کبد چرب مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد شده و متاسفانه 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند این بیماری خاموش روز به روز در استان همدان در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۷۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰ 01 February 2016

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان بوده و مسئول رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

به گزارش تابناک همدان؛ این بیماری به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده زیاد باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها مصرف الکل و مشروبات الکلی، مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه ، فشار خون بالا ، بارداری ، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین است.

کبد چرب معولا نشانه وعلائمی نداشته و موجب آسیبی همیشگی و برگشت پذیر نمی شود، وظیفه کبد چرب بررسی خوردن غذا وهر نوشیدنی است که می نوشیم و در کل برای تصفیه کردن موارد خطرناک است.

یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه این بیماری به طور اتفاقی و آزمایش های چکاب وسونو گرافی مشخص می شود گفت: ممکن است علائمی مثل احساس درد مبهم در قسمت فوقانی شکم وعلائم اختصاصی مثل ضعف و بی حالی زود رس وجود داشته باشد.

قباخلو با تاکید بر اینکه متاسفانه بیماری کبد چرب در استان همدان روبه افزایش است، ادامه داد: اضافه وزن و کاهش فعالیت فیزیکی می تواند یکی از علائم مهم شیوع بیماری کبد چرب در استان همدان باشد.

این فوق تخصص گوارش اضافه کرد: روزانه ۲۰ بیمار با شکایت کبد چرب به درمانگاه مراجعه می کنند و این بیماری بیشتر در افراد ۴۰ تا ۴۵ سال دیده می شود.

قباخلو خاطرنشان کرد: برای پیشگری از این بیماری توصیه های شده، جلوگیری از افزایش وزن، فعالیت فیزیکی مناسب، استفاده از رژیم غذایی مناسب، افزایش میوه و سبزی جات و کاهش چربی های اشباع شده کمک کننده برای پیشگری از این بیماری هستند.

خود داری از مصرف مواد غذایی فریز شده، زود پز شده، ترشیجات، رب، سس ها، نمک زیاد، چای پر رنگ، فست فودها، آب همراه غذا، دوغ همراه غذا، تنقلات شور، روغن های سرخ کردنی ، لبنیات پر چرب می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار