صنعت گردشگری در همدان به عنوان اولویت توسعه مطرح شده و بسترسازی توسط دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۱۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 30 March 2015

صنعت گردشگری در همدان به عنوان اولویت توسعه مطرح شده و بسترسازی توسط دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.

به گزارش فارس ، با فرارسیدن عید نوروز و یا تعطیلات تابستانی سخن از صنعت گردشگری نیز به میان خواهد آمد، استاندار همدان و البته سایر مسئولان بارها اعلام کردند که صنعت گردشگری اولویت اول توسعه استان به حساب می‌آید. البته هرچند اقدامات مطلوبی در این راه صورت گرفته، اما با این وجود همچنان نتوانستیم به نقطه مطلوب در این حوزه دست یابیم. به عبارت ساده‌تر رسیدن به این نقطه مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است تا بتواند صنعت گردشگری پایداری را برای استان همدان که نقطه به نقطه آن قابلیت توسعه گردشگری را دارد، به ارمغان آورد.

در درجه نخست نباید فراموش کرد گردشگر باید در تمام طول سال در استان آمد و شد داشته باشد و اگر تنها به یک مقطع زمانی بسنده شود، نمی‌تواند اهداف مورد نظر را محقق کند.

به همین دلیل است مقام ارشد استان نیز بارها تأکید کرده زمستان همدان می‌تواند برای گردشگران از تابستان نیز جذاب‌تر باشد.

از همین رو باید برای هر فصل از همدان متناسب با ظرفیت در نظر گرفته شده برنامه‌ریزی مطلوبی را انجام داد تا بتوان در هر زمان با انبوه گردشگر در استان رو‌به‌رو بود.

اقامت، نخستین دغدغه گردشگران

به همین دلیل شاهد برخی از اقدامات چون ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره هستیم تا نخستین دغدغه گردشگران که همانا اقامت است را برطرف کنیم.

خوشبختانه شورای شهر همدان در دوره چهارم اقدامات مطلوبی را در زمینه تشویق سرمایه‌گذاران در حوزه هتل‌سازی انجام داده و به همین دلیل شاهد ساخت نزدیک به پنج هتل چهار و یا پنج ستاره در شهر همدان هستیم.

بدون تردید این گونه اقدامات می‌تواند بسترهای لازم برای رسیدن به یک صنعت گردشگری پویا را در استان فراهم کند.

همدان، منشوری هفت رنگ

همدان از معدود استان‌هایی است که ظرفیت گردشگری را در ابعاد مختلف، طبیعت، سلامت، ورزش، تاریخی و فرهنگ داشته و می‌تواند از هر یک از این داشته‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده ببرد.

داشتن امکان مختلف تاریخی و باستانی که از دوران باستان تا معاصر را شامل می‌شود، امکان طبیعی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده در جای جای استان، امکانات طبیعی برای ایجاد ورزش‌هایی چون اسکی و ظرفیت‌های فرهنگی چون تئاتر و جشنواره‌های بین‌المللی بخشی از دریای عظیم ظرفیت‌های استان در این حوزه است.

ایجاد صنعت گردشگری درآمدزا اولویت اول استان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار همدان در این خصوص در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد:‌ ایجاد صنعت گردشگری که درآمدزا باشد در اولویت کاری استان قرار دارد.

رضا قیاسی با اشاره به اینکه حضور مستمر گردشگران در طول سال در استان هدف اصلی مسئولان است، افزود: دولت بخش هزینه‌بر ایجاد زیرساخت برای توسعه گردشگری در استان چون فرودگاه، راه آهن و اتوبان را انجام داده و بخش کوچکی از راه‌آهن و اتوبان باقی مانده که به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد:‌ به عبارت دیگر آنچه مربوط به دولت بوده انجام داده و یا در حال انجام است؛ باید بخش خصوصی نیز وارد شود و امکاناتی چون اماکن تفریحی توریستی و هتل‌ها را ایجاد کند.

معاون استاندار همدان با اشاره به ساخت چند هتل چهار و پنج ستاره در همدان، ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصی برای ساخت هتل‌های مناسب گردشگران در همدان دست به کار شده است.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی برای تقویت صنعت توریسم فعال شود، خاطرنشان کرد: تورهای مسافرتی داخل و خارج استان برای رونق گردشگری نقش بسیار مهمی می‌توانند ایفا کنند و با ارائه خدمات مطلوب با توجه به بسترهای مناسب در این راه گام بردارند.

قیاسی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای بین استاندار همدان و مدیران تورهای مهم کشور، گفت: پس از پایان تعطیلات نوروزی جلسات بیشتر برای هماهنگی‌های لازم برگزار خواهد شد تا استان همدان به یک مقصد و هدف گردشگری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مطلوبی در خصوص معرفی همدان به عنوان یک مقصد گردشگری باید صورت گیرد، اظهار کرد: نیاز به همدلی و تعامل مطلوب بین دولت و بخش خصوصی داریم تا همدان را به عنوان یک مقصد جذاب گردشگری به مردم داخل و خارج کشور نشان دهیم.

نقش مهم مردم در رونق گردشگری

در کنار اقداماتی که دولت و بخش خصوصی باید در حوزه رونق صنعت گردشگری انجام دهد، مردم و شهروندان نیز می‌توانند با ایفای نقش خود در رونق صنعت گردشگری موثر باشند.

یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: چگونگی رفتار شهروندان یک منطقه با گردشگران در رونق صنعت گردشگری نقش بسیار پررنگی ایفا خواهد کرد.

بهنام افتخاریان افزود: اگر مردم مسائل مربوط به رانندگی و فرهنگ ترافیک را رعایت کنند خود به خود جاذبه‌ای بزرگ برای گردشگران در راه سفر به استان را فراهم کرده‌اند.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال اگر گردشگران از مردم آدرسی را جویا شوند، باید با روی خوش و به درستی این آدرس را ارائه دهند و به خوبی رسم میزبانی را به اجرا درآورند.

رئیس انجمن تورگردانان همدان تصریح کرد‌: فرهنگ گردشگرپذیری در هر منطقه از الزامات رونق صنعت گردشگری است که خوشبختانه با توجه به فرهنگ بالای مردم استان می‌تواند نقش ارزنده‌ای در این راه ایفا کند.

بدون تردید برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند رشد متوازن در همه حوزه‌ها نیز هستیم و در کار توسعه زیرساخت‌ها و بسترهای فیزیکی نیازمند رشد نرم‌افزارهای مربوطه همچون فرهنگ غنی شهروندی در حوزه گردشگری نیز هستیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار