مرکز ساماندهی متکدیان شرق و مرکز مازندران، جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان را بر عهده دارد و از سال 90 در این زمینه مشغول به فعالیت است؛ تکدی‌گری به ویژه در غرب مازندران، چهره نازیبا به این استان گردشگرپذیر داده است.
کد خبر: ۱۶۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 09 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، موضوع ساماندهی متکدیان در مازندران، از جمله مواردی است که به همکاری بین‌بخشی نیاز دارد.

مرکز ساماندهی متکدیان شرق و مرکز مازندران چند سالی است که در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان فعالیت می‌کند و مسئولان مختلف استانی و کشوری از این مرکز بازدید کردند؛ این بار مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران هم به بازدید از این مرکز رفت.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران در این بازدید اظهار کرد: از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی نیز می‌توان برای ساماندهی متکدیان استفاده کرد، حتی اگر این افراد زیرپوشش کمیته امداد نباشند.

عیسی قاسمی‌طوسی با بیان اینکه شهرداران باید مکلف شوند در مسئله ساماندهی متکدیان مشارکت کنند، گفت: فعالیت‌های مرکز ساماندهی متکدیان، اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان اقدامات این مرکز قرار گیرند و مردم باید توجیه شوند که تکدی‌گری جرم است؛ ممکن است هنگام جمع‌آوری متکدیان، با مقاومت مردم مواجه شویم، چون مردم ما افرادی عاطفی هستند.

این مسئول با بیان اینکه باید در موضوع جمع‌آوری متکدیان، از مشارکت مردم هم استفاده کنیم، تصریح کرد: جمع‌آوری متکدیان نباید با برگشت دوباره این افراد به پدیده تکدی‌گری همراه باشد و ساماندهی متکدیان با همکاری دستگاه‌های مرتبط باید در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی‌طوسی با اشاره به اینکه مرکز جمع‌آوری مهرگان با قوت کار خود را آغاز کرده و نیاز به تقویت دارد، ادامه داد: برای اشتغال متکدیان هم باید تدبیری اندیشیده شود.

در ادامه این بازدید، مسئول مرکز ساماندهی متکدیان مرکز و شرق مازندران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان آذرماه 480 متکدی جمع‌آوری شدند، اظهار کرد: از این تعداد، 231 نفر برای نخستین‌بار، 83 نفر برای دومین‌بار و 166 نفر برای سومین‌بار و بیشتر جمع‌آوری شدند.

مهدی عرب با بیان اینکه 345 نفر بی‌سواد، 88 نفر دارای تحصیلات ابتدایی، 29 نفر سیکل و 18 نفر دیپلم و بالاتر بودند، افزود: 53 نفر زیر 10 سال، 44 نفر در سن 10 تا 12 سال، 31 نفر در سن 21 تا 30 سال، 50 نفر در سن 31 تا 40 ساله و 302 نفر در سن 41 ساله و بیشتر بودند.

وی درباره محل سکونت این افراد گفت: 257 نفر در ساری، 37 نفر در قائم‌شهر، 43 نفر در نکا، 31 نفر در میاندورود، سه نفر در آمل و 109 نفر هم ساکن سایر نقاط بودند.

مسئول مرکز ساماندهی متکدیان مرکز و شرق مازندران تصریح کرد: 179 نفر بدسرپرست، 82 نفر بی‌سرپرست، 16 نفر زن سرپرست خانوار، 53 نفر مرد معتاد، 57 نفر مرد معتاد، چهار نفر اتباع خارجه، 14 نفر کارتن‌خواب، 196 نفر بیمار و 69 نفر معلول بودند.

عرب با اشاره به اینکه هشت مورد متکدی خردسال را با حکم قضایی به امور مداخله در بحران تحویل دادیم چون سرپرستان آنها صلاحیت نگهداری نداشتند، ادامه داد: یک مورد متکدی بیمار اعصاب و روان به بیمارستان شهید زارع معرفی شد و در مورد یک متکدی هم پیگیری و اقدامات درمانی صورت گرفت و 10 مورد کمک هزینه درمان به متکدیان نیازمند پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ساخت و بازسازی ساختمان مسکونی دو مورد از متکدیان انجام شد، گفت: 6 مورد متکدی هم برای اشتغال در بازار هفتگی به شهرداری ساری معرفی شدند و شهرداری ساری مشارکت و همکاری گسترده‌ای در جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان با این مرکز دارد.

مسئولان استانی و شهرستانی در مازندران به خوبی آگاه هستند که مازندران، استان گردشگری است و حضور متکدیان در منظر شهری، پسندیده نیست و جمع‌آوری متکدیان باید با ساماندهی همراه باشد تا این معضل اجتماعی، در جامعه کاهش یافته و به تدریج حذف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار