تابناک: باز شدن رودخانه زاینده رود که چندسالی است بیشتر برای رفع تکلیف در برابر حقوق کشاورزان اجرایی می شود سبب شده تا این جنبه از کارکرد رودخانه بیش از جنبه زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۸۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 15 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، باز شدن رودخانه زاینده رود که چندسالی است بیشتر برای رفع تکلیف در برابر حقوق کشاورزان اجرایی می شود سبب شده تا این جنبه از کارکرد رودخانه بیش از جنبه زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

می توان گفت زاینده رود که زمانی راه حل مشکلات در حوزه کشاورزی، محیط زیست و اقتصاد اصفهان بود اکنون تنها می تواند مرحمی موقتی برای زخم های کشاورزان اصفهانی باشد و دیگر کارکردهای این رودخانه حیاتی به ویژه در بخش محیط زیست از دست رفته است.

در این روزها که خبر از باز شدن رودخانه در اوایل اسفندماه به گوش می‌رسد، دلیل این امر، آبیاری کشت بهاره کشاورزان شرق عنوان شده و به نظر می رسد تاکنون راهکاری جامع برای دائمی شدن جریان آب در زاینده رود وجود ندارد.

مسئولان که بارندگی و شرایط جوی را مقصر اصلی وضعیت زاینده رود می دانند، تنها راه بهبود شرایط زنده رود را جلوگیری از برداشت های بی‌رویه در بالادست عنوان کرده‌اند. مسئله ای که به دلیل نبود اعتقاد مشترک در بالادست و پایین دست زاینده رود، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

این بار نیز زاینده رو بدون توجه به نقش سازنده آن در احیای محیط زیست قرار است راهی اصفهان شود و در نهایت زمین‌های کشاورزی شود. این گونه جاری شدن رودخانه در شهر سبب شده تا اکوسیستم حوضه زاینده رود نیز با چالش و بی‌نظمی روبرو شده و نظم محیط در حوزه های حیات وحش و طبیعت بر هم خورد.

قربانی شدن سالانه هزاران قطعه ماهی در اثر بسته و کم شدن آب زاینده رود، خشک شدن درختان در مسیر زاینده رود و نیز تغییر اقلیم شهر اصفهان و شهرهای در مسیر این رودخانه، از جمله آسیب‌های وارده به شهرهای مجاور زاینده رود طی هشت سال اخیر بوده است.

جریان یا چرخش آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان که در دوره مدیریت شهری گذشته اصفهان باید مورد توجه و اجرا قرار می گرفت به دلیل عدم اعتقاد شهردار اصفهان به این مسئله مورد اغفال قرار گرفت و استانداری سابق اصفهان همواره از عدم ارائه این طرح از سوی شهرداری گلایه داشت اما در نهایت نیز طرحی از سوی شهرداری به استانداری اصفهان ارسال نشد.

تاکنون در خصوص این مسئله در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان بحثی مطرح نشده است و باید دید، بعد از فارغ شدن شهردار اصفهان از مسائل عمرانی، نوبت به زاینده رود خواهد رسید؟. در صورتی که چرخش آب در شهر اصفهان تداوم یابد، می توان بسیاری از آسیب های ناشی از عدم حضور رودخانه در شهر را جبران کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار