مشاور رئیس جمهور:
مشاور رئیس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم به توسعه اقتصادی و اجتماعی برسیم، پیش‌نیاز آن توسعه فرهنگی است و توسعه فرهنگی بدون توسعه کتاب و کتابخوانی معنا دارد بنابراین راهی جز آشتی دادن خانواده‌ها با کتاب نداریم.
کد خبر: ۱۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 29 February 2016
به گزارش تابناک یزد، سید رضا صالحی‌امیری، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد با اشاره به اینکه کتاب بستر توسعه است و توسعه فرهنگی بدون توسعه کتاب و کتابخوانی معنا ندارد، اظهار داشت: از این منظر اگر قرار است سال‌های آینده، اتفاقی در حوزه فرهنگ یزد رخ دهد، امروز باید بذر کتابخوانی را بکاریم.

وی افزود: اگر قرار است در کشور توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد، ابتدا باید توسعه فرهنگی رقم بخورد و نخستین میوه توسعه فرهنگی، هویت‌سازی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: فرهنگ‌،‌ شخصیت‌ساز و هویت‌ساز است و انسان همواره به دنبال هویت و ارتقای شخصیت است به همین دلیل است که از انسان‌های فرهیخته به عنوان انسان با فرهنگ یاد می‌کنیم.

وی، یکی دیگر از میوه‌های فرهنگ را سازگاری دانست و بیان داشت: جامعه‌ای که فرهنگ ندارد، دائم در آن تنازع، تخریب، ناسازگاری و دعوا وجود دارد و جامعه‌ای که فرهنگ دارد، انسان‌ها با امنیت، آرامش و ثبات در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

صالحی‌امیری همچنین یادآور شد: فرهنگ همچنین انسجام‌بخش است و انسان‌های جدا از هم را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و اگر ما در مورد فرهنگ دینی صحبت می‌کنیم، منظور همان فرهنگی است که انسان‌ها را به مبانی الهی و وحدانی نزدیک می‌کند بنابراین فرهنگ دینی می‌تواند در جامعه انسجام‌بخش باشد.

وی ادامه داد: اگر امروز در اقتصاد، تقلب،‌ رشوه، پارتی و فساد می‌بینیم، ریشه فرهنگی دارد زیرا انسان‌ها فساد می‌کنند و اگر در جامعه، طلاق، اعتیاد و سایر ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنیم، به خاطر فرهنگ است زیرا انسان فرهنگی مبتلا به آسیب اجتماعی نمی‌شود.

مشاور رئیس جمهور به تشریح نقش فرهنگ در سیاست نیز پرداخت و اظهار داشت: اگر در سیاست شاهد تخریب، توهین، انگ‌زدن و ... هستیم، ریشه فرهنگی دارد زیرا اینها اعمالی است که از انسان سر می‌زند و انسان دچار مشکل فرهنگی، همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را دچار آسیب می‌کند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند زیرساختی به نام توسعه فرهنگی و به دنبال یک حرکت بزرگ برای بردن کتاب به سبد خانواده‌ها هستیم.

صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: وضعیت کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه در کشور ما خوب نیست و آمارها نشان می‌دهد که بعد از انقلاب، آمار کتاب‌فروشی‌ها افول کرده است و در عوض بازار سایر اقلام مصرفی خوراکی و آرایشی رونق گرفته است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: رابطه معناداری میان افزایش آسیب‌های اجتماعی با کاهش گرایش به کتابخوانی وجود دارد بنابراین باید این ساختار را اصلاح کنیم و باید ابتدا از مهدهای کودک‌ آغاز کنیم تا علاقه به کتاب از کودکی در افراد ریشه بدواند.

صالحی‌امیری اظهار داشت: انسان می‌تواند در هوای آلوده زندگی کند اما آلودگی فرهنگی، انسان و جامعه را متلاشی می‌کند بنابراین باید همه تلاش ما برای رشد در محیط فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: دولت نیز در صدد توسعه فرهنگ کتابخوانی است و مولف، ناشر، کتابخانه، کتاب‌‌فروشی و کتابخوانی را یک زنجیره می‌داند و برای رفع مشکلات آنها برنامه دارد زیرا مطلع هستیم که ناشران و مولفان وضعیت خوبی ندارند و کتاب‌فروشی‌ها یک به یک در حال تعطیلی هستند.

صالحی‌امیری عنوان کرد: باید با یک برنامه جدی، فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش دهیم و راهی نداریم جز اینکه خانواده‌ها و جامعه را با کتاب آشتی دهیم و پای کتاب را به سبد خانوار باز کرده و این فرهنگ را از سنین کودکی در جامعه ترویج کنیم.

به گزارش فارس، نمایشگاه بزرگ کتاب یزد از امروز فعالیت خود را در قالب 305 غرفه با حضور ناشران داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های یزد آغاز کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار