با گذشت 6 ماه از انتشار گزارش های خبری
مشکلات موجود ما را به یاد روستاهای 10 و یا 15 سال پیش می اندازد که به علت بسیاری از مشکلات، کمبودها و کاستی ها مردم مجبور به کوچ اجباری از روستاها به شهرها می شدند و گویا چنین سرنوشتی دامن برخی شهروندان تنکمانی را گرفته است.
کد خبر: ۱۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 03 April 2015

حدود 6 ماه و 4 ماه از ارتقا ساختار اداری تنکمان به شهر می گذرد، اما مردم این شهر همچنان معتقدند که تبدیل تنکمان از روستا به بخش و سپس شهر، مشکلات آنها را برطرف نکرده است.

این مشکلات چند بار توسط رسانه ها و از زبان مردم به گوش مسئولان استان البرز، فرمانداری نظرآباد و مدیریت شهری تنکمان رسیده است.

از جمله آنکه در 16 شهریور 93 ، یکی از رسانه ها گزارشی از مشکلات این شهر که در سایه نظرآباد قرار داشته و دارد منتشر کرد.

در این گزارش آمده بود، 27 آذرماه سال 87 روستای تَنکمان که در غرب استان البرز واقع شده است رخت شهر شدن به تن کرد، این روستا تازه شهر شده با گذشت 6 سال و به رغم تلاش مسئولان امر در کوچه پس کوچه های مشکلات سرگردان است، به طوری که برای بسیاری از مردم چاره ای جز کوچ اجباری به دیگر شهرها برای دستیابی به امکانات بهتر نمانده است.

کمبود منابع آبی مهمترین مشکل مردم این شهر است که از شهر بودن فقط عنوانش را یدک می کشد. شهر تَنکمان به عنوان قطب کشاورزی استان البرز محسوب می شود ولی با مشکل حفاری های غیرمجاز چاه آب که باعث پایین آمدن منابع آب زیرزمینی شده است، دست و پنجه نرم می کند.

به گفته اهالی شهر در فصل تابستان در برخی ساعات روز با مشکل قطعی آب مواجه هستند و این در صورتی است که مجبور به پرداخت قبوض آب با مبالغ هنگفت هستند.

یکی دیگر از مشکلات مردم تنکمان کمبود مراکز بهداشتی و درمانی است، که در بسیاری از موارد مجبور به مراجعه به شهرهای هشتگرد و نظرآباد هستند که این موضوع به نوبه خود مستلزم هزینه و صرف وقت است و به نظر می رسد که مسئولان امر بیش از پیش باید به فکر احداث بیمارستانی برای مردم این شهر باشند.

کمبود فضاهای سبز شهری و پارکها یکی دیگر از مشکلات قد و نیم قدی است که مردم این شهر با آن دست به گریبانند، و این نکته نباید از خاطر مسئولان امر دور بماند که جمعیت این شهر ترکیبی از جوانان و افراد سالخورده است و برای گذران وقت احتیاج به استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی دارند.

عنوان کردن مشکلات از سوی اهالی شهر ما را به یاد روستاهای 10 و یا 15 سال پیش می اندازد که به علت بسیاری از مشکلات، کمبودها و کاستی ها مردم مجبور به کوچ اجباری از روستاها به شهرها می شدند و گویا چنین سرنوشتی دامن برخی شهروندان تَنکمانی را گرفته است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در صدر جدول مشکلات این شهر قرار دارد و مردم از این معضل به قدر کافی در عذاب هستند، حجم بالای رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین که در حال جا به جایی محصولات کشاورزی به دیگر شهرهای استان است، این مشکل با مشکل کمبود فضاهای سبز دست در دست هم آلودگی هوا را تشدید می کند و ریه های تنفسی شهر و همچنین مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

یکی از اهالی روستا قطعي‌هاي مکرر آب، خرابی راه‌های شهری و محورهای روستايی، عدم دسترسی به سرويس حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی، تاکسی و حتی مينی‌بوس به نسبت جمعیت این شهر را عمده ترین مشکلات شهری می داند.

این شهروند تَنکمانی که خود از کشاورزان منطقه است، در ادامه اظهار می دارد: شهر شدن دردی از مردم دوا نکرده است و یکی از مشکلات اين شهر عدم نظارت دقيق شهرداری بر ساخت و سازهای غير مجاز است به طوری که از ابتدای سال جاری تعداد مجوزهای صادره براي ساخت و سازهای قانوني به انگشتان يک دست هم نمی‌رسد.

در آن مقطع رضا دیده بان شهردار شهر تنکمان در پاسخ به پرسش نویسنده گزارش درباره مشکلات شهر توضیحاتی را بیانکرد.

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا ناوگان حمل و نقل عمومی به نسبت جمعیت شهر خدمات ارائه می کنند یا خیر؟ تصریح می کند: این شهر 4 هزار و 300 نفر جمعیت دارد و برای دسترسی به شهرهای هشتگرد و نظرآباد 2 خط تاکسی وجود دارد که در این 2 خط 75 دستگاه تاکسی مشغول خدمات دهی به شهروندان هستند. به علت مقرون به صرفه نبودن، خط اتوبوس بین شهری وجود ندارد ولی شهرداری 2 دستگاه مینی بوس برای حمل و نقل مسافران در نظر گرفته است که در حال حاضر مشغول به ارائه خدمات هستند.

دیده بان در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در سطح شهر سطل مکانیزه وجود دارد؟ یادآور می شود: در همه سطح شهر سطل های مکانیزه تعبیه شده است.

این در صورتی است که خبرنگار مهر عکسی از یکی از خیابان های سطح شهر گرفته است که زباله ها به علت عدم وجود سطل مکانیزه رها شده است، آقای شهردار پس از اطلاع از چنین قضیه ای گفته بود: در اسرع وقت برای تعبیه سطل مکانیزه در این خیابان اقداماتی خواهد شد.

حال پس از گذشت 6 ماه از انتشار این گزارش، برخی از مردم ساکن شهر تنکمان مدعی هستند که وعده های مسئولان هنوز عملیاتی نشده و مشکلات به قوت خود باقی است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تنکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
ممنون از گزارش خوب تون حرف دل همه اهالی تنکمان رو زدین
کاش مسئولین ااین همه وقت کشی نکنند.
کاش بدونن مهاجرات بومیان به خارج از تنکمان مساوی رکود بخش کشاورزی و جایگزین شدن مهاجرین خارجی به عنوان اهالی این شهر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
اي كاش به جاي اين همه مشكلاني كه عنوان شد كه به حق جز اين نيست كمي هم به فكر مسائل فرهنگي و مهاجرت بيش از اندازه افاغنه نيز اشاره ميشد كه در چند سال آتي بايد شاهد يك محلي باشيم با درصد بالاي جمعيت غیر بومی كه هر روز نيز بيشتر و بيشتر ميشوند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار