معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای نخستین بار با کشت پائیزه عدس در نیاز بذر این محصول در استان اردبیل خودکفا می‌شویم.
کد خبر: ۱۶۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 23 January 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، میرجمال‌الدین پورپیغمبر پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت کشت پائیزه عدس در اردبیل اظهار داشت: در سال زراعی جاری 7 هزار هکتار عدس به صورت پائیزه به زیر کشت رفت و پیش‌بینی می‌شود به میزان 3 هزار هکتار نیز به صورت کشت انتظاری در ماه‌های بهمن و اسفندماه امسال به زیر کشت این محصول برود.

وی تصریح کرد: به طور میانگین همه ساله 30 هزار هکتار از اراضی مستعد استان اردبیل به زیر کشت عدس می‌رود و از این میزان سطح زیر کشت بیش از 18 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل نه تنها در تولید عدس رتبه نخست کشوری را دارا است بلکه در تولید محصول پاک و ارگانیک جزو استان‌های پیشرو و ممتاز کشور به حساب می‌آید.

پورپیغمبر در مورد مبارزه بیولوژیکی با انواع آفات و امراض نیز گفت: اردبیل با داشتن 11 انسکتاریوم تولیدکننده مواد بیولوژیکی در مبارزه بیولوژیک توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

وی افزود: 20 هزار هکتار از اراضی این استان در قالب طرح مبارزه بیولوژیکی قرار گرفته است که امیدواریم در سال‌های آینده سطح مبارزه شیمیایی با آفات و امراض را به طور قابل توجهی کاهش داده و تولید محصولات سالم و ارگانیک را در مورد سایر محصولات زراعی و مهم منطقه نیز دنبال کنیم.

پورپیغمبر در مورد کشت پائیزه این محصول نیز اظهار کرد: از آنجائی که زراعت عدس به سرما متحمل است علاوه بر کشت انتظاری، امکان کشت پائیزه آن در استان وجود دارد چون از بارندگی‌های پائیز، زمستانه و بهاره در فصل رشد به خوبی استفاده کرده و قبل از رسیدن ماه‌های گرم سال که تاثیر منفی در تلقیح گل‌ها داشته، رشد کرده و از خسارت برخی آفات و امراض در امان مانده و محصول زودتر رسیده و عملکرد بیشتری نسبت به کشت بهاره خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: امسال برای نخستین بار در چندین نقطه از مناطق دیم استان از جمله در شهرستان نمین زراعت عدس به صورت پائیزه کشت شده است و نتیجه آن با کشت مرسوم منطقه مقایسه و در صورت رضایتمندی از نتیجه آن، با همکاری محققان نسبت به توسعه سطح زیر کشت آن اقدام خواهد شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار