رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر از چاپ کتاب «گنجینه گویش های ایرانی استان مازندران» با نویسندگی جعفر اکبرپور در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 21 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، مسعود فلاح افزود: این کتاب در دو جلد و در بردارنده ١٦ گویش است که ٩ گویش در جلد نخست در ٤٠٤ صفحه و هفت گویش نیز در جلد دوم در ٤٠٠ صفحه نگاشته شده است. 

فلاح افزود: این گویش ها در بردارنده ی گویش شرق مازندران (تبرستان) است که با جلد شومیز در قطع وزیری و با یاری گروه زبان و گویش فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چاپ رسید .


وی اظهار کرد: هریک از این دو جلد به صورت جداگانه دارای بخش های پیشگفتار، معرفی مناطق مورد مطالعه همراه با پاره ای از آئین ها و فرهنگ آن، نام گویشوران، راهنمای جدول آوانگار، نکات دستور گویش ها، واژه های موضوعی، بخش فعل، جمله ها، نمونه متون و همچنین نمایه فارسی است.


فلاح گفت: گویشوران این مجموعه، خود را گیلک و زبانشان را گیلکی می دانند. این در حالی است که در سال های اخیر، رسانه ها تلاش دارند که زبان مازندران را با نام استان و به نام مازندرانی قلمداد و معرفی کنند که این نکته برای پژوهشگران و به ویژه مردم شناسان دارای اهمیت ویژه ای است.


جهفر اکبرپور نویسنده اثر فوق نیز با بیان اینکه تالیف این مجموعه حاصل سال ها پژوهش است، هدف از آن را اشاعه زبان و گویش های گوناگون مازندرانی دانست. 


وی افزود: همانگونه که در پیشگفتار این کتاب یادآوری کرده ام ، یکایک واژه ها را از مردمان خونگرم کوهستان و دشت مازندران ، طی سالیان و از نزدیک و چهره به چهره و به طور طبیعی شنیده، پرسیده و ثبت و ضبط کردم.


این نویسنده یاد آور شد: بخش واژگان موضوعی این کتاب دربردارنده بخش های اندام های بدن، ابزارهای کار، آفت ها , بیماری ها، بستگان , مکان ها، معماری، پوشیدنی ها، گیاهان، جانوران، موقعیت های جغرافیایی، اعداد، مزه ها، ضمیرها، خصلت های انسانی و واژه های متضاد است .


این دوره دو جلدی با شمارگان 500جلد وبا قیمت 400 هزار ریال توسط فرهنگستان زبان انتشار یافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار