تابناک: عضو هیات علمی گروه انیمیشن و سینمای دانشگاه تربیت مدرس گفت: کارگردانی خوب آن است که در تولید فیلم، از هیچ لحظه ای غافل نشود.
کد خبر: ۱۹۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 04 March 2016

به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار ستاد خبری پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، محمد علی صفورا در کارگاه آموزشی "مباحثی درباره کارگردانی و فیلنامه انیمیشن” اظهار کرد: فیلم هایی که برای جشنواره ای مانند جشنواره حسنات ساخته می شود باید در جهت تاثیرگذاری بر جامعه و تاکید بر احسان و نیکوکاری باشد.

وی با بیان اینکه سینما به سه دسته مستند، انیمیشن و زنده (Live action) تقسیم بندی می شود، افزود: اگر فیلمسازان این سه حوزه را به خوبی بشناسند، در حوزه خاص خود می توانند، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در انیمیشن نیز تقسیم بندی های انیمیشن کوتاه، بلند سینمایی و تلویزیونی تقسیم می شوند، اضافه کرد: در صورتی که در مدیوم ها تفکیک وجود نداشته باشد، نسخه هایی پیچیده می شود که می تواند اشتباه باشد. فیلمسازان در صورتی می توانند به یک پدیده اشراف پیدا کنند که به صورت جزء به آن نگاه کنند.

صفورا ادامه داد: 99 درصد انیمیشن هایی که به جشنوراه حسنات رسیده است، جزو انیمیشن های کوتاه به حساب می آید. انیمیشن های بلند سینمایی باید آنقدر قوی باشند که مردم برای تماشای آن رغبت و هزینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آثار سینمایی مانند Inside out و The Peanuts کاندیداهای اسکار امسال بودند،کمال گرایی و تیم ورک مشاهده شد. این نمونه فیلم ها در تمام بخش ها در اوج قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه صنعت در سینما از شناخت از جنبه هنری به وجود می آید، ادامه داد: سینما از سه ضلع هنر، صنعت و رسانه خارج نیست، در فیلم سینمایی به جنبه صنعت اهمیت داده می شود.

صفورا تصریح کرد: زمانی که جنبه های خاص هر کدام از مدیوم ها مشخص شود، به راحتی می توان فعالیت کرد و فیلم ساخت. در این راستا باید عناصر مختلف میزانسن در روند فیلمسازی از کیفیت سالن تا تیتراژ پایانی مورد توجه قرار گیرد و اگر یکی از بخش ها ضعیف باشد، فیلم آن طور که باید بر مخاطب تاثیرگذار نخواهد گذاشت.

وی افزود: مجموعه انیمیشن "فوتبالیست ها” یک انیمیشن تلویزیونی به حساب می آید اما همچنان جذاب است به دلیل اینکه ویژگی های انیمیشن در آن شناخته شده و به درستی به گار گرفته شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کارگردانی خوب آن است که در تولید فیلم، از هیچ لحظه ای غافل نشود. انیمیشن The Peanuts از بهترین نمونه ها برای پرورش موضوع به شمار می آید. در واقع فیلم خوب خودش را به طور کامل در لحظات نشان می دهد.

صفورا به زمان استاندارد در انواع انیمیشن ها اشاره و اظهار کرد: زمان استاندارد برای انیمیشن های سینمایی باید بالاتر از 70 دقیقه باشد. انیمیشن رسانه ای است که باید ظرف مدت 70 تا 90 حرف خودش را بزند. انیمیشن کوتاه تجربی باید کمتر از 30 دقیقه باشد، در خصوص حداقل زمان هم نمی توان زمان مشخصی را در نظر گرفت، حتی می توان انیمیشن پنج ثانیه ای نیز ساخت که بسیار خوب باشد.

وی، جهان انیمیشن را جهان ایجاز دانست و خاطرنشان کرد: برخلاف فیلم داستانی و مستند که زمان اضافی در آن وجود دارد در انیمیشن به دلیل سختی کار، زمان زیادی و فریم اضافه وجود ندارد.

صفورا اضافه کرد: انیمیشن از اساس ساختگی است که همین موضوع ساخت انیمیشن را دشوار می کند. اما تولید انیمیشن جذابیت هایی را نیز دارد که مهترین آنها دنیای مفرحی است که درون انیمیشن وجود دارد. انیمیشن گونه ای است که می توان آن را با خانواده تماشا کرد به طوری که برای تمام رده های سنی جذاب و مفرح باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره ها به چهار عامل ایده original، محتوای تازه، مخاطب و ساختار فیلم پرداخته می شود؛ به دلیل ایده original بود که Inside out از The Peanuts پیشی گرفت و جایزه اسکار را از آن خود کرد. پیرامون محتوای تازه نیز باید به این نکته اشاره کرد مجموعه داستان هایی که بتوان ساخت در مجموع و در طول تاریخ 54 قصه و موضوع است و بیش از این دیگر نمی توان قصه ای ساخت. اما با محتوای تازه می توان، فیلم متفاوتی ساخت و در این خصوص تحقیق و مطالعه بسیار موثر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به عامل مخاطب در جشنواره ها گفت: اگر ندانیم که فیلم را برای چه کسی می سازیم، عناصر مبانی را اشتباه انتخاب خواهیم کرد و فیلم ضعیفی خواهیم ساخت.

صفورا به عناصر مبانی انیمیشن اشاره و اظهار کرد: Morph، ایجاز در میان، اعمال خصلت های انسانی بر حیوانات، اشیا و عناصر طبیعت، ایجاد جهان خاص، نفوذ و نمایش درون پدیده ها، استفاده از نشانه ها و نمادهای تجریدی بصری، خلق صدای کاملا ساختگی، فانتزی، اغراق، زمانبندی، طنز و گردتسک (موجودات عجیب و غریب و تلفیق حس های مختلف) از مهمترین عناصر بیانی انیمیشن به حساب می آید
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار