار حرف می ارزد.ترامپ همچنین تهدید کرده بود درباره همسر کروز افشاگری می کند.

تأیید ممنوع‌التصویرها از زبان رئیس صداوسیما

سایت الف از قول رئیس صداوسیما نوشته است: سیاست سازمان نسبت به هنرمندان جذب حداکثری است و ان‌شاءالله در سال آینده ساماندهی جدیدی در این زمینه خواهیم داشت. اولاً من به مسئولان مربوطه تأکید کردم تا همه هنرمندان به ویژه هنرمندانی که از سال‌های گذشته با سازمان همکاری داشتند و قبل از بحران مالی از صداوسیما طلبکار بودند شناسایی شده و به امورشان رسیدگی شود و طلب‌های آن‌ها پرداخت شود. درباره مراودات با هنرمندان نیز یکسری روش‌های جدید را در دست بررسی داریم که وقتی به نتیجه رسید، اعلام خواهیم کرد. باورمان بر این است که باید فضا را به گونه‌ای آماده ساخت که هنرمندان بتوانند در آن و بر اساس معیار‌های جامعه فعالیت کنند. این خبرسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها نیز بیشتر از سوی سایت‌ها و رسانه‌های بیرونی مطرح می‌شود که خیلی از مطالب آن‌ها واقعی نیست. این را هم بگویم وقتی که مسئولیت رسانه را پذیرفتم، با لیست بلندی از افراد ممنوع‌التصویر مواجه بودم که از سوی دستگاه‌های خارج از صداوسیما توصیه شده بود که آن‌ها در برنامه‌ها حضور پیدا نکنند؛ بنابراین جلساتی در این موارد گذاشتیم و پرونده‌ها را بررسی کردیم که متوجه شدم برخی از آن‌ها ایراد دارد، لذا دستور پیگیری دادم که نظرات دستگاه‌هایی که این احکام را صادر کردند، به شکل مکتوب و رسمی گرفته شود تا نسبتش با صداوسیما مشخص شود و آن‌ها باید مسئولیت نظر خود را بپذیرند. خوشبختانه امروز خیلی از این مشکلات حل شده و ما روابط کاری و دوستانه خوبی با این هنرمندان داریم، هرچند صداوسیما پایبند به ضوابط و شرایط قانونی در این زمینه است و آن را گوشزد می‌کند و اگر کسانی بخواهند معیارها و ضوابط را رعایت نکنند و از چارچوب‌ها خارج شوند، طبعاً سازمان اعمال نظر خواهد کرد.

عصبانیت سوچی از سوالات خبرنگار مسلمان

آنگ‌سان سوچی، وزیر خارجه میانمار در جریان مصاحبه خبرنگار مسلمان بی بی سی (شبکه دولتی انگلیس) با وی، از کوره در رفته است.گزارش‌ها حاکی از آن است که سوچی طی مصاحبه با میشل حسین، خبرنگار بی بی سی درباره کشتار مسلمانان در میانمار، عصبانی شد و پاسخ وی را به تندی داد.سوچی پس از آنکه بحث به افزایش خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار کشیده شد، گفت: «هیچ کس به من نگفته بود که قرار است یک مسلمان با من مصاحبه کند.»پیتر پاپهام، خبرنگار روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از واکنش همراه با عصبانیت سوچی پرده برداشته است. وی گفته این اطلاعات را از «منبعی موثق» به دست آورده است.در این مصاحبه سوچی با این ادعا که کشتار مسلمانان روهینگیا «پاکسازی قومیتی نبوده»، از محکوم کردن این اقدامات خشونت آمیز سر باز زد.وی گفت: «مسلمانان هدف حمله قرار گرفته‌اند اما با بودایی‌ها نیز با خشونت برخورد شده است. وحشت برای هر دو طرف وجود دارد.»سوچی که رهبر حزب لیگ ملی برای دموکراسی است، به علت محکوم نکردن آزار و اذیت مسلمانان، مورد انتقاد قرار گرفته است.سوچی پیش از این هم به علت سکوت در قبال جنایات بودایی های افراطی علیه مسلمانان روهینگیا مورد انتقاد گروه‎های حقوق بشری قرار گرفته بود.به گفته سازمان ملل مسلمانان روهینگیا از ستم‌دیده‌ترین اقلیت‌های کل جهان هستند.دولت میانمار تا به حال در دفاع از حقوق مسلمانان کوتاهی کرده است.

احمدی‌نژاد با وعده يارانه ٢٥٠ هزار تومانی می‌آید؟

اخبار رسيده حاكي از آن است كه تيم انتخاباتي محمود احمدي نژاد فعاليت خود را براي حضور در رقابتهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اغاز كرده است.گفته مي شود تيم انتخاباتي احمدي نژاد براساس تجربه ناموفق نزديكي به طبقه متوسط در دوسال اخر دولت وي، ايجاد دوقطبي فقير وغني را بعنوان ايده اصلي انتخابات برگزيده اند.براساس اين ايده، هدف اصلي احمدي نژاد جذب ارا حاشيه نشينان و طبقات محروم خواهد بود. او قصد دارد با طرح شعار ٢٥٠ هزارتوماني دست كم دوازده ميليون راي طبقات محروم را جذب کند.اگرچه احمدي نژاد در زمان مجلس هشتم نتوانسته بود مجوز يارانه ٢٥٠ هزارتوماني را دريافت كند و تنها توانست ٤٥ هزار تومان يارانه بدهد اما به اعتقاد تيم احمدي نژاد، در صورت پيروزي وي در انتخابات، مجلس قادر به مخالفت با شعار اصلي او نخواهد بود.این خبر توسط سایت انتحاب منتشر شده است.

قذافی به دنبال کشتن ملک عبدالله بود

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از پرونده مخفی مربوط به توطئه دو تن از مخالفین سعودی که از طرف قذافی در سال 2003 قصد ترور ملک عبدالله را داشتند، پرده برداشت.ایندیپندنت در این گزارش نوشت: به دنبال درگیری لفظی رهبران دو کشور لیبی و عربستان سعودی در جریان یک نشست بین المللی، معمر قذافی رهبر پیشین لیبی به مأموران امنیتی اش دستور داد تا راهی برای ترور ملک عبدالله -که در آن زمان ولیعهد عربستان بود- پیدا کنند.این روزنامه افزود: مأموران امنیتی لیبی نیز صدها هزار پوند به مخالفین رژیم آل سعود ساکن لندن پرداخت کردند تا افرادی را در دستگاه حکومت عربستان پیدا کنند تا این مأموریت را انجام دهد.  ایندیپندنت نوشت: این توطئه پس از آن افشا شد که 'عبدالرحمن العمودی'، به خاطر حمل 336 هزار پوند در ساک دستی اش در فرودگاه هیترو لندن در سال 2003 از سوی پلیس اسکاتلندیارد متوقف شد.این روزنامه افزود: العمودی بعداً به نقش خود در جریان ترور ملک عبدالله اعتراف و به اتهام معامله غیرقانونی با لیبی به 23 سال حبس در زندان های آمریکا محکوم شد.

کیروش استعفا داده است؟

نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ، در نخستین گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در سال جدید در خصوص بازدیدهای دیروز خود از اردوی تیم های ملی هندبال و تنیس روی میز به خبرنگار پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در خصوص ماندن یا نماندن سرمربی تیم ملی فوتبال و شایعاتی مبنی بر استعفای وی در روز دهم اردیبهشت گفت: کارلوس کی روش با فدراسیون فوتبال ایران قرار داد چهار ساله دارد و از دید ما وی باید بماند و فدراسیون فوتبال در خصوص استعفای کی روش چیزی به ما اعلام نکرده است.

چه زمانی دولت می تواند درباره نرخ تاکسی صحبت کند؟!

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو یی، اظهار داشت: هر عضوی از شورای شهر تهران می‌تواند بر اساس اطلاعاتی که در خصوص موضوعات مختلف دارد اظهار نظر کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.وی تصریح کرد: بنده هم به عنوان سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 95 بارها در رسانه‌ها صبحت کردم و همه اظهارات بنده بر اساس اطلاعات بوده است.عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: طبق قانون زمانی که شورا لایحه‌ای را تصویب می‌کند و به فرمانداری ارسال می‌کند، فرمانداری فرصت دارد طی 15 روزه مصوبه را تایید و یا رد کند.قناعتی در خصوص ارسال مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 95 تصریح کرد: این مصوبه در روزهای پایانی سال 94، به فرمانداری ارسال و در دبیرخانه آن به ثبت رسیده است و فرمانداری طبق قانون موظف است در یک بازه زمانی مشخص شده آن را تایید و یا رد کند.قناعتی در پایان خاطر نشان کرد: دولت زمانی می‌تواند در خصوص نرخ کرایه‌ها اظهارنظر کند که نقش خود را در خصوص پرداخت سهم یک سوم حمل و نقل عمومی ادا کند ولی متاسفانه شاهدیم در سال‌های اخیر دولت در این زمینه اقدامی را انجام نداده است. این خبر توسط فراس منتشر گردیده است.

هزینه جمع آوری زباله تهران؟

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحى بعد از ظهر امروز ضمن بازدید از محل اسکان و گردشگرى منطقه 20 از مجموعه اقدامات فرهنگى و آموزش‌محور که با رویکرد محیط زیست آرائه مى‌شود قدردانى کرد.وی از دست‌اندرکاران ستاد اسکان منطقه 20 بابت خدمت‌رسانى به زائران حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) قدردانى کرد و گفت: ورودى محل اسکان نمایشگاه فرهنگى با غرفه‌هاى متنوع جانمایی شده که غرفه‌اى که با محوریت مدیریت پسماند فعالیت دارد بسیار اثرگذار و ارزنده است.رئیس کمیسیون فرهنگى شوراى شهر تهران به اهمیت مسئله محیط زیست و پسماند اشاره کرد و افزود: سالانه 4 هزار میلیارد ریال بابت جمع‌آورى و حمل زباله‌هاى شهر تهران هزینه مى‌شود که با تفکیک و تقلیل زباله تولیدى در مبدأ مى‌توان بهایی که شهروندان مى‌پردازند را کاهش داد.این خبر را فارس منتشر کرده است.

پرترددترین جاده در نوروز؟

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های البرز از تردد بیش از 17 میلیون خودرو از محورهای استان خبر داد.قاسم باقری» در گفت‌وگو یی، منطقه البرز، اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی از دوربین‌های ثبت تردد مستقر در محورهای مواصلاتی استان، طی 12 روز گذشته در مجموع 17 میلیون 163 هزارو 650 مورد تردد خودرو از محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است.وی ادامه داد: بر اساس آمارهای دریافتی می‌توان گفت این آمار تردد به نسبت مدت مشابه سال قبلی حدود دو درصد رشد داشته است.این مسئول توضیح داد: در میان محورهای مواصلاتی استان آزادراه تهران – کرج بیشترین آمار تردد خودرو را به خود اختصاص داده است و پس از آن محور کرج – قزوین و کرج – چالوس قرار دارند.این گفت و گو در ایسنا منتشر گردیده است.

تبانی گوگل و آمریکا برای براندازی بشار اسد

سایت افشاگر ویکی‌لیکس با انتشار ایمیل های وزارت امور خارجه آمریکا با کارکنان شرکت آمریکایی گوگل، از همدستی این شرکت با واشینگتن برای براندازی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پرده برداشت. طبق گزارش شبکه خبری راشاتودی، نامه های افشا شده از سوی ویکی‌لیکس نشان می دهد که "جرد کوهن،" مدیر بخش "ایده های گوگل" و یکی از کارکنان سابق وزارت امور خارجه امریکا در نامه ای در سال 2012 به مسئولان دفتر هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا گفته است که شرکت گوگل قصد دارد نرم افزاری را برای پیگیری علنی اختلافات و شکافهای موجود داخل سوریه و بخشهای مختلف داخل ساختار نظام این کشور ایجاد کند.

نگرانی آمریکا از طرح کانال آبی شمال به جنوب ایران

کانال کشتیرانی که آب‌های شمالی و جنوبی ایران را به هم متصل می کند، در حال ساخت است. انتظار می رود این پروژه سالهای 2020 تا 2030 میلادی تکمیل شود.با توجه به کاهش روابط روسیه با ترکیه این پروژه به طور ویژه برای مسکو دارای اهمیت است؛ اما کشورهای اروپایی و جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی نیز از آن بهره خواهند برد.با این وجود به نظر می‌رسد این کانال آبی که می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود موجب نگرانی آمریکا شده است.به گفته "الکسی چیکین،" تحلیلگر اقتصادی، غرب و ترکیه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تلاش کردند مانع ساخت این کانال آبی شوند. درحقیقت آمریکا شرکت‌هایی را که در این پروژه مشارکت داشتند، تحریم کرد.این خبر توسط باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

مأموریت به آخوندی برای ایجاد تحرک در بخش مسکن

اسحاق جهانگیری در ادامه دیدارهای نوروزی با جمعی از وزرا، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین و مدیران دستگاه‌های اجرایی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخابات هفتم اسفند، از حضور پرشور مردم ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: امسال باید با روحیه جدی‌تر وارد کار و تلاش شویم خواستار برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای رونق بخشیدن به بخش مسکن شد و افزود: لازمه تحول در بخش‌های مختلف تولیدی نظیر سیمان و فولاد ایجاد تحرک در بخش مسکن است و دست‌اندرکاران این وزارتخانه باید تدابیر لازم را برای این منظور بیاندیشند. پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور این خبر را منتشر کرده است.

رتبه زبان فارسی در ویکی‌پدیا چند است؟

طبق آمارهای رسمی اعلام شده رتبه زبان فارسی در ویکی‌پدیا تا فوریه 2013، هجدهمین کشور جهان بوده است.طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی برای گسترش زبان فارسی در فضای مجازی صورت گرفته است با این حال تاکنون درصد سایت‌هایی که از زبان فارسی استفاده می‌کنند به 0.9 درصد رسیده است.از سویی دیگر رتبه زبان فارسی در میان زبان‌های مورد استفاده قرار گرفته در سایت‌های وب، رتبه سیزدهم بوده و تعداد سهم مقالات زبان فارسی در ویکی‌پدیا بالغ بر 472 هزار عدد بوده است.همچنین طبق آمارهای منتشر شده تاکنون بیش از 710 هزار و 126 دامنه .ir ثبت شده و نسبت دامنه‌های .ir ثبت شده به کل دامنه‌های ثبت جهانی حدود 0.8 درصد است. رتبه ایران در جدول تعداد دامنه‌های ثبت شده جهانی هجدهم ارزیابی شده است. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :