شهرستان سبزوار دروازه ورودی استان خراسان سالانه میزبان میلیون ها نفر مسافر و زائر است "میدان سربداران" نخستین میدان در ابتدای شهر است که سه سال از تخریب ان می گذرد و طی این سال ها عملاً هیچ اقدام عمرانی برای بهسازی و مرمت در آن اجرا نشده است.
کد خبر: ۱۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۲ 23 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از سبزوار نیوز، این میدان ویترین شهرستان است که چندین سال به حال خود رها شده و گره کور این میدان مشخص نیست که تا چه زمانی باز خواهد شد میدان سربداران که در جوار روستای الحاقی کلاته سیفر قرار دارد متاسفانه به لحاظ مهندسی راه تغییراتی در ان اعمال شد که با طراحی یک پیچ S مانند و تردد های خلاف، حوادث تلخ و جبران ناپذیری برای مردم بوجود اورده است.

ساخت دولاین زیرگذر و منفک

جعفر صائمی سخنگوی شهرداری سبزوار در این باره به خبرنگار ما گفت: تمام گلایه های مردم در باره این میدان وارد است پی از پیگیری زیاد،جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان، پس از بررسی های متعدد در کارگروه فنی که از تخصص های مختلفی چون ترافیک، شهرسازی، عمران، تاسیسات و ... پیرامون طرح با مشاور صلاحیت داری که از طریق فراخوان بکار گرفته شده پیگیر شد. طی چند هفته گذشته شورای همتا کلیات طرح را تصویب و پروژه به صورت دو لاین زیر گذر و منفک از هم تهران – مشهد و بالعکس اجرا خواهد شد.

 وی افزود: اولویت شهرداری قبل از هر اقدامی امنیت عبور  برای زائرین و شهروندان محله کلاته سیفر است که در طرح ورودی به صورت شاخص دیده شده ، طی ماه جاری بازدید میدانی توسط کمیته فنی استان مرتبط با طرح از میدان انجام خواهد شد.

صائمی بیان کرد: تا به صورت قطعی بحث ترافیک عبوری ، سیمای منظر شهری،ساماندهی وسایط نقلیه متوقف در حاشیه میدان دیده شود پس از آنکه طرح مصوب و به شهرداری ارسال شد قبل از اتمام سال پروژه میدان سربداران اجرا خواهد می شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار در ادامه گفت: میدان سربداران از طرح های جامع شهری است و قرار بود قبل از ورود شورا ، روگذر در این میدان ایجاد شود که با مخالفت روبرو شد و هم اکنون نظر جمع بر احداث زیر گذر است کمیسیون ماده 5  موافقت خود را بر این طرح اعلام کرده و مقرر است این میدان اصلاح هندسی شود.

مسعود پسندیده افزود: متاسفانه میدان سربداران به عنوان یک شوتینگ مسافران بدون اینکه بازدیدی از ابنیه تاریخی و فرهنگی سبزوار داشته باشند به سمت بیرون از شهر هدایت می کرد و زائران با عبور  از جاده کمربندی مسیر خود را به سمت مشهد مقدس ادامه می دادند با ایجاد این زیر گذر دسترسی محلی به سطح شهر فراهم خواهد شد

وی با بیان اینکه این پروژه در سال 94 کلنگ زنی و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید اظهار کرد: از دید گردشگری باید حیات و نشاط میدان حفظ شود سوپر مارکت ها باید ساماندهی و امکان دسترسی مسافران از زیر گذر و هدایت ان ها به داخل شهر تاریخی سبزوار فراهم شود.

سخنگوی شهرداری سبزوار با اشاره به مدیریت ساخت و سازها در شهرستان ،ادامه داد: ارتفاع سازی برابر ضوابط شهرسازی در حال اجرا است که در طرح پیش بینی شده،شهروندان یک متر در کف و ارتفاع اجازه پیش ندارند اگر موردی از ارتفاع سازی درشهرستان است مربوط به مدیریت قبل است این کار به شدت رصد می شود شهرداری به هیچ عنوان توافق در این خصوص نمی کند

کمبود امکانات شهری در قلعه نو

منطقه قلعه نو جزء روستاهای الحاقی است که در چند متری شهر سبزوار قرار دارد متاسفانه با اینکه چندین سال از اتصال این منطقه به شهر گذشته اما بافت روستایی شدیدی بر منطقه حاکم است  ، نبود پارک ، عدم آسفالت در بافت مرکزی؛ عرض بسیار کم کوچه ها و معابر، عدم اجرای شبکه فاضلاب، نبود پارک و فاضی سبز و .... از جمله مشکلات مردم این منطقه است .

وی در ادامه در مورد منطقه قلعه نودهراز اظهار کرد: قلعه نو جزء مناطق الحاقی به شهر است که متاسفانه طرح های روستایی در آن اعمال نشده  تقاضای مردم به حق است طبق قولی که سال گذشته به اهالی این منطقه داده شد عملیات جدول گذاری ، پیاده رو سازی و آسفالت خیابان اصلی انجام شده است.

سخنگوی شهرداری سبزوار گفت: سه سال قبل شهرداری حاضر شد تا با مشارکت اهالی، نسبت به بازگشایی خیابان های این منطقه اقدام کند اما به لحاظ اینکه  بافت هنوز روستایی و جمعیت قلعه نو محروم هستند امکان مشارکت اهالی در ارتقاء منطقه کمرنگ است.

وی گفت: اما در منطقه کلاته سیفر که مانند قلعه نودهراز جز مناطق الحاقی است با مشارکت خود اهالی 90 درصد کوچه ها آسفالت شده جمعیت آن جوان گرا و مهاجر پذیر است و از لحاظ جغرافیایی وضعیت بهتری نسبت به دیگر منطقه قلعه نو  دارد .

صائمی با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی از املاک اوقافی در این منطقه گفت: با تعاملی که طی یک تفاهم نامه با اداره اوقاف و امور خیریه انجام شد باید زمین ها رصد شود تا مشخص شود چند درصد زمین ها در بهسازی بافت قلعه نودهراز تاثیر گذار است شهرداری امادگی دارد در صورت مشارکت اهالی نسبت به ارتقاء منطقه اقدام کند.

وی افزود: قلعه نو فاقد پارک و فضای سبز در مرکز است شهرداری زمینی برای ایجاد پارک در منطقه ندارد اگر زمین توسط خیرین فراهم شود ما حاضریم نسبت به ایجاد پارک با مشارکت  مردم اقدام کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار