متأسفانه برخی فروشگاه‌ها آجیل‌هایی که از سال‌های قبل در انبارهای خود نگهداری کرده‌اند رابا زدن رنگ‌های غیرمجاز مضر، به‌صورت شکل‌ های درخشنده، ارائه می‌کنند، مصرف این نوع آجیل‌ها با خطر مشکلات کبدی همراه است.
کد خبر: ۱۹۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 16 March 2016

درهرگوشه وکنارشهرهمدان بساط آجیل‌ فروشی پهن‌شده ومردم به‌ اجبارخریدمی‌کننداما همچنان ازسالم نبودن آجیل‌ها نگران هستند.

به گزارش تابناک همدان؛آجیل‌هایی که تاریخ گذشته ومانده باشند احتمال رشد قارچ و افزایش آفلاتوکسین دارند، سم مضر آفلاتوکسین، برای سلامتی بسیار مضر است و به کبد صدمه می‌زند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو از خطر قارچ‌های سمی در آجیل‌های تاریخ گذشت خبر داد و افزودمتأسفانه برخی فروشگاه‌ها آجیل‌های که از سال‌های قبل در انبارهای خود داشتند را با زدن رنگ‌های غیرمجاز به‌صورت شکل‌های درخشنده ارائه می‌کنند، این آجیل‌ها علاوه بر استفاده از رنگ‌های غیراستاندارد، خطر ورود قارچ را به بدن را همراه دارند.

حسین رستگار اظهار داشت: آجیل‌هایی که تاریخ گذشته و مانده باشند احتمال رشد قارچ و افزایش آفلاتوکسین رادارند به‌ویژه اگر در مکان مرطوب نگهداری شوند.

وی افزود: البته این تقلبات معدود است و از طرف برخی سودجویان انجام می‌شود که امیدواریم مصرف‌کنندگان هنگام خرید با دقت خود با این تقلبات برخورد کنند و اگر هم تخلفی را مشاهده می‌کنند حتماً آن را گزارش دهند.

همچنین کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به آجیل‌های مانده که در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود گفت آجیل‌هایی که کرم زده، نم یا رطوبت داشته باشد برای خرید مناسب نیست و به‌طورمعمول تخمه‌هایی که به‌دست رنگ پس بدهند یا پسته‌هایی که بیش‌ازحد قرمز باشند، از نمونه‌های آجیل‌های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی هستند.

لیلا مهر اندیش توصیه کرد، هم‌وطنان باید از تهیه‌ی انواع آجیل از دست‌فروش‌ها و یا اتومبیل‌هایی که داخل آن به عرضه انواع آجیل می‌پردازند، خودداری کنند و باید آجیل‌ها را از محل‌های مشخص، مراکز آجیل فروشی ثابت و دارای مجوز آجیل‌فروشی و یا قنادی‌های دارای مجوز تهیه کنند.

این روزها در همدان بیشتر فروشگاه‌های خواروبار فروشی به عرضه آجیل مشغول هستند حتی برخی میوه‌فروش خیابان باباطاهر با پهن کردن بساط آجیل در بیرون مغازه بدون توجه به آلودگی‌های محیط خیابان، اقدام به فروش می‌کنند و از این طریق سود زیادی حاصلشان می‌شود.

حال این سؤال ایجاد می‌شود که بهداشت بر فروش آجیل توسط میوه‌فروش باباطاهر نظارت دارد؟ آیا این افراد با مجوز اقدام به فروش می‌کنند؟ و اینکه محصولشان را از چه طریق تهیه‌کرده‌اند؟

در هر گوشه و کنار شهر همدان بساط آجیل‌فروشی پهن‌شده و مردم به‌اجبار خرید می‌کنند اما همچنان از استاندارد نبودن آجیل‌ها نگران هستند.

می‌شود به‌صراحت گفت که هنوز مرکز مناسبی برای تهیه آجیل در همدان وجود ندارد، البته هستند مغازه های انگشت‌شماری که آجیل تازه را در اختیار خریداران قرار دهند البته به‌شرط ایستادن در صف‌های طولانی...

برخی مغازه‌ها باقیمت ارزان اقدام به فروش آجیل کهنه می‌کنند و افراد به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح از سوی مراکز بهداشتی در خصوص مضرات این نوع آجیل، آن را خرید و استفاده می‌کنند.

مسئولان بهتر است اقدامات مؤثری در جهت مجوز دار بودن مراکز عرضه آجیل انجام دهند، همان‌طور که تدابیر جمع‌آوری بساط دست‌فروشان شهر همدان سخت‌گیرانه در حال اجراست، نیاز است مراکزی که با سلامت مردم سروکار دارند نیز موردتوجه قرار گیرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار