گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین این روزها تشنه تبلیغات است تا بتواند در زمینه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد و نه تنها در کشور بلکه در جهان عرض اندام کند.
کد خبر: ۱۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 07 April 2015
گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین این روزها تشنه تبلیغات است تا بتواند در زمینه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد و نه تنها در کشور بلکه در جهان عرض اندام کند.

به گزارش فارس ؛همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین پس از یک سال تلاش برای رونق گردشگری سرانجام به روزهای اوج خود در ایام نوروز رسید و پذیرای گردشگران نوروزی شد.

در حالی که همگان انتظار داشتند، همدان به عنوان یکی از استان‌های مستقر در مسیر شمال به جنوب کشور بتواند جاذب گردشگران زیادی شده و از این فرصت و تعطیلات به نحو مطلوبی بهر‌ه‌مند شود، اما آن گونه که انتظار می‌رفت، نشد.

این در حالی است که همدان به لحاظ آب و هوایی و برخورداری از آثار طبیعی و توریستی می‌توانست از این فرصت برای رونق گردشگری و درآمدزایی بیشتر بهره‌مند شود.

 همدان به عنوان نگین غرب کشور و با داشتن یک‌هزار و 800 اثر تاریخی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد که با عدم تبلیغات به نوعی مغفول مانده است.

آمار و ارقام بیانگر این است که در میان انبوه مقاصد گردشگری کشور، همدان نیز به‌ عنوان یکی از مقاصد متنوع گردشگری مورد بازدید گردشگران متعدد در کشور قرار گرفت و خدمات مختلف به آنها ارائه شد هر چند انتظار می‌رفت با تمهیدات لازم شاهد حضور گردشگران زیادی در همدان باشیم.

دیار هگمتانه در نوروز 94 شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی بود اما این میزان تردد مسافر و اسکان همدانی‌ها را راضی نکرد و آنها انتظار بیش از این تعداد مسافر را داشتند.

اما این در حالی است که استاندار همدان در شورای اداری استان از افزایش تعداد مسافران در همدان سخن گفت و افزود: در نوروز امسال علاوه بر افزایش مسافران خدمات‌رسانی به گردشگران نیز روند خوبی داشته است.

محمدناصر نیکبخت از ورود 2 میلیون و 300 هزار نفر در ایام عید به استان خبر داد و گفت: از این تعداد 387 هزار نفر در این استان اقامت داشتند که 250 هزار نفر آنها به صورت مستقیم از دست‌اندرکاران سفر در استان اسکان گرفتند.

وی با بیان اینکه 193 هزار نفر در شهر همدان اسکان یافتند، گفت: 735 هزار نفر از آثار تاریخی و توریستی استان همدان بازدید داشتند که رشد 35 درصدی داشته است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های همدان را روی آنتن برده‌ایم، افزود: البته شایستگی‌ها و ظرفیت‌های این استان آن قدر زیاد است که هنوز ذره‌ای از آن را معرفی کرده‌ایم.

اما همه اینها و با اذعان بسیاری از مدیران همدان، نبود تبلیغات یکی از دلایلی است که این استان را با کاهش مسافر مواجه کرده، خود استاندار نیز اذعان دارد که تنها ذره‌ای از ظرفیت‌های استان شناسانده شده است.

نباید فراموش کرد استان همدان دارای ظرفیت‌های بزرگی است و آمار ورود بیش از 2 میلیون مسافر به همدان در ایام نوروز، شاید به نظر آمار خوبی باشد اما این دیار تاریخی با قدمتی 3 هزار ساله و برخورداری از قابلیت‎‌های تاریخی و گردشگری بسیار، هنوز در جذب گردشگر داخلی و خارجی از بسیاری از شهرها عقب‌تر است.

به طور حتم چاره این مشکل در «تبلیغات» است، اگر با همت مسئولان همدانی بتوان تیزرهای تبلیغاتی را در شبکه‌های سراسری پخش کرد، دیار الوند بیش از پیش به همگان شناسانده شده و شاهد رشد روزافزون گردشگری خواهیم بود.

استاندار همدان بارها از اولویت گردشگری در توسعه استان سخن گفته و مبنای رشد و توسعه همدان را بر گردشگری گذاشته، اما باید دید تا چه حد برای تحقق این مهم توجه شده است.

با وجود اینکه همه مسئولان بر رشد گردشگری همدان تأکید دارند، اما برای تبلیغات این اولویت توسعه، توجهی نمی‌کنند که در این راستا نخستین انتقاد بر صدا و سیما وارد است زیرا باید از طریق شبکه‌های ملی بتواند همدان را بشناساند.

با آغاز فصل بهار و تابستان روزهای اوج گردشگرپذیری همدان نیز شروع می‌شود که این امر نیازمند توجه مسئولان به بخش تبلیغات این صنعت مهم است که بر این اساس باید با ایجاد تمهیداتی راه را برای گردشگری همدان باز کرد.

آب و هوای مطبوع و خنک همدان در 6 ماه نخست سال، فرصت مناسبی برای حضور گردشگران در دیار الوند است که امیدواریم با تعامل و همدلی مسئولان استان، شاهد رشد روزافزون گردشگران در همدان باشیم تا این صنعت روز به روز رونق یابد.

گنجنامه، تپه تاریخی هگمتانه، غار علیصدر، گنبد علویان، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه توریستی عباس‌آباد، مجسمه تاریخی شیرسنگی، برج قربان، موزه‌های تاریخی و طبیعی، تالار مشاهیر یادمان عین‌القضات، سراب‌های دیدنی نهاوند، ارگ نوشیجان، حمام‌های تاریخی در سطح استان و هزاران اثر تاریخی دیگری که بیان آنها در این مجال نمی‌گنجد می‌تواند همدان را در جهان به قطب گردشگری تبدیل کند.

*تبلیغات حلقه مفقوده پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌‌زمین

بر این اساس معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری شهرداری همدان تبلیغات را حلقه مفقوده پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌‌زمین دانست و اظهار کرد: تبلیغات برای هر شهری به ویژه همدان مهم است که بر این اساس باید جلساتی گذاشته شود تا تصمیمی برای تبلیغات گرفته شود.

محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه تالار مشاهیر واقع در یادمان عین‌القضات مرکز ستاد اسکان مسافران مورد استقبال مسافران قرار گرفت، تأکید کرد: تالار مشاهیر موجب نمود بیشتر وجهه استان شده است.

وی بیان داشت: مسافرانی که برای بازدید به این تالار مراجعه می‌کردند، اذعان دارند که ای کاش این مشاهیر از شبکه‌های ملی به مردم شناسانده شوند که ما چه عالمانی در کشور داشته‌ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه شهرداری متولی شهر است، افزود: شهرداری درون شهر را بر حسب وظیفه مدیریت می‌کند، اما بیرون از شهر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برمی‌گردد که باید در جلسه‌ای تصمیمی برای تبلیغات شهر گرفته شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت امسال شاهد حضور مسافران بیشتری در همدان باشیم، افزود: یکی از دلایل کاهش مسافر در هفته نخست تعطیلات، ناشی از شرایط جوی و تقارن نوروز با ایام فاطمیه بود، هرچند وضعیت اقتصادی نیز در این امر دخیل بوده است.

*کاهش مسافر در کل کشور مشهود بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز با اشاره به اینکه کاهش مسافرت‌ها در کل کشور مشهود بود، افزود: یکی از دلایل کاهش مسافر شرایط آب و هوایی و دیگری تقارن بهار با ایام فاطمیه بود.

ریحان سروش‌مقدم با بیان اینکه امسال آمار ورود و بازدیدکننده مسافران واقعی‌تر شده است، افزود: سال‌های گذشته آمار به واقعیت نزدیک نبود.

وی با بیان اینکه امسال برای ماندگاری مسافران نیز تدابیری اندیشیده شد، افزود: با برپایی بازارچه‌ها و برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی به دنبال افزایش ماندگاری مسافران در همدان بودیم که این مهم تا حدودی محقق شد.

*زمان و مکان تبلیغات در ایام پیک گردشگری لحاظ شود

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان نیز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در تبلیغات گردشگری همدان دو مشکل عمده وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات زمان تبلیغات و دیگری مکان انجام تبلیغات است که اصول هیچ یک رعایت نشده است.

بهنام افتخاری با بیان اینکه در تبلیغات از نظر بازارشناسی نیز هم ضعیف عمل می‌کنیم، بیان داشت: از نظر مکان و زمان تبلیغات باید به ایام پیک مسافر توجه کنیم.

وی تصریح کرد: ایام نوروز و تابستان دو پیک حضور مسافر داخلی در همدان و فصل بهار و پاییز نیز ایام پیک مسافرت خارجی است که باید تبلیغات بر مبنای این زمان‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که تنها در ایام نوروز در همدان تبلیغات گردشگری انجام می‌شود، بیان داشت: این در حالی است که مسافری که به همدان می‌آید در همدان نیاز به راهنمایی داشته و تبلیغات مختص ایام قبل از آغاز سفرهای نوروزی است.

وی با بیان اینکه باید بازار هدف اثرات تبلیغات شبکه ملی و استانی و نصب بیلبوردها را شناسایی کنیم، اظهار کرد: ما هنوز بازار هدف خود را نشناخته‌ایم تا بتوانیم تبلیغات خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم.

افتخاری با تأکید بر اینکه کاهش مسافر امسال تنها مختص همدان نبوده است، خاطرنشان کرد: سرمای هوا و مسائل اقتصادی نیز در کاهش سفرهای نوروزی اثرگذار بود و این مسئله به کل کشور مربوط می‌شد.

*خدمات‌رسانی به گردشگران بهترین تبلیغات برای گردشگری است

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد هنوز به شیوه‌های سنتی تبلیغات گردشگری می‌پردازند، اذعان کرد: اهمیت تبلیغات به قدری است که در جذب و یا عدم جذب گردشگر اثرگذار است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان انجام خدمات حین سفر را نیز در جذب گردشگر موثر دانست و افزود: باید بتوانیم در زمان حضور گردشگر با ارائه خدمات مطلوب ضمن ایجاد سفری خوب برای مسافر موجب جذب گردشگران بیشتری شویم.

وی اضافه کرد: وقتی بتوان تبلیغات هدفمندی داشت، بدین معنی است که بازار هدف و موثرترین نحوه تبلیغات را شناخته‌ایم.

افتخاری با تأکید بر اینکه در حوزه جذب گردشگران خارجی کاری صورت نگرفته است، افزود: در حوزه توریسم خارجی اصلاً کار نکرده‌ یا به شدت عملکرد ضعیفی داشته‌ایم که باید نسبت به افزایش آن تلاش خود را مضاعف کنیم.

وی نوع برنامه‌سازی برای تبلیغات شبکه‌های ملی و استانی را نیز مهم دانست و گفت: باید برنامه‌ها اثرگذار باشد به طوری که تهیه کلیپ کوتاه اما اثرگذار از مستندهای طولانی مفیدتر خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار