با هدفمندسازی یارانه‌ها که درابتدا قرار بود که تأثیر مثبتی روی کیفیت نان بگذارد اما در این میان بسیاری از نانوایان به وعده عمل نکردند و نان بی‌کیفیت در سفره ی مردم جای گرفت.
کد خبر: ۱۸۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵ 22 February 2016

با اینکه نان پرمصرف‌ترین ماده غذایی در کشور است اما حتی با افزایش چند باره قیمت، کیفیت آن تغییری نکرد.

به گزارش تابناک همدان؛ به اعتقاد کارشناسان نان پرمصرف ‌ترین ماده غذایی است که فاقد استاندارد تولید است و این امر ازآنجا ناشی می‌شود که پس از هدفمندی یارانه‌ها نه تنها ضایعات نان کاهش نیافته بلکه با کاهش کیفیت روزمره بر ضایعات آن افزوده‌شده است.

دست‌اندرکاران پایین بودن کیفیت آرد، نبود نیروی انسانی ماهر و مجرب، نبود نظارت‌های کافی و مهم ‌تر از همه فقدان استاندارد نان را دلیل تولید نان باکیفیت پایین بیان می‌کنند.

مردم نیز از پایین بودن کیفیت نان تولیدی گلایه دارند و به گفته آنان نان باکیفیت پایین و گاه به‌صورت خمیر به ‌دستشان می‌رسد و باوجود افزایش تعداد نانوایی‌ها و تنوع پخت متأسفانه هنوز هم نان کیفیت لازم را ندارد و بخشی از آن به دلیل غیرقابل ‌مصرف بودن به ضایعات تبدیل می‌شود.

یک شهروند همدانی در گفتگویی به تابناک گفت: باوجوداینکه طرح هدفمند سازی یارانه‌ها با هدف افزایش کیفیت نان و جلوگیری از اسراف آن اجرایی شده است اما همه نانوایی‌ها این امر را مدنظر قرار نداده و برخی از آنها نان باکیفیت ارائه نمی‌دهند.

محمد رضایی بابیان اینکه قیمت نان لواش تا چهار برابر افزایش‌ یافته ولی کیفیت آن نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است، گفت: ما حتی حق اعتراض به این وضع را نداریم، وقتی هم به متصدی نانوایی اعتراض می‌کنیم می‌گوید: اگر نمی‌خواهی برو از نانوایی دیگر خرید کن.

شهروند دیگری بابیان اینکه در همدان فقط تعداد کمی از نانوایی‌ها، نان باکیفیت دست مردم می‌دهند گفت: بیشتر نانوایی‌ها از حجم نان کم می‌کنند و نان سوخته و خمیر تحویل مردم می‌دهند که این مسئله سبب بیشتر شدن دورریز نان و درنتیجه اسراف این برکت الهی شده است.

محمد نجفی افزود: به دلیل نبود نانوای مجرب و نیروی انسانی ماهر بخشی از نان‌ها در مرحله تولید به ضایعات تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه نان کیفیت لازم را ندارد، مجبوریم با مراجعه به چند نانوایی دورتر از محل سکونت نان مرغوب ‌تر تهیه کنیم.

یک شهروند دیگر گفت: این نان‌ها را تا زمانی که تازه است می‌توان استفاده کرد اما یکی دو ساعت بعد اصلاً قابل جویدن نیستند.

وی افزود: با افزایش چند برابری قیمت نان در دولت قبلی انتظار می‌رفت کیفیت نان بالا برود اما در اغلب نانوایی‌ها نه تنها کیفیت افزایش نیافته بلکه اندازه نان‌ها هم کوچک‌تر از قبل شده است.

یک روی سکه مردمی هستند که از کیفیت پایین نان ابراز نارضایتی کردند و روی دیگر سکه نانوایان هستند.

حال سخن یک نانوا دراین‌باره چیست؟

نانوایان پایین بودن کیفیت نان را به دلیل بی‌کیفیت بودن آرد و رعایت نکردن استانداردهای تولید در کارخانه ‌های آردسازی عنوان می‌کنند.

صاحب یک نانوایی در این خصوص گفت: ما دوست نداریم نان بی‌کیفیت دست مردم بدهیم اما مردم کیفیت آردی که به ما تحویل داده می‌شود را نیز در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: کیفیت آرد زیاد جالب نیست، دستمزد کارگر و بیمه و آب و برق و گاز و اجاره ‌بها هم که افزایش پیداکرده و با این وضعیت، نانوایی به‌ صرفه نیست.

هنوز برخی نانوایی‌ها با کم‌ کاری خود، نارضایتی مردم را به وجود می‌آورند، اما با توجه به اینکه کیفیت نان متأثر از عواملی نظیر آرد خوب، نوع دستگاه‌های پخت، مهارت کارگران و خمیرمایه است و مجموعه این عوامل می‌تواند در بهبود کیفیت نان و یا عدم کیفیت آن مؤثر باشد.

امیدواریم هرچه زودتر کارگران نانوایی‌ها، مهارت لازم برای تولید نان باکیفیت را کسب و دولت نیز با در اختیار گذاشتن آرد مطلوب و مرغوب اسباب تهیه نان باکیفیت را در سفره مردم فراهم کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار