مدیر کل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ارزش اقتصادی، پتانسیل، ظرفیت تولید و سطح زیر کشت انگور در ایران، در حال حاضر تولید کنونی انگور در کشور کافی نیست.
کد خبر: ۱۶۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 13 January 2016

 مدیر کل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ارزش اقتصادی، پتانسیل، ظرفیت تولید و سطح زیر کشت انگور در ایران، در حال حاضر تولید کنونی انگور در کشور کافی نیست.


به گزارش ایرنا، رمضان رویین تن  در نشست مدیران و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی کشور در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر افزود: حدود 290 هزار هکتار از سطح اراضی کشور زیر کشت انگور است که با توجه به اقتصادی بودن این محصول، امسال حدود سه میلیون تن انگور از تاکستان های کشور برداشت شد.

وی اظهار کرد: انگور به عنوان یک محصول کاملا اقتصادی و استراتژیک از اولویت های باغبانی و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است تا با پتانسیل های موجود بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این محصول بهره مند شده و میزان تولید انگور را افزایش دهیم.

وی افزایش دانش فنی را بهترین، کم هزینه ترین و مفیدترین اقدام در این زمینه دانست و اظهار کرد: کم آبی همیشه مشکل موجود در تولید محصول انگور نیست و در بیشتر موارد آبیاری بیش از حد به باغات آسیب می رساند که در این شرایط هر اقدامی در باغ باید توسط مدیریت تلفیقی باغات صورت گیرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

رویین تن سرانه تولید انگور در کشور را 35 کیلوگرم و در دنیا 11 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: امسال پیش بینی می شود 170 هزار تن کشمش در کشور تولید شود که با اجرای طرح فراز در تمامی باغات انگور، می توان میزان تولید انگور را در کشور افزایش داد، در حالیکه انگور در تمام نقاط کشور قابلیت کشت دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد سازی باغات باید در راس کارها قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به هزینه ها و شرایط اقلیمی باید میزان تولید در واحد زمان را بالا ببریم که این امر نیازمند دانش است تا در چارچوب اقتصاد مقاومتی چهار ویژگی درون زا، دانش بنیان، مشارکت مردم و برون زا را داشته باشیم.

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: باغدارانی که در باغات خود محصول زیادی را برداشت می کنند به عنوان گنج پنهان هستند و باید شرایطی فراهم شود که مروج، محقق و باغدار همه با هم در باغ باشند.

رویین تن خواستار اصلاح باغات موجود، توسعه گلخانه ها و توسعه باغها در اراضی شیب دار بویژه در منطقه ملایر شد و بیان داشت: افزایش تولید انگور در این منطقه نیازمند اجرای طرح فراز است که امسال حدود 11 هزار هکتار باغ انگور در کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفت و قرار است سال آینده به حدود 55 هزار هکتار برسد.

*بانک اطلاعاتی جامع علمی انگور تشکیل شود
رییس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز اظهار کرد: ایجاد بانک اطلاعات جامع از متخصصان و تحقیقات کاربردی آنها و تجمیع و یکپارچه سازی داده های تحقیقاتی کل کشور در زمینه انگور یکی از امور مهمی است که گروه های مختلف آموزشی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به آن می پردازد.

حمید نوری نقش انگور را در اقتصاد مقاومتی بسیار استراتژیک دانست و گفت: در شرایط اقتصادی امروز، تمرکز مالی بودجه های تحقیقاتی امری ضروری است و لازمه آن تمرکز اطلاعات تحقیقاتی و ایجاد بانک علمی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری این نشست ها تشکیل یک بانک اطلاعاتی انسانی و تخصصی است تا بدانیم محققان ما در حال حاضر به چه تحقیقاتی می پردازند و برای آینده چه برنامه هایی دارند.

وی بیان کرد: با بررسی آزمایشگاه های سراسر کشور و تعیین اهداف کاربردی و مورد نیاز بخش خصوصی و تعیین اولویت ها، می توان منابع مالی را به دقت و به دور از تکرار به محققان برتر دانشگاه های وزارت جهاد در سراسر کشور اختصاص داد.

نوری خواستار تشکیل یک کمیته علمی متشکل از اساتید، متخصصان اجرایی و تحقیقاتی جهاد کشاورزی و کشاورزان با تجربه و تشکیل کارگروه های تخصصی شد و افزود: این کارگروه ها باید به صورت تخصصی موضوعات را با زمان بندی معیین پیگیری کرده و به نتایج کاربردی برسانند.

وی همچنین همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: رفع نواقص موجود در تولید و صادرات این محصول استراتژیک نیازمند همکاری وزارت علوم، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، انجمن خشکبار ایران و بخش های خصوصی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز گفت: این شهرستان با توجه به جایگاهش در تولید انگور، 58 درصد از میزان تولید را به خود اختصاص داده و برای افزایش این میزان باید باغ های سنتی جای خود را به باغ های ایستاده و داربستی بدهد.

غلامحسین تقوی اظهار کرد: در حال حاضر روش های آبیاری باغات ملایر به صورت غرقابی است و در زمینه داشت، نگهداری، فرآوری انگور و صنایع تبدیلی آن مشکلاتی وجود دارد که نیاز به استفاده از طرح های پژوهشی منسجم و هدفمند در این زمینه است.

این نشست با موضوع سازمان دهی و همکاری پژوهشی در حوزه کاربردی و معرفی ارقام برتر مقاوم به سرما و بیماری ها در مناطق مختلف کشور و ارقام پیشنهادی برای کشت دیم در اراضی شیب دار در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر تشکیل شد.

10 هزارو 389 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است که از این میزان حدود 9 هزارو 900 هکتار آن بارور و 489 هکتار آن به صورت نهال بوده و هنوز به مرحله باردهی نرسیده است و سالیانه حدود 250 هزار تن انگور در ملایر برداشت می شود و 60 درصد تولید انگور استان همدان را به خود اختصاص داده است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقی استان و 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار