کد خبر: ۱۹۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 08 March 2016
حزب‌الله لبنان یکی از قدرت‌های نظامی منطقه غرب آسیاست که نسبت به یک دهه اخیر خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

"مقاومت اسلامی لبنان" که در 15 سال اخیر 2 بار ارتش اسرائیل را شکست داده باعث شد تا هزینه ماجراجویی برای رژیم صهیونیستی افزایش یابد و آن‌ها به فکر و روش‌های دیگر مقابله با حزب‌الله باشند.



**توانمندی موشکی حزب الله به اذعان رسانه ها و مقامات غربی و اسرائیلی 

اسرائیل در سال 2000 اولین شکست خود را از حزب‌الله دریافت و جنوب لبنان را تخلیه کرد. پس از آن در سال 2006 میلادی و در جریان جنگ 33 روزه با وجود کمک‌های گسترده همه کشورهای عربی، این حزب‌الله بود که در مقابل امکانات و تجهیزات گسترده و انبوه رژیم صهیونیستی پیروز شد.

به اذعان رسانه‌های غربی 3 موشک حزب‌الله با نام‌های "رسکاد"، "ام 600" و "فاتح 110" در جنگ آتی دست بالاتر را برای حزب‌الله خواهد داشت. "گادی ایزنکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صیهونیستی گفت: "ایران، از طریق نائبانش مانند حزب‌الله در لبنان که امروزه جدی‌ترین تهدید علیه اسرائیل است، در حال جنگ‌افروزی علیه ما است". توانمندی‌های تسلیحاتی حزب‌الله، نسبت به سال 2006 که اعضای این جنبش موفق به شلیک راکت‌ به داخل سرزمین‌های اشغالی شدند، به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند.

فارن‌پالیسی از قول تحلیل‌گران و منابع نزدیک به حزب‌الله مدعی شده این گروه اکنون به موشک‌های بالیستیک، موشک‌های اسکاد، موشک‌های ایرانی فاتح و M-600 مجهز است. "جفری وایت"  تحلیلگر مسائل دفاعی در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاورنزدیک» اظهار داشت: «حزب‌الله، الان توانمندی حمله با سلاح‌های هدایت‌شونده در اسرائیل را دارد. آنها می‌توانند مواضعی در داخل اسرائیل - از جمله در مناطق مرکزی و جنوبی - را هدف قرار دهند که این مواضع، مقرهای فرماندهی، پایگاه‌های هوایی و مواضع اقتصادی اصلی را شامل می‌شود.»


«وایت»، به علاوه می‌گوید حزب‌الله اکنون به سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی و موشک‌های کروز «یاخونت» برای اهداف دریایی دست یافته که می‌تواند نیروی هوایی اسرائیل و سکوهای نفتی این رژیم در دریای مدیترانه را هدف قرار دهد. وی گفت: «این جدید است؛ نود و پنج درصد فعالیت‌های دریایی در سال 2006 از طرف اسرائیل انجام می‌شد، بنابراین در جنگ بعدی، عملیات‌هایی دریایی می‌توانند وضعیتی کاملاً متفاوت داشته باشند.»



 **مشخصات موشک "اسکاد"

"اسکاد" یک موشک زمین به زمین برد کوتاه بوده که بردی معادل 180 تا 600 کیلومتر دارد. کلاس‌های مختلف این موشک با نام‌های " اسکاد ای" ، " اسکاد بی" ،"اسکاد سی" و " اسکاد دی" است. 


سه موشک کلیدی





نشریه جینس (Janes) درباره موشک‌های کلاس "اسکاد" نوشت: کلاس‌های مختلف این موشک با طولی بین 10 تا 12.5 متر، وزن پرتاب 4.5 تا 6.5 تن، سرجنگی تکی، با توانایی حمل کلاهک متعارف یا نامتعارف، هدایت "اینرسی" (هدایتی که پارامترهای شتاب و سرعت مدنظر قرار می‌دهد)، سوخت یک مرحله‌ای و برد 180 تا 550 کیلومتر که ساخت "فدراسیون روسیه" است.


برد این موشک‌ها تا 550 کیلومتر است و می تواند نقاط مهمی از سرزمین های اشغالی از جمله "تل آویو" ، "حیفا" و "دیمونا" را هدف قرار دهد و این موضوع نگرانی های بیشتر اسرائیل را سبب شده است.


سایت میسایل تریت (Missile Threat) درباره موشک "اسکاد" نوشت: این یک موشک برد کوتاه با لانچر متحرک بوده که با سوخت مایع کار می‌کند.  این سایت ادامه داد: موشک کلاس "اسکاد" با طول بیش از 10 متر قطر بیش از 80 سانتی متر وزن سرجنگی بیش از 700  کیلوگرم و برد 800 کیلومتر از سال 1992عملیاتی شده است. سایت "میلیتاری تودی (Military -Today) درباره موشک "اسکاد" نوشت: این موشک بالستیک ساخت اتحادیه جماهیر شوروی سابق بوده که می‌تواند مواضع نیروی‌های مهاجم ، پست فرماندهی را مورد هدف قرار دهد.

این سایت با اشاره به اینکه در ابتدا موشک "اسکاد ای" به استعداد 100 موشک و لانچر ساخته شد، عنوان داشت: بعدها موشک مذکور بهینه سازی گردید و مدل‌های "اسکاد بی" و ... تولید شد و در دو دهه اخیر حداقل در 10 کشور همچون اتحادی جماهیر شوروی سابق ( فدراسیون روسیه کنونی) از آن بهره می‌برند.

سایت  "میلیتاری تودی (Military -Today)" با بیان اینکه هنوز هم کشور ها این موشک‌ها را در یگان‌های خود توسعه می‌دهد، گزارش داد : موشک "اسکاد سی" و "اسکاد دی" بردی بین 450 تا 600 کیلومتر دارد و امروز  کشورهایی مثل یمن، کره شمالی ، لیبی، لهستان، مصر و غیره از آن استفاده می‌کنند.



**مشخصات موشک "ام 600" 

 سایت میسایل تریت (Missile Threat) درباره موشک کوتاه برد ارتش سوریه نوشت: "تشرین (M-600) "  یک موشک بالستیک زمین به زمین بوده که گزارشهای مختلفی از سازوکارهای بهینه‌سازی این موشک ارائه شده است.


سه موشک کلیدی

سه موشک کلیدی

این سایت ادامه داد: موشک  "تشرین (M-600) " با طول قریب به 9 متر، قطر قریب به 0/6 متر، وزن کلی پرتاب 3 هزار و 450 کیلوگرم، وزن سرجنگی  500 کیلوگرم، دارای سامانه هدایت ویژه‌ای است.

سایت  میسایل تریت    (Missile Threat) عنوان داشت: اولین پرتاب‌های این موشک در سال 2007، 2008 و 2011 بوده و  "تشرین (M-600) " بعنوان یک موشک عملیاتی شناخته شده است. این سایت درباره برد و قدرت تخریب موشک "تشرین (M-600) " نوشت: این موشک بردی بیش از 200 کیلومتر دارد و دارای سوخت جامد بوده و هدایت آن اینرسی است که با سامانه اطلاعات جغرافیایی به روز رسانی می‌شود.

روزنامه هاآرتص (Haaretz) چاپ اسرائیل در مقاله‌ای با اشاره به توانمندی موشک  "تشرین (M-600) " نوشت: :  "تشرین (M-600) " یک موشک بهینه سازی شده است که 300 کیلومتر برد داشته و می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.


این سایت ادعا کرد: "موشک‌های  "تشرین (M-600) " در حال انتقال به لبنان هستند تا حزب‌الله از آن در آینده استفاده کند". البته لازم به توضیح است که مقامات و رسانه‌های اسرائیل در حوزه‌های مختلف ادعاهایی را مطرح می‌کنند که عمدتا پایه درستی ندارد و ادعای انتقال موشک‌ها هم جای تأمل دارد.



**موشک فاتح 110 

"فاتح 110 کلاس A" موشکی سطح به سطح و کوتاه برد، با بردی معادل 200 تا 210 کیلومتر، قطر 0/61 متر، طول قریب به 9 متر، یک مرحله‌ای با وزن کلی 3550 کیلوگرم و وزن سرجنگی 500 کیلوگرم است. موشک مایل پرتاب فاتح 110 را در کنار بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فردش از جمله دقت فوق‌العاده و قدرت تخریب بالا توانایی بسیاری در انهدام اهداف دارد. 



سه موشک کلیدی

حزب‌الله لبنان در سال 2006 میلادی و تنها با موشک "کاتیوشا"،  4 هزار بار سرزمین‌های اشغالی و به خصوص شهرک‌های "صفد "نهاریا"، "طبریا"، "کرمئیل" ، "کریات شمونه" و "العفوله" و "حیفا" را هدف قرار داد و صدها میلیون دلار به اسرائیل خسارت وارد کرد.

اما در جنگ جدید توانایی حزب‌الله ویژه خواهد بود و مقاومت می‌تواند مخازن گازی و نیروگاه‌های برق اسرائیل را هدف قرار دهد و سرزمین‌های اشغالی را ساعت‌ها در خاموشی فرو ببرد. البته مخازن گازی سرزمین های اشغالی برگ برنده حزب الله در جنگ آتی خواهد بود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار