نشست تخصصی يك روزه حمل و نقل مسافر با حضور مدیران ستادی و مدیران کل حمل و نقل و پایانه های 9 استان کشور در مشهد برگزار شد و یکی از محورهای اصلی آن، یافتن راهکارهای برند سازی در بخش حمل و نقل جاده ای مسافر بود.
کد خبر: ۱۸۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 17 February 2016
به گزارش تابناک رضوی، در ابتدای نشست تخصصی حمل و نقل مسافر که در آن علاوه بر مدیران ستادی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیران کل حمل و نقل و پایانه های استان های تهران، اصفهان، اردبیل، قم، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، گلستان، البرز و
خراسان رضوی حضور داشتند، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی
در سخنانی به معرفی استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: استان خراسان رضوی دارای
رتبه های اول در زمینه صادرات کشور از مرزها، ترانزیت خروجی، آموزش رانندگان و
نیز تعداد موافقت های اصولی صادره در سطح کشور است.
 
جواد وحدتی فرد افزود: در موضوع جابجایی مسافر نیز استان خراسان رضوی با دارا
بودن سهم 10.8 درصد کشور، در رتبه دوم قرار دارد. در زمینه تعداد ناوگان جاده
ای مسافری و نیز تعداد مراکز معاینه فنی هم رتبه دوم کشور از آن خراسان رضوی
است.
 
وی با بیان این که خراسان رضوی با دارا بودن 31 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در
جایگاه سوم کشور قرار دارد، ادامه داد: از لحاظ تعداد رانندگان باری و نیز
ترانزیت ورودی هم این استان رتبه سوم کشور را داراست؛ در جابجایی کالا هم رتبه
چهارم را دارد.
 
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی یادآور شد: مشهد الرضا(ع) باعث
شده که خراسان رضوی به عنوان یک استان مسافری به ویژه در ایام نوروز، تابستان،
دهه پایانی صفر و نیز اربعین قرار گیرد.
 
وی افزود: با وجود مساعدت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز
مدیران کل حمل و نقل و پایانه های برخی استان ها در زمینه خدمات رسانی به
زائران امام رضا(ع) در دهه پایانی ماه صفر، اما در این دهه فشار مضاعفی به
استان وارد می شود؛ زیرا انتظارات مردم بسیار بالاست و باید برای مردمی که
برای خرید بلیت مراجعه می کنند، خدمات ارائه کنیم که در این زمینه با مشکلات
بسیاری مواجهیم. این در حالی است که واقعا در موضوع اربعین، تمام کشور بسیج می
شود.
 
وحدتی فرد در ادامه با اشاره به وجود 34 تشکل صنفی و 653 شرکت حمل و نقل جاده
ای در خراسان رضوی،  از جابجایی سالانه 28 میلیون تن بار، 20 میلیون مسافر و
نیز عبور تقریبا شش میلیون تن بار از مرزهای جاده ای این استان خبر داد.
 
 
 
در ادامه این نشست مدیرکل دفترحمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل
جاده ای در سخنانی از همه افرادی که در دهه پایانی صفر و نیز اربعین تلاش
فراوانی در راستای خدمات رسانی به مسافران انجام دادند، تقدیر کرد.
 
حاج اسماعیلی با اشاره به صدور بخشنامه دیگری ای در حوزه حمل و نقل مسافر
درباره دفتر خدمات فروش بلیت، گفت: در بعضی نقاط کشور محل هایی وجود دارد که
عملا هیچ شرکت حمل و نقل مسافری در آن نقطه وجود ندارد و وجود چنین شرکت هایی
اقتصادی هم نبود؛ اما آن محل، مسیر بین راهی بود که مسافر داشت، ولی فاقد هر
گونه بخش حمل و نقل مسافر بود.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: تا به
امروز تغییرات زیادی که در ضوابط تاسیس شرکت ها بوجود آمده، عموما دلالت بر
تغییرات تعداد ناوگان و نیز امکانات شرکت ها همچون زمین و دفتر بوده است.
 
وی ادامه داد: اما عنوان ضوابطی که قرار است ابلاغ شود، "تاسیس و بهره برداری
شرکت های حمل و نقل جاده ای مسافر" است.
 
حاج اسماعیلی گفت: به نظر میر سد تمام توجه و تلاش ما متمرکز بر بخش تاسیس
بوده و کمتر به بهره برداری ورود کرده ایم و پس از تاسیس، خیلی به موضوع بهره
برداری بها داده نشده است و عملا آن طور که باید، نظارت اتفاق نیفتاده است.
 
وی افزود: اما الان در نظر داریم که با کمک، همفکری و همراهی شما مدیران کل
حمل و نقل و پایانه های استان ها، اهتمام خود را بر بخش بهره برداری قرار دهیم
و در این صورت است که می توانیم نتیجه مطلوب را از اصلاح ضوابط دریافت کنیم.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این
که چند سالی است که موضوع همنامی شرکت های حمل و نقل در حال انجام است، اظهار
داشت: در فاز اول، روال این گونه بود که همه شرکت هایی که ناوگان آن ها به
تهران می آید لازم است با شرکت های تهرانی هم نام شوند و فقط در این فاز این
اتفاق افتاد.
 
وی افزود: ممکن بود در دو نقطه دو شرکت همنام وجود داشته باشند و الزاما هم با
هم کار نکنند. چون فاز یک فقط برای تهران بود. در یکی دو سال اخیر یکی دو
بخشنامه صادر شد و خواهش کردیم اگر در دو شهر مختلف دو شرکت همنام وجود دارد،
الزاما باید با همدیگر کار کنند که این موضوع بخشی از آن همنامی را تکمیل کرد
و آن شبکه ها هم تقریبا به هم متصل شدند.
 
حاج اسماعیلی ادامه داد: درا ین زمینه استان های مختلف تلاش های فراوانی کردند
و جا دارد از آقای وحدتی فرد مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی که
تلاش های زیادی در این زمینه انجام داد نیز تشکر کنم.
 
وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی در این موضوع خیلی تلاش کرد و مشکل زیادی هم
داشت. زیرا از تمام استان ها و کشور سرویس به مشهد وجود دارد و جمع بندی کار
در مشهد بسیار سخت تر از سایر نقاط کشور است و زحمت زیادی بر دوش آقای وحدتی
فرد و همکاران وی بود. این کار انجام شد و این پروژه باید جلو رود و کار انجام
شود.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد:
ممکن است در دو شهر دو شرکت همنام نباشند، این ها فعلا می توانند بر اساس
قرارداد همکاری با هم کار کنند و این نشان می دهد که آنچه ما از آن به نام
همنامی اسم می بریم، هنوز به صورت 100 درصد در کشور انجام نشده است.
 
*چه کنیم که بهره وری بخش حمل ونقل مسافر افزایش یابد؟ و چگونه می توانیم در
بخش حمل و نقل مسافر برند سازی کنیم؟*
 
وی خطاب به مدیران کل حاضر در این نشست ادامه داد: شما باید در این زمینه به
ما کمک کنید تا راهکارهای خوبی برای این موضوع پیدا کنیم.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد:
نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنید و اگر مشکلی می بینید راهکار مربوطه را ارائه
دهید تا به برند سازی در بخش حمل و نقل دست یابیم.
 
وی گفت: به نظر بنده ما اگر در ضوابطی که می خواهیم تدوین کنیم، بتوانیم این
همنامی را در سطح کشور به صورت یکپارچه تکمیل کنیم، مفهومش این است که ما عملا
به جای دو هزار و 200 شرکت حمل و نقل مسافر که در سطح کشور داریم، به تعداد
کمتری نام می رسیم که اینها شبکه شرکت ها هستند.
 
حاج اسماعیلی افزود: یعنی مثلا به 500 یا 600 شبکه حمل و نقل می رسیم که اگر
بتوانیم به این تعداد شبکه حمل و نقل برسیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر یک رتبه بندی در سیستم حمل و نقل مسافر وجود دارد،
ضوابط آن هم هست؛ اما در عمل شاید چندان کاربرد نداشته باشد.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در
بسیاری از استان ها بیشتر شرکت ها رتبه 5 را دارند. در این رتبه بندی موجود،
رتبه به به اآن شرکت داده می شود. مفهوم آن این است که ممکن است رتبه های دو
شرکت همنام در دو شهر مختلف با هم فرق داشته باشد. اما اگر ما بتوانیم آن شبکه
را تکمیل کنیم و از دو هزار و 200 شرکت، به تعداد محدودتري برسیم، می توانیم
روی این موضوع کار کنیم که رتبه را به شبکه بدهیم نه شركت.زیرا می داند اگر آن
شرکت آن سطح کیفیتی که مربوط به این شبکه است را ارائه ندهد، عملا به رتبه کل
شبکه آسیب می رساند. اگر این فرایند اتفاق بیفتد، آن وقت به آنچه که به عنوان
برند مد نظر است، رسیده ایم.
 
حاج اسماعیلی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید راهکارهای این
موضوع را در  ضوابط حمل و نقلی پیش بینی کنیم.
 
وی همچنین با اشاره به وجود مشکل تاسیس شعبه شرکت های حمل و نقلی در پایانه
های مسافری شهرهای بزرگ کشور اظهار داشت: الان بیشتر پایانه ها در شهرها،
متمرکز است، اما مدل پایانه های متمرکز و نیمه متمرکزی را در نظر گرفته بودیم
که از آن استفاده ای نشده است.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توضیح داد:
الان اگر شرکتی بخواهد در تهران تاسیس شود، عملا پایانه های ما جا ندارد، اما
می تواند با تاسیس یک دفتر، شرکتی تاسیس شود و شروع به کار کند. پایانه های
نیمه متمرکز یا غیر متمرکز این مزیت را دارد که وقتی سرویس را برقرار می کند،
می تواند برنامه ریزی کند اتوبوس شرکت در ساعتی معین در سکویی مشخص مسافر گیری
کند و ممکن است ساعتی بعد شرکت دیگری از همان سکو برای مسافر گیری استفاده
کند. این موضوعی است که در حال کار بر روی آن هستیم تا بتوانیم در مجموع به
کامل کردن این شبکه برسیم.
 
وی تاکید کرد: صورت مسئله و هدف اصلی این است که چگونه می توانیم در بخش حمل و
نقل مسافر به برند سازی برسیم؟
 
حاج اسماعیلی یادآور شد: متاسفانه به دلیل رقابت غیر صحیحی که وجود دارد، الان
در بسیاری از شهرها، در ساعت مشخصی سرویس های مختلفی همزمان حرکت می کنند و
بیشتر آن ها هم خالی حرکت می کنند.
 
وی افزود: باید توسط خود صنف، هماهنگی شود تا بتوانند سرویس هایشان را تجمیع
کنند و این امر ممکن است مقداری ضریب اشغال صندلی را نیز افزایش دهد و از آن
طرف نیز ماشین وقتی خالی حرکت می کند از لحاظ مصرف سوخت مناسب نیست و برای
کشور هزینه دارد. این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت:
امسال برای اولین بار قرار است از مسافران نوروزی که با ناوگان حمل و نقل جاده
ای مسافر سفر می کنند، نظر سنجی انجام شود. لذا به همه شرکت های حمل و نقل
جاده ای مسافر اعلام شود که حتما در زمان فروش بلیت، شماره تماس مسافر را نیز
در سیستم ثبت کنند.
 
وی افزود: با توجه به محاسبات این سیستم، تقریبا در پایان سفر، دو سه سئوال
کوتاه از طریق پیامک برای مسافران ارسال می شود تا پاسخ دهند.
 
در ادامه این نشست يك روزه، مدیران کل حمل و نقل استان های تهران،اصفهان،
اردبیل، قم، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، گلستان، البرز و خراسان
رضوی به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره مسائل مختلف حوزه حمل و نقل مسافر
از جمله برند سازی و ضوابط تاسیس شرکت های مسافری پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار