تشریح ظرفیت ها، هدف و پیش نیازهای توسعه گردشگری سرعین؛
کد خبر: ۱۸۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 22 February 2016
با وجود ظرفیت های سرعین برای تبدیل شدن به مرکز جذب گردشگر، نگاه بی برنامه مسوولان به توسعه این شهرستان طی سال های گذشته باعث شده تا امروز شهر چشمه های بهشتی در زمره یکی از فرصت های سوخته حوزه گردشگری قرار بگیرد.

سرعین بنابر روایتی از سال 1347 به عنوان شهری گردشگری مد نظر مسوولان بود اما طی این سال ها نگاه دولت های مختلف به ظرفیت های بالقوه این شهرستان از جمله در بخش گردشگری، اقتصادی نبوده است.
نبود درک اقتصاد محور در بحث گردشگری و نگاه صرف فرهنگی، اجتماعی و امنیتی باعث شده تا شهر چشمه های بهشتی پس از سال ها تنها در فصول خاصی به مرکز تجمع چادر و گاز پیک نیک تبدیل شود.
ساخت و سازهای بی رویه، خیابان های بی قواره، مزاحمت جارچی ها، نبود امکانات تفریحی و سرگرمی از جمله مشکلاتی است که سیمای امروزی شهر گردشگری سرعین را که در 27 کیلومتری جنوب غرب مرکز استان اردبیل واقع شده، شکل داده است.
ظرفیت های گردشگری سرعین آنچنان که باید مورد بهره برداری قرار نگرفته و در این میان تنها خدمات رسانی، ازدحام و ترافیک سهم واقعی مردم استان از این ظرفیت گردشگری شده است.
در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر توجه به حوزه گردشگری تاکید شد اما تحقق آن لوازم و پیش نیازهایی دارد و عاطف ناصری فرماندار سرعین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح ظرفیت ها، هدف و پیش نیازهای توسعه گردشگری سرعین پرداخت.

**ایرنا: آقای ناصری به جز چشمه های آبگرم معدنی چه ظرفیت هایی در سرعین وجود دارد که از این شهرستان به عنوان مقصد گردشگری یاد می شود؟
***فرماندار سرعین: زندگی عشایری، گیاهان دارویی، منطقه ییلاقی ویلا دره، کنزق، ایرد موسی، ویند کلخوران، تپه تاریخی آناهیتا در کنار آب های گرم معدنی جزو جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان هستند.
پیست اسکی آلوارس، غذاهای طبیعی، کوهنوردی و طبیعت گردی از دیگر ظرفیت ها هستند و در دوره ای که انسان در قفس فن آوری محدود شده، برای آرامش و ایجاد نشاط لازم است بسترها مهیا شود و سرعین می تواند به خوبی این نقش نشاط آوری را برعهده بگیرد.

**ایرنا: با توجه ظرفیت هایی که به آنها اشاره کردید، چرا سیمای کنونی شهر سرعین با یک مقصد قابل اتکا در زمینه گردشگری فاصله دارد؟
***عاطف ناصری: از نظر ذهنی مسوولان و مردم، این شهرستان را در بحث گردشگری پذیرفته اند اما پیشرفت و توسعه نیازمند سرمایه گذاری است و از طرف دیگر جذب سرمایه بخش خصوصی به خصوص سرمایه گذاران خارجی نیازمند قوانین محکم و فراهم شدن بسترهای علمی، عملی و حقوقی است.
در کنار نبود سرمایه گذاری و اجرای پروژه های بزرگ و تاثیرگذار، طی سال ها در زمینه واگذاری زمین نیز درست عمل نشده به طوری که تا شعاع 2 کیلومتری شهر سرعین، دیگر منابع طبیعی زمینی برای واگذاری در اختیار ندارد و همه زمین ها توسط اشخاص حقیقی و تعاونی ها تملک شدند.

**ایرنا: با توجه به ظرفیت ها و شرایطی که عنوان شد، چه اقدام هایی برای بررسی و بهره برداری مناسب از حوزه گردشگری با نگاه اقتصادی برداشته شده است؟
***فرماندار سرعین: تلاش ها برای تهیه طرح هادی سرعین از سال 1365 آغاز اما تا کنون شهر بدون ضابطه اداره شده؛ طرح جامع برای تغییر روند حاکم در سال 1392 ابلاغ و طرح تفصیلی نیز با اعتبار 500 میلیون ریال آغاز شد و در حال اتمام است.
در بند سوم سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بر استفاده از مزیت های جغرافیایی استان ها تاکید شده که تحقق آن نیازمند نگاه ویژه به گردشگری در برنامه ششم توسعه است تا شهر سرعین به عنوان مقصد گرشگری متناسب با آن رشد کند.

**ایرنا: این موارد به چارچوب های کلی اشاره داشت، چه گام هایی در دولت تدبیر و امید برای تغییر فضا برداشته شده؟ از جمله جارچی ها که مسافران را کلافه می کردند؟
***ناصری: جارچی ها به گروه های 20 نفری تقسیم و آموزش های لازم به آنها ارایه شد و هم اکنون در هفت نقطه شهر با لباس های متحد استقرار یافته اند؛ خانه های استیجاری نیز زیر نظر جامعه اقامتی استان کد دار شدند و هم اکنون اسکان همه مسافران ثبت می شود.
پیش تر اسکان مسافران در خانه های استیجاری از نظر امنیتی و ناهنجاری اجتماعی مسایلی را به وجود می آورد که با این دو اقدام از آنها جلوگیری شده است.

**ایرنا: در مورد رعایت نشدن بهداشت در زمان اوج سفرها همواره مسایلی عنوان می شود، به خصوص در سال گذشته خبرهایی در این زمینه به گوش می رسید؛ در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟
***فرماندار سرعین: وجود 22 چشمه و استخرهای آب گرم معدنی یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان است که سالانه سیل گردشگران را به خصوص در نوروز و تابستان به این منطقه سرازیر می کند اما با وجود نگاه توسعه محور اقتصادی به حوزه گردشگری، از بهداشت و استاندارد چشم پوشی نشده است.
با افزایش مسافر و توسعه گردشگری باید بهداشت هم رعایت شود و در این راستا همه آب های گرم از جمله استخرهای سنتی از سوی بهداشت کنترل می شود و هم اکنون مشکل حاشیه ای در این زمینه وجود ندارد.

**ایرنا: آب های گرم سرعین سال هاست که مسافران را به خود جذب می کند، چه گام های عملی برای شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های گردشگری سرعین برداشته شده است؟
***ناصری: یکی از اقدام ها برگزاری جشنواره زمستانی سرعین توسط بخش های غیردولتی برای اولین بار است که با هدف ایجاد روحیه شادابی زمستانی از 21 بهمن تا 23 بهمن ماه سال جاری برگزار شد.
جشنواره امسال با همکاری اصناف، جامعه مراکز اقامتی و آب های گرم شهرستان سرعین برگزار شد که پرشورتر، موفق تر و پربارتر از دوره های گذشته بود.
همه عوامل برگزاری تلاش کردند جشنواره بومی سازی شده و از نیروی های انسانی استان استفاده شود؛ تمهیداتی از جمله 60 درصد تخفیف مراکز اقامتی برای عموم و 70درصد برای تورهای گردشگری، 50 درصد تخفیف برای مجتمع های آب درمانی و 60 درصد برای تورها، موجب شد در نهایت جشنواره کیفی تر و هزینه ها پایین تر بشود.
مسابقه قهرمانی اسکی نوجوانان، مسابقه تندیس های یخی و برفی، صعود به قله سبلان، اجرای برنامه فرهنگی و هنری با حضور مجریان و هنرمندان تراز اول کشور، مسابقه ساخت آدم برفی در مقاطع مختلف سنی، مسابقه نقاشی با محوریت زمستان از جمله برنامه هایی بود که در طول برگزاری این جشنواره به اجرا درآمد.

**ایرنا: آیا صرف برگزاری جشنواره ها یا نظارت برخی دستگاه ها برای برون رفت سرعین از شرایط کنونی کفایت می کند؟
***فرماندار سرعین: با وجود همه مشکلات تلاش شد از سه محور برای رفع مشکلات کانونی گام هایی برداشته شود:
در سال های گذشته دولت با محدودیت شدید منابع مالی روبرو بود که با توجه به اجرای برجام به تدریج تنگنای مالی دولت برطرف خواهد شد؛ با وجود تنگناها دولت تدبیر و امید 2 میلیارد و 700 میلیون ریال برای بهسازی راه پیست آلوارس اختصاص داد که اداره کل راه و شهرسازی نیز تعهد کرد 2 برابر آن را برای این امر تخصیص دهد.
از سوی دیگر به دلیل برخی مسایل، منابع درآمدی شهرداری سرعین نیز توسط شورای شهر محدود شده بود که برای کاستن از دامنه مشکلات، اختیارات و راه های کسب درآمد شهرداری سرعین را افزایش دادیم.
یکی از ظرفیت های توسعه این شهرستان جاذبه های طبیعی است و از این رو تبدیل سرعین به پیاده شهر برای حفظ محیط زیست و اقلیم منطقه جزو برنامه هاست؛ به تدریج از میدان اصلی شهر در چهار جهت پازل چینی شده و در نهایت از تردد خودروها در هسته مرکزی شهر جلوگیری خواهد شد.

**ایرنا: یکی از آفت ها یا معضل های شهری مانند سرعین از نظر فرماندار دولت تدبیر و امید در شرایط کنونی چیست؟
***ناصری: ساختمان های احداثی با عنوان مسکن مهر در این شهرستان به آفت گردشگری سرعین تبدیل شده است؛ پیش تر واحدهای مسکونی با تسهیلات مسکن مهر احداث شدند در حالی که در این شهرستان نیازی به چنین واحدهای نبود اما دولت گذشته بدون مطالعه در این زمینه اقدام کرد.
با توجه به نرخ رشد جمعیت، میزان مهاجرت در این شهرستان و برخی عوامل دیگر، واحدهای مسکونی با عنوان مهر متقاضی نداشتند و از این رو سازندگان از آنها به عنوان خانه های استیجاری استفاده می کنند.
این خانه ها مکان امنی برای افراد ناهنجار شده و آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته و اجرای پروژه های ساختمانی با استفاده از تسهیلات مسکن مهر در سرعین نابجا بوده است.

**ایرنا: پسا برجام تا چه حد می تواند در صنعت گردشگری استان اردبیل و از جمله شهر گردشگرپذیر سرعین اثرگذار باشد؟
***فرماندار سرعین: ورود گردشگران از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید 50 برابر شده و تاکنون نیز گردشگرانی از بیش از 50 کشور وارد سرعین شدند و اجرایی شدن برجام به طور حتم بر این شرایط اثرگذار بوده و موجب جلب بیشتر گردشگران خواهد شد.
برای استفاده از این فضا در جهت جذب سرمایه گذاران و مدیریت گردشگری، مسوولان باید فکر جامعی در زمینه توسعه داشته باشند و اجرای پروژه ها بر اساس طرح مدون و تهیه فهرست پروژه های قابل اجرای تاثیرگذار می تواند به این امر کمک کند.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار