فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی مختص قوه مقننه است که در بخش نخست در اصول 62 تا 70 به خود مجلس شورای اسلامی پرداخته و در بخش دوم از اصل 71 تا 99 به حیطه اختیارات و وظایف نمایندگان اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۷۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 26 January 2016

اگر به قانون اساسی و حیطه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی رجوع شود آن وقت شهروندان بهتر می‌توانند نمایندگان مجلس را برای مدت چهار سال انتخاب کنند.

به گزارش تابناک همدان؛ اصول 71 تا99 قانون اساسی به صراحت حیطه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی راتعیین و مشخص کرده که مهمترین وظیفه نمایندگان بحث قانونگذاری در راستای تسهیل امور و سپس نظارت برحسن اجرای قانون براساس ابزارهای قانونی که قانون پیش بینی کرده است.

اصل90 قانون اساسی نیزبحث نظارت وتفحص رامطرح کرده که درپارلمان باعنوان کمیسیون اصل 90 شناخته شده است.

برای پارلمان براساس اصول قانون اساسی و همانطور آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های تخصصی پیش بینی شده که هر یک از نمایندگانی که به بهارستان راه می‌یابند و بر صندلی سبز وکالت مردم تکیه می‌زنند با توجه به تخصص و توانایی که دارند عضو کمیسیون‌ها می‌شوند.

داوطلبان نمایندگی مجلس در دوره تبلیغات انتخاباتی باید با توجه به حطیه اختیارات و وظایفی که قانون تعیین کرده به مردم وعده بدهند و مراقبت کنند که وعده‌های فراقانونی ندهند.

قانونگذاران بهارستان در هنگام تبلغیات انتخاباتی باید مراقب باشند که وعده‌هایی که خارج از حدود اختیارات و وظایف قانونی است به مردم ندهند چراکه این موضوع از موارد نقض قانون بوده و هیات‌های نظارت بر انتخابات در تأیید صلاحیت کاندیداها ترتیب اثر خواهند داد.

فردی که می‌خواهد در کسوت قانونگذار در پارلمان فعالیت کند اگر اقدامی فراقانونی کند چگونه می‌تواند قانونگذار خوبی باشد؟ مردم نیز فعالیت فراقانونی و وعده‌هایی که در حیطه اختیارات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیست را تشخیص می‌دهند و به چنین افرادی رأی نمی‌دهند.

کاندیداها برای جلب آرای عمومی و گرفتن رأی اعتماد شهروندان باید به رفتارهای قانونی روی آورند چراکه عمل فراقانونی با وعده‌های غیر عملی و از سویی دیگر پرداخت هزینه اتمام طرح‌های روستایی با پول‌هایی که معلوم نیست کاندایداها از کجا می‌آورند و یا پخش مواد غذایی نمی‌توانند رأی بیاورند و حتی اگر هم رأی بیاورند نماینده قانونمداری نخواهند بود.

در برخی از از شهرستان‌های استان همدان کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مناطق روستایی هزینه اتمام طرح‌ ها و پروژه‌های روستایی مانند خانه بهداشت، غسالخانه، طرح هادی روستایی و... را پرداخت می‌کنند، سوال این است که این آقایان هزینه ‌های میلیونی را کجا می‌آورند که برای تکمیل پروژه‌ها پرداخت کنند؟

یا این کاندیداها آیا مقام اجرایی دارند که دنبال تکمیل پروژه‌ها هستند؟

منابع مالی که در روستاها و مناطق حاشیه شهر از کجا تأمین می‌شود که اینگونه خرج می‌کنند؟

مگر حقوق یک نماینده مجلس چقدر است که حضرات به خود اجازه می‌دهند هزینه‌های چند صد میلیون تومانی را برای پخش مواد غذایی و تکمیل پروژه‌ها در روستاها هزینه کنند؟ هزینه‌های انجام شده از کدام محل در دوره نمایندگی جبران می‌شود؟

داوطلبان بهتر است قبل از اینکه خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهند مروری به قانون اساسی و حیطه اختیارات نمایندگی کنند تا حرکتی خلاف جهت قانون نداشته باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
سلام، گزارش خوبی بود، متاسفانه خیلی از افرادی که ثبت نام کردند حتی فرق بین طرح و لایحه رو نمیدونن.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
نماینده ها مگه کار هم میکنن، همه اش میخوان برن مجلس بخوابن و یا برن خارج به اسم بازدید تفریح کنن
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
یکی از حضرات تو روستای ما داره برنج پخش می کنه، یکی از روستاهای توابع شهرستان کبودراهنگ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
ای کاش آقایانی که تایید صلاحیت شدند قدر این فرصت رو بدونن و قبل از اینکه بخت با اونا یار بشه و رای بیارن برن کمی مطالعه کنن تا با وظایف خودشون تو مجلس آشنا بشن و دیگه نیان به مردم وعده کشیدن راه، ساخت حمام و عسالخانه بدهند. بعدشم فکر کنن مردم نمی فهمن نه خبر آقا مردم می فهمن اما احترام نگه می دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار