نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران خسته و ناکارآمد عامل اصلی و مانع حقیقی توسعه استان اردبیل هستند که تا این نارسایی برطرف نشود، امکان توسعه و پیشرفت در استان اردبیل وجود ندارد.
کد خبر: ۱۶۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 22 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، منصور حقیقت‌پور صبح امروز در جمع نخبگان و اعضای پارک علم و فناوری اردبیل اظهار کرد: امروز تمام کشورهای دنیا اگر به مرزهای پیشرفت و توسعه رسیدند به برکت ارج نهادن به سرمایه‌های فکری و انسانی بوده و صرف منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی و ذخایر زیرزمینی این پیشرفت و ارتقاء به دست نمی‌آید.

وی گفت: اگر کشور ژاپن با وسعت معادل کشورمان امروز به مرزهای پیشرفت رسیده است در سایه توجه به منابع انسانی و سرمایه علم و تخصص، تحقیق و پژوهش بوده که حتی از بسیاری از کشورهای اسلامی جلو زده است در حالی که در مکتب اسلام بالاترین ارزش و جایگاه به علم، دانش و آگاهی داده شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ مکتب و جریان فکری به اندازه اسلام به علم و دانش اهمیت ندادند به طوری که به رغم این توضیح دین اسلام، بسیاری از کشورهای اسلامی در این زمینه دچار غفلت و کوتاهی شده‌اند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه در شب عملیات خیبر با شهید عمران پستی عالم و دانشمند در باب این موضوع که چرا در روایات و احادیث بیان شده است قلم علما از خون شهدا برتر است، تصریح کرد: این اهمیت علم و دانش و آگاهی را به عنوان یک جهاد مقدس نشان می‌دهد و ثابت می‌شود که علم توسعه دانش و اندیشه‌های نوین در مکتب اسلام از جایگاه رفیع و منزلت بالایی برخوردار است.

وی گفت: در دنیای کنونی چاره‌ای جز توسعه علم، توسل به اندیشه‌ها و تفکرات نوین نداریم و اگر مزیت‌های علمی مهم شمرده شود قطعا توسعه در سایر عرصه‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تلاش عادی و ساده نمی‌توان در دنیای کنونی در مسیر پیشرفت قرار گرفت بلکه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر ارتقای روزافزون استفاده کرد چراکه معتقدم تولید قدرت و جایگاه‌ ژئوپلیتیکی‌ منطقه‌ای و جهانی در دستیابی به توسعه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است که قدرت جمهوری اسلامی را مضاعف‌تر خواهد کرد.

حقیقت‌پور تصریح کرد: ما اگر امروز به دانش هسته‌ای، تولید انواع موشک‌ها، علوم نظامی و .. در سایه توانمندی جوانانمان دست پیدا کردیم و وزن قدرت و صلابتمان را افزایش دادیم قطعا این امکان بازدارندگی بیشتر را در عرصه‌های مختلف فراهم می‌آورد.

خیمه علمی و پژوهشی در بخش صنعت و کشاورزی نجات‌بخش است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های نو و جهش علمی را در بخش‌های مختلف اعم از دفاعی، نظامی، کشاورزی، گردشگری و ... یادآور شد و افزود: در صحنه کشاورزی با تکنیک‌های جدید و علوم و فنون نوین می‌توانیم به پیشرفت‌های واقعی دست پیدا کنیم.

حقیقت‌پور بیان کرد: اگر در کشورهای همچون فرانسه و آلمان تولید محصولات کشاورزی اقتصادی، اما در پارس‌‌آباد و بیله‌سوار این تولید به صرفه نیست و قدرت رقابت تولیدکنندگان این بخش به حداقل رسیده به خاطر بی‌توجهی به شیوه‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی است.

وی استفاده از شیوه‌های جدید همچون کشت فشرده،‌ عمودی، ارگانیک، و ... را چاره کار در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم در بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن حرف اول را بزنیم باید خیمه علمی، پژوهشی و تحقیقاتمان را در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری برپا کرده و در این مسیر موفق عمل کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر ما در صنعت هسته‌ای، موشکی و هوا فضا موفق هستیم ولی در صنعت خودرو پیشرفتی را شاهد نیستیم دلیل آن برخی سیاسی‌کاری‌هایی است که در بخش خودرو شاهد آن هستیم و این صنعت را به یک صحنه سیاسی‌بازی تبدیل کرده است.

حقیقت‌پور با بیان اینکه نباید عنصر سیاسی در راس کار این صنعت پرمخاطب قرار گیرد، تصریح کرد: زمانی که ما پیکان تولید می‌کردیم صنعت خودرویی کره جنوبی شرایط مناسبی نداشت اما بعد از نیم قرن صنعت خودروی کره جنوبی از صنعت خودروی ما جلو زده و این خود جای تامل دارد که چگونه ما با سیاسی‌کاری صنعت خودروی خودمان را ضایع می‌کنیم.

وی کشور را نیازمند یک جهاد علمی و احترام به تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی برای رسیدن به اهداف مورد نظر بیان کرد و گفت: ما تا زمانی که کشورمان را پژوهش‌محور و تحقیق‌محور مدیریت نکنیم و یا بخواهیم این حوزه‌ها را تعطیل کنیم قطعا با بزرگترین آسیب‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بزرگترین سرمایه‌های علمی کشور و استان اردبیل به دلیل خستگی و عدم اشتغال کامل دست به مهاجرت می‌زنند و این جای تاسف است که نخبگان این کشور به خاطر بی‌توجهی و اهمیت ندادن در حال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند.

استان اردبیل در بهره‌برداری علم و توسعه مبانی آن، زمینه مساعدی ندارد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده از دوران استانداری در اردبیل تلاش کردم تا از ظرفیت محققان، پژوهشگران و صاحبان علم و دانشگاهی در مسیر توسعه استان بهره بگیریم به طوری که در دوران استانداری بنده پارک علم و فناوری مجوز گرفته و فعالیت‌های این مجموعه آغاز شده است.

حقیقت‌پور یادآور شد: ما سازماندهی خوبی را در استان در بهره‌برداری از علم و توسعه مبانی تحقیق و پژوهش به اندازه کافی نداریم هر چند که در دوران نمایندگی تلاش کردیم تا برخی از امکانات و ظرفیت‌های ملی را به سمت استانی سوق دهیم.

وی گفت: استان اردبیل در بخش نفت و گاز از میانگین و معدل کشوری پایین‌تر بود که با پیگیری‌‌های انجام شده برای تغییر تولید کارخانه پتروشیمی اردبیل از اوره و آمونیاک به محصول پروپلین واحد صنعتی پتروشیمی ال‌ای‌بی، اچ‌ای‌بی، احداث پالایشگاه با ظرفیت 20 هزار بشکه و همچنین واحد متانول سعی کردیم تا در این حوزه سهم توسعه‌ای‌مان را دریافت کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیران خسته و ناکارآمد استان که مانع اصلی توسعه و ترقی هستند گفت: ما با اخذ مجوز با هزاران رفع مشکلات و پیگیری‌ها برای این استان زمینه احداث پالایشگاهی را فراهم کردیم اما متولیان امر قادر نیستند در این استان زمین آن را تامین کنند به طوری که آب منطقه‌ای و منابع طبیعی مخالف راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی هستند.

حقیقت‌پور افزود: راه‌اندازی این چهار واحد بخش صنایع نفت و گاز می‌تواند برای 5 تا 6 هزار نفر از جوانان بیکار منطقه به ویژه با توسعه و تقویت بخش‌های تخصصی در رشته‌های همچون شیمی زمینه اشتغال تولید کند.

وی راه‌اندازی مرکز مطالعات و تحقیقات بین‌المللی و تلاش برای اخذ مجوزهایی را با هدف راه‌اندازی واحدهای انرژی هسته‌ای در استان بیان کرد و گفت: مرکز پرتودهی گاما با اشتغالزایی 100 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فیزیک و همچنین واحد شتاب‌دهنده گاما با ایجاد فرصت‌های اشتغال برای بیش از ده‌ها هزار نفر از بیکاران منطقه می‌تواند قسمتی از ظرفیت‌های علمی و تحصیل‌کردگان دانشگاهی استان را که فاقد درآمد کافی هستند، زمینه اشتغال فراهم کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار این اقدامات قرار است نیروگاه زباله‌سور، دو کارخانه داروسازی و ده‌ها واحد تولیدی صنعتی و مراکز علمی تحقیقاتی بستر اشتغال لازم و توسعه واقعی را فراهم آورد.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، حقیقت‌پور در پایان سخنان خود اظهار کرد: انتظار داریم با ارائه پیشنهادهایی از طرف اهالی علم و فناوری‌های جدید، ما پیگیر مسائل مختلف باشیم تا بتوانیم اهدافمان را در تحقق اشتغال نسل آینده به نتیجه برسانیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار