نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر
مهدی قزلی گفت: داوران انتخابی جشنواره نسبت به گونه‌های شعری تسلط داشته باشند قطعاً جشنواره ملی است و ما بخش گسترده‌ای از جامعه شعری کشور را پوشش خواهیم داد.
کد خبر: ۱۶۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 11 January 2016
مهدی قزلی گفت: داوران انتخابی جشنواره نسبت به گونه‌های شعری تسلط داشته باشند قطعاً جشنواره ملی است و ما بخش گسترده‌ای از جامعه شعری کشور را پوشش خواهیم داد.

نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور «مهدی قزلی» دبیر اجرایی و «اسماعیل امینی» دبیر علمی جشنواره در محل ساختمان بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

برگزاری 15 محفل در بخش غیر رقابتی

مهدی قزلی در این نشست در سخنانی گفت:‌ امیدوارم امسال سال تثبیت جشنواره در انتخاب بهترین کتاب سال در حوزه شعر باشد و ما بتوانیم هر سال در بهمن و اسفندماه بهترین کتاب سال شعر را معرفی کنیم. امسال نیز به مانند دوره گذشته جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در بخش غیررقابتی محافلی را خواهیم داشت.

وی در مورد بخش غیررقابتی جشنواره بیان کرد: امسال نیز تلاش کردیم در حد امکان از مرکز کشور دور شده و محافل استانی و خارج کشور را برگزار کنیم، 15 محفل را در 35 روز برگزاری جشنواره دنبال خواهیم کرد، آغاز محفل ما شنبه 26 دی ماه در قم با حضور همه دبیران ادوار گذشته برگزار می‌شود و به نوعی ورودیه به شعر فجر جشنواره دهم خواهد بود. همچنین در نظر داریم یک محفل برای افغانستانی‌های مقیم ایران برگزار کنیم، چرا که ادبیات مهاجرت در ایران در سالهای گذشته بسیار جدی شده است.

قزلی افزود: محافل شعری ایلام، خراسان شمالی و همدان نیز در حال پیگیری است و یک محفل نیز در شمال غرب کشور خواهیم داشت.

وی به داوری‌های جشنواره اشاره و بیان کرد: داوری‌ها در شاخه‌های کتاب شعر بزرگسال، کتاب شعر کودک و نوجوان و کتاب درباره شعر که مربوط به مکاتب ادبی و غیره است انجام می شود.

در جشنواره شعر فجر تمرکز بر شعر و ادبیات است

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در پاسخ به سوالی درباره انتخاب کتاب شعر سال در جایزه کتاب سال تا پیش از این انجام می‌شد و اینکه جشنواره شعر فجر به این انتخاب چه افزوده است؟ گفت: جایزه کتاب سال جایزه کتاب بود، اما در جشنواره شعر فجر تمرکز بر شعر و ادبیات است. آنجا اعضای هیئت علمی برای اعضای کتاب انتخاب می‌شدند و طبعاً حوزه‌های گوناگونی را شامل می‌شدند، اما در شعر فجر اعضای هیئت داوران و علمی از شعر و ادبیات انتخاب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این تفاوت‌ها موجب ‌شده بود در دوره‌های طولانی جایزه کتاب سال برنده جدی در حوزه شعر و داستان نداشته باشد. اکنون نیز کتاب سال انتخاب کتاب شعر و داستان را به دو جایزه جلال و شعر فجر واگذار کرده است.

جشنواره شعر فجر قطعا‌ً یک جشنواره ملی است

قزلی در پاسخ به سوالی مبنی درباره ملاک انتخاب داوران و اینکه چرا این احساس وجود دارد که جشنواره شعر فجر یک جشنواره ملی نیست؟ توضیح داد: هیئت علمی جشنواره به پیشنهاد معاون فرهنگی وزارت ارشاد انتخاب می شوند و حکم خود را از وزیر ارشاد می‌گیرد. البته ما مشورت‌هایی را برای انتخاب اعضا به آقای صالحی می‌دهیم به طبع خودمان نیز مشورت‌هایی خواهیم گرفت، اما تعداد کسانی که که ما به عنوان اعضای هیئت علمی انتخاب می‌کنیم، قطعاً از هشت نفر بیشتر است و از این میان هشت نفر انتخاب می‌شود. داوران جشنواره را ما نیز به عنوان بنیاد شعر و ادبیات داستانی انتخاب نمی‌کنیم، داوران را اعضای هیئت علمی با توجه به تسلط آنها به شعر و آمادگی‌شان درباره کتابهای روز منتشر شده انتخاب می‌کنند و قطعاً کسانی انتخاب می‌شوند که نسبت به گونه‌های شعری تسلط داشته باشند. قطعاً جشنواره ملی است و ما بخش گسترده‌ای از جامعه شعری کشور را پوشش خواهیم داد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره انصراف برخی از شاعران از حضور در این جشنواره نیز گفت:  اتفاق انصراف از حضور تنها مختص ما نیست و در همه جوایز امکانش وجود دارد و حتی شاید امسال هم برای ما مانند سال قبل رخ دهد منتهی من اطمینان می‌دهم همه آثار با جامعیت بررسی می‌شوند. به باور من اینکه هیئت علمی ما چطور انتخاب شدند یک حرف است و اینکه چطور می‌خواهند کار کنند بحث دیگری است./پ

منبع: خبرگزاری شبستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار