این روزها با گشتی در بنگاه های معاملات ملکی در قم می توان به این نتیجه رسید که بیشتر معاملات انجام شده در بنگاه های مسکن، رهن و اجاره است و کمتر خرید و فروش ملک انجام می شود.
کد خبر: ۱۶۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 17 January 2016
به گزارش تابناک قم، این روز ها رکود در بازار مسکن تقریبا در همه جای کشور حاکم است، قم هم به عنوانی یکی از کلان شهرهای کشور و نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در مرکز کشور و دیگر موقعیت های ویژه ازرکود بازار مسکن دور نبوده است، تحقيقات اخير موسسه عالی آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزی نشان مي‌دهد كه تكانه‌های قيمتی وارد شده بر بازار مسكن تهران ابتدا بر البرز و سپس بر مركزي، قم، سمنان و... وارد مي‌شود.

البته با توجه به آنچه دراز بازار مسکن قم به گوش می رشد این رکود بر خرید و فروش تاثیر گذاشته و بازار رهن و اجاره اوضاع بهتری نسبت به خرید و فروش مسکن دارد که در برخی موارد رکود در خرید و فروش باعث افزایش اجاره بها نیز شده که دود ان به چشم مستاجران می رود، اجاره‌بها در سال جاري نسبت به سال93، ‌10 تا 20درصد رشد داشته است اما با اين وجود، استقبال مستاجران در قم افزايش يافته است البته مهاجر پذیر بودن شهر قم هم یکی از دلایل افزایش اجاره بها در این شهر شده است.

با توجه به این که در این دوسال اخیر همه مسائل داخلی کشور به توافق هسته ای گره خورده بود خرید و فروش مسکن به حالت نیمه اغما رفته و بازار مسکن نیز در انتظار اجرایی شدن برجام است تا از رکود خارج شود اما با توجه به انچه از لغو تحریم ها به گوش می رسد و همچنین تاثیری که اعلام شده به سرعت نمی توان منتظر نتایج ان شد بازار مسکن نیز از این مسئله مستثنی نیست و عکس انچه که در ابتدای مذاکرات هسته ای به مردم داده می شد نمی توان انتظار معجزه از برجام در بازار مسکن داشت، کاش همه مسائل به توافق هسته ای گره نمی خورد که حالا بعد از اجرایی شدن برجام دولتمردان به دنبال توجیه نتایجی باشند که مردم انتظار داشتندو محقق نخواهد شد.

شاید سریعترین تاثیر اجرایی شدن برجام در بازار مسکن همان تاثیر روانی باشد که چند روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال92 در بازار ارز مشاهده شد که به صورت مقطعی عمل کرد.

سال گذشته مدیر مرکز پژوهش‌های شهرداری قم  گفته بود: با در نظر گرفتن وضعیت کنونی اقتصاد کشور، بازار مسکن در قم سال آینده هم راکد خواهد بود، عدم وجود نظم در نهادهای پولی و جو روانی با توجه به مذاکرات هسته‌ای است که با توجه به همه این شاخص‌ها به نظر می‌رسد، سیاست بازار در آینده انقباضی باشد و میل و حساسیت برای حفظ نقدینگی در مردم افزایش پیدا کند.  

وی گفت: با اینکه فضا تورمی است و در این شرایط اقتصادی معمولاً سرمایه‌داران دنبال دور کردن دارایی نقدی است اما با توجه به مجموعه شرایط افراد ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در بانک‌ها حفظ کنند تا در شرایط بهتر در بازارهای رقیب بازار مسکن سرمایه گذاری شود،اقتصاددان‌های بخش مسکن می‌گویند در شرایطی که تورم افزایشی است، تورم مسکن بیشتر از تورم عمومی است و وقتی تورم کاهشی باشد باز هم تورم مسکن بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

با کمرنگ شدن طرح مسکن مهر در سال های اخیر امید بسیاری از مستاجران برای خانه دار شدن نیز کمرنگ شده است تاجایی که در پردیسان که بزرگترین شهرک استان قم است اگر افرادی به فکر خانه دار شدن در این منطقه بودن امروز به فکر مستاجر شدن در این شهرک هستندو تعداد مستاجران در این شهرک بسیار افزایش پیدا کرده است.

همواره تاثیرات روانی بیشتر از تاثیرات واقعی اقتصادی بر بازار مسکن از جمله بازار مسکن قم حاکم بوده است، به دنبال آغاز برخي پروژه‌هاي مهم و زيربنايي شهري در استان قم در دهه 80 كه شايد مهم‌ترين آنها طرح حرم تا حرم به طول 7 كيلومتر بود، ‌قيمت‌هاي زمين و مسكن يك باره رشد سرسام آوري به خود گرفت و حتي به قيمت‌هاي شهر‌هاي بزرگ‌ نزديك‌ شد، اما پس از اين موج گراني قيمت‌هاي مسكن دچار سكون چند ساله‌اي شد، که این مسئله دور از انتظار نیست و با اجرایی شدن برجام نیز ممکن است بازار مسکن از جمله بازار مسکن در قم نیز تحت تاثیر روانی قرار بگیرد.

 این تاثیر میتواند به دو صورت عملی شود در ابتدا اگر مردم مشاهده کنند که برجام تاثیر در بازار مسکن ندارد رکود حاکم بر بازار ممکن است بعد از مدت ها چشم انتظاری  به یکباره به صورت جهشی باعث افزایش قیمت ها شود،و همچنین اگر برجام بخواهد بر بازار از جمله بازار مسکن تاثیر داشته باشد مطمئنا این تاثیر بسیار بلند مدت خواهد بود که در نتیجه بازار مسکن به صورت بلند مدت در رکود خواهد ماند.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار