مدیرعامل آب منطقه ای استان همدان گفت: به علت وجود خشکسالی و کاهش بارندگی های سال گذشته، استان همدان در سالجاری نیز جزو 13 استان مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 08 April 2015

مدیرعامل آب منطقه ای استان همدان گفت: به علت وجود خشکسالی و کاهش بارندگی های سال گذشته، استان همدان در سالجاری نیز جزو 13 استان مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ؛ مرتضی عزالدین افزود: طبق اعلام وزارت نیرو در نیمه نخست سال آبی جاری استان همدان در کنار 12 استان دیگر در زمره استان های مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی ها در استان همدان 44 درصد کاهش پیدا کرده است اضافه کرد: اثرات این میزان کاهش بارندگی با افزایش دمای هوا و آغاز فصل تابستان تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: از میزان کل بارندگی ها نیز 70 درصد تبخیر و 30 درصد آن قابل استفاده می باشد، که بیش از 90 درصد از این میزان آب تولیدی در استان در حوزه کشاورزی، هفت درصد در بخش آشامیدنی و سه درصد نیز در بخش صنعت استفاده می شود.

عزالدین عنوان کرد: میزان برداشت آب استان از منابع تجدید پذیر بالای 100 درصد است و میانگین میزان افت آب زیر زمینی در استان همدان سالانه به یک متر می رسد.

وی بیان کرد: هم اکنون ذخیره آب سد اکباتان به 8.8 میلیون متر مکعب رسیده است در حالیکه میزان ذخیره آب این سد در مدت زمان مشابه سال گذشته 10 میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: میزان ورودی آب به این سد 230 هزار متر مکعب در ثانیه است در حالیکه میزان خروجی آب بیشتر از این مقدار است.

وی بیان کرد: تغییر الگوی کشت و رویکرد کشاورزان در کاشت محصولات پرآبر علاوه بر تاثیر منفی بر محیط زیست همدان به بحران منابع آبی نیز دامن زده است.

وی با اشاره به تشدید مقابله با برداشت های غیر مجاز از دشت های استان همدان افزود: با تامین اعتبارات، مسدود کردن چاه های غیر مجاز بار دیگر آغاز و در سالجاری با قوت بیشتری نیز انجام خواهد شد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو در سالجاری اعلام کرده است: 13 استان کشور در دسته مناطق دارای 'تنش آبی شدید' قرار دارند که این استان ها شامل گلستان، اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

استان همدان در سال گذشته نیز جزو 12 استان مواجه با تنش آبی قرار داشت.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار