جمعی از ساکنین جزیره قشم و ائمه جمعه با امضا طوماری نسبت به عملکرد پزشکی قانونی و نبود سالن تشریح جهت انجام کالبدگشایی اظهار نارضایتی کرده و خواستار اصلاح هرچه سریعتر رویه فعلی شدند.
کد خبر: ۱۷۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 03 February 2016

به گزارش تابناک هرمزگان، جمعی از اهالی و ساکنین جزیره قشم به همراه بیش از 30 ائمه جمعه این شهرستان با امضا طوماری به مدیرکل پزشکی قانونی هرمزگان، نسبت به عملکرد مسئول پزشکی قانونی و نبود سالن تشریح جهت انجام کالبدگشایی (کالبدشکافی) اظهار نارضایتی کرده و خواستار اصلاح هرچه سریعتر رویه فعلی شدند.

در قسمتی از این طومار آمده است: مسئول پزشکی قانونی این شهرستان که قریب به بیست سال تصدی این مسئولیت را بر عهده داشته، کارهای ارجاع شده به وی از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب و در گذشته دادگاه‌های عام چه در امر قتل عمد یا ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی و بالاخص معاینه جسد و صدور جواز دفن طبق روال و در چارچوب قانون روند نسبتا خوبی داشته است، اما مشاهده می‌شود در چند سال اخیر عملکرد وی از روند قانونی و در چارچوب ضوابط خارج شده است.

در ادامه این طومار اشاره شده است: بارها در موارد تصادف منجر به فوت پس از اقدام قانونی و گزارش از ناحیه مراجع انتظامی و ارسال آن به دادستان و صدور دستور در امر معاینه جسد و صدور جواز دفن، از معاینه جواز دفن خودداری و بازماندگان و خویشاوندان متوفی را سرگردان نموده است. این اقدام خلاف قانون بر تالم داغدیدگان افزوده و باعث شده امام جمعه اهل سنت قشم از تریبون نماز جمعه به عنوان تذکر آن را مطرح نماید که این تذکر نیز موثر واقع نشده است.

در ادامه این طومار تقاضا شده است: با راه اندازی سالن تشریح جهت انجام کالبدگشایی اجساد در اسرع وقت همچون سایر شهرستان‌ها دایر تا از اتلاف وقت و هزینه گزاف ایاب و ذهاب افراد مستمند به مرکز استان جلوگیری شود.

* درخواست و مراجعه مکرر مردم به شورای شهر

محمد رفیع‌پور مولوی، رئیس شورای شهر قشم در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم با بیان اینکه عملکرد نامناسب پزشک قانونی در این شهرستان موجب گلایه زیادی از شهروندان شده است، اظهار داشت: مردم زیادی به شورای شهر مراجعه کرده و به شدت از این اداره اظهار نارضایتی دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم درخواست پیگیری این مشکلات را از نمایندگان خود دارند، افزود: عدم پاسخگویی مناسب به مردم و زمان‌بر بودن مراحل پزشکی قانونی ناراحتی بیشتر خانواده‌های داغدار را در پی داشته و انتظار می‌رود مسئولان فکری به حال این معضل بکنند.

رئیس شورای شهر قشم تاکید کرد: اگر مسئول پزشکی قانونی مشکلات یا مشغولیتی غیر از این شغل دارد، مردم نباید تاوان این نارسایی‌ها را بدهند. نیاز است پزشکی قانونی در اسرع وقت به مشکلات مردم رسیدگی کرده و به وظایف قانونی خود عمل کند.

پور مولوی اضافه کرد: بیشتر مشکلات و نارضایتی مردم در مورد حادثه تصادفات رانندگی منجر به فوت است. در زمانی‌که دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و دستگاه قضایی به وظایف خود عمل کرده و نیاز است که مسئول پزشک قانونی پس از انجام معاینه جسد جواز دفن صادر کند، به مردم پاسخ مناسب و قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد اما اگر مسئولین شهرستان با وی تماس بگیرند، کار مردم فوری انجام و جواز دفن صادر می‌شود.

* کوتاهی مسئولان در خدمت کردن به مردم

شیخ عبدالرحیم خطیبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مردم مدت‌هاست که از عملکرد و برخورد نامناسب پزشکی قانونی گله‌مند هستند، اظهار داشت: در حوادث تصادفات رانندگی منجر به فوت که در قشم رخ می‌دهد، در چند سال اخیر فرآیند صدور جواز دفن توسط این دستگاه نسبت به گذشته طولانی‌تر شده و مردم احساس می‌کنند متولی امر در وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی حق ندارد با احساسات مردم خصوصا کسانی که داغدیده و عزیزشان را از دست داده‌اند بازی کند، افزود: گاهی مسئولین مردم را بدهکار و خود را طلبکار آنها می‌دانند، در حالیکه آنچه در قبال مردم انجام می‌دهند، انجام وظیفه حداقلی است.

امام جمعه اهل سنت قشم با اشاره به اینکه مسئولین نماینده و خادم مردم هستند نه ولی نعمت آنها، تاکید کرد: مردم درخواست دارند دستگاه‌های نظارتی به این مشکل رسیدگی کرده و این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

* خبر فرماندار درباره پیگیری ماجرا

عزت کمال‌زاده، فرماندار قشم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تجهیز و احداث سالن تشریح جهت انجام کالبدشکافی اجساد از طریق پزشکی قانونی در حال پیگیری هستیم، اظهار داشت: در مورد حادثه تصادفات رانندگی منجر به فوت در دستور کار قرار گرفته و پس از جلسه با مسئول پزشکی قانونی شهرستان، به دنبال راه کار مناسب جهت تسریع در صدور جواز دفن در حوادث غیر مشکوک هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، ایجاد مشکلات روحی ناشی از نگهداری اموات، شرایط ناگواری را برای داغدیدگان به وجود می‌آورد. نگهداری جسد در سردخانه مبنی بر اینکه میت نباید روی زمین بماند، ریشه در اعتقادات مردم دارد و کاملاً قابل احترام است. همین نیز منجر به نارضایتی خانواده‌های داغدیده شده است.

در مجموع، در کنار همه مشکلاتی که شهروندان قشمی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند یا به نوعی با آن کنار می‌آیند، از همه مهم‌تر قانع کردن و پاسخ مناسب مسئولین امر به خانواده‌های داغدیده و در کنار آن احداث و تجهیز سالن تشریح جهت انجام کالبدگشایی اجساد در شهرستان می‌تواند این نارضایتی را کاهش دهد. امید است مسئولان در اسرع وقت به جای اجرای مراسمات و جلساتی که ضرورتی ندارد، این خلأ را مرتفع کند.

 

تداوم نارضایتی مردم از پزشکی قانونی قشم

 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار