رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر گفت: کتاب "گنجینه گویش های ایرانی استان مازندران " در 2 جلد و با نویسندگی جعفر اکبرپور به چاپ رسید.
کد خبر: ۱۶۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ 16 January 2016
به گزارش تابناک مازندران،مسعود فلاح با بیان اینکه کتاب "گنجینه گویش‌های ایرانی استان مازندران " در 2 جلد و با نویسندگی جعفر اکبرپور به چاپ رسیده است، اظهار کرد: این نویسنده اهل روستای ال‌تپه در شهرستان بهشهر و از مؤلفان واژه نامه بزرگ تبری است و نیز مقاله‌ای را با نام " سنجش دگرگونی تاریخی واج های سمنانی با مازندرانی " در همایش گویش های کویری ایران در سال 1389 در دانشگاه سمنان ارائه کرد.

وی افزود: کتاب "گنجینه گویش‌های ایرانی استان مازندران" در 2 جلد و دربردارنده 16 گویش است که 9 گویش در جلد نخست در 404 صفحه و 7 گویش در جلد دوم و در 400 صفحه نگاشته شده است که این گویش‌ها دربردارنده گویش‌های شرق مازندران فرهنگی (تبرستان) است که با جلد شومیز در قطع وزیری و با یاری گروه زبان و گویش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان آذر ماه سال جاری و در آستانه جشن یلدا به چاپ رسید.

فلاح اظهار کرد: هر یک از این 2 جلد به صورت جداگانه دارای بخش های پیشگفتار، معرفی مناطق مورد مطالعه همراه با پاره ای از آئین ها و فرهنگ آن، نام گویشوران، راهنمای جدول آوانگار، نکات دستوری گویش ها، واژه های موضوعی، بخش فعل، جمله ها، نمونه متون و در پایان دارای نمایه فارسی است.

این مسئول اضافه کرد: بخش واژگان موضوعی این کتاب دربردارنده بخش های اندام های بدن، ابزارها کار، آفت ها و بیماری ها، بستگان، مکان ها، معماری، پوشیدنی ها، گیاهان، جانوران، موقعیت‌های جغرافیایی، اعداد، مزه ها، ضمیرها، خصلت های انسانی و واژه های متضاد است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر خاطرنشان کرد: در پیشگفتار این کتاب یادآوری شده که مؤلف یکایک واژه ها را از مردمان خون گرم کوهستان و دشت مازندران فرهنگی، طی سالیان و از نزدیک و چهره به چهره و به طور طبیعی شنیده، پرسیده و ثبت و ضبط کرده است.

فلاح تصریح کرد: نکته قابل توجه آغاز این کتاب در این است که گویشوران این 2 جلد خود را گیلک و زبانشان را گیلکی می دانند، در حالی که در سال های اخیر رسانه ها تلاش دارند که زبان مازندران را با نام استان و به نام مازندرانی قلمداد و معرفی کنند و این نکته ای است که برای پژوهشگران و به ویژه مردم شناسان دارای اهمیت ویژه ای است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار