در حالی که دولت در بسته خروج از رکود حمایت از خودروسازی را در اولویت قرار داد، امروز بسیاری از بنگاه‌های کوچک استان قم به دلیل شرایط رکودی بازار در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
کد خبر: ۱۵۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 02 January 2016
به گزارش تابناک قم، این روزها رکود در فضای اقتصادی کشور به یک واقعیت مسلم تبدیل شده است. دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن سیاست‌های انقباضی را در دستور کار خود قرار داد و سعی کرد تا بدین طریق تورم حدود 40 درصدی را مهار کند.

خوشبختانه روند لجام‌گسیخته تورم نیز تا حدود زیادی با این سیاست‌ها مهار شد اما از سوی دیگر این روند منجر به ایجاد یک رکود اقتصادی بی‌سابقه در کشور شد. رکودی که بیش از همه کسب و کارهای خرد را مورد تاثیر خود قرار داده است. در شرایط فعلی بازار در شرایط بسیار سردی روزگار می‌سپارد و خریداری برای کالاهای تولیدی وجود ندارد. در این میان شاید بنگاه‌های اقتصادی و تجاری بزرگ بتوانند در این شرایط بنیه و اساس فعالیت اقتصادی خود را حفظ کنند اما کسب و کارهای خرد که با سرمایه چندمیلیون تومانی راه افتاده‌اند به واقع در معرض یک بحران جدی قرار گرفته‌اند.

نفیسه مظفری یکی از تولیدکنندگان مانتو در استان قم است که به شدت از وضعیت فعلی اقتصادی کشور گلایه می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قم با اشاره به اینکه چهار سال پیش با تسهیلات اشتغالزایی سازمان بسیج مستضعفین توانسته است یک کارگاه کوچک تولید لباس و مانتو دایر کند، گفت: حتی در مقطعی این کارگاه توانست بیش از 5 نفر را نیز مشغول به کار کند اما در شرایط فعلی و به دلیل رکود بازار عملا این کارگاه در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت این نوع کارگاه‌ها به شدت با وضعیت کلی اقتصاد درگیر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از کارگاه‌ها هم‌اکنون توانایی پرداخت هزینه‌های خود را ندارند و اغلب در حال تعطیل شدن هستند.

مظفری با بیان اینکه دولت به جای حمایت از خودروسازان باید از این نوع کارگاه‌ها حمایت به عمل آورد، گفت: اگر در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز این مدل کارگاه‌ها اقدامی صورت نگیرد بدون شک بیکاری باز هم تشدید خواهد شد.

مرتضی احمدی کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اینکه مدل توسعه کسب و کارهای کوچک امروز به یک مدل فراگیر توسعه‌ای در سطح بسیاری از کشورها تبدیل شده است، گفت: نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای توسعه‌یافته نیز بخش عمده‌ای از اقتصاد خود را از طریق فعالیت بنگاه‌های خرد به پیش می‌برند.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای خرد و خانگی با سرمایه اندک می‌توانند در زمینه اشتغالزایی گام‌های بزرگی بردارند، گفت: مجلس شورای اسلامی قوانین خوبی در زمینه حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی تصویب کرده است که عمل به آنها می‌تواند کشور را از شرایط فعلی بیرون بکشاند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در شرایط رکود بنگاه‌های خرد به شدت مورد تاثیر قرار خواهند گرفت، یادآور شد: وقتی رشد اقتصادی منفی و یا در حد صفر است به این معناست که این بنگاه‌ها نیز برای استمرار حیات خویش با بحران روبه‌رو می‌شوند.

احمدی ادامه داد: دولت در بسته سیاست از خروج حمایت از صنعت خودروسازی را در اولویت قرار داد اما در زمینه خرید کالای ایرانی همچنان اقدام متناسبی صورت نگرفته است. متاسفانه بیش از دو ماه است که قرار است طرح خرید کالای ایرانی اجرایی شود اما نه تنها سازوکارهای آن ایجاد نشده است بلکه شرایطی هم که برای اعطای این وام ارائه شده عملاً به گونه‌ای است که مردم را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب نمی‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تا پیش از اجرای این سیاست بازار در رکود بود اما با اعلام اجرایی‌سازی این سیاست‌ها همه خریداران به فکر استفاده از وام افتادند و خرید خود را عقب انداخته‌اند که این مسئله رکود را در بازار تشدید کرده است و به تبع فضا را برای تولیدکنندگان داخلی به ویژه بنگاه‌های خرد سخت و سخت‌تر کرده است. در این شرایط به نظر می‌رسد دولت با همکاری سیستم بانکی باید به یاری بنگاه‌های خرد بیاید و یا حداقل معافیت‌های مالیاتی را برای آنها در نظر بگیرد.

در همین زمینه محمد بختیاری رئیس اداره توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم اعلام کرده است طی سال 94 بیش از 56 میلیارد ریال منابع مالی برای توسعه مشاغل خانگی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه دو بانک عامل صادرات و رفاه کارگران در استان قم متولی حمایت از مشاغل خانگی هستند گفت: این بانک‌ها به ترتیب 36 میلیارد ریال و 20 میلیارد ریال منابع مالی را در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی که از کسب و کارهای خرد حمایت می‌کنند، مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، بهزیستی، کمیته امداد، اداره فرهنگ و ارشاد، بنیاد شهید و... قرار داده‌اند.

بختیاری گفت: تاکنون نزدیک به 200 طرح به مبلغ 6 میلیارد و 850 میلیون ریال برای مشاغل خانگی ارسال و به بانک‌های رفاه و صادرات ابلاغ شده است.

رئیس اداره توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با تاکید بر اینکه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در اولویت اختصاص وام‌ها قرار دارند خاطرنشان کرد: در سال 94 علاوه بر بودجه همیشگی مبلغ 5 میلیارد ریال به بهزیستی و 5 میلیارد ریال نیز به کمیته امداد برای حمایت از مشاغل خانگی اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم نیز با اشاره به اینکه کسب و کارهای خرد در استان قم با موانع متعددی روبه‌رو هستند، گفت: به نظر می‌رسد عدم حمایت سیستم بانکی از این بخش بزرگترین چالش به حساب می‌آید.

سید حسن رضوی با اشاره به اینکه استان قم به دلایل متعددی از جمله شرایط اقلیمی نمی‌تواند پذیرای برخی صنایع بزرگ مانند پتروشیمی و یا فولاد باشد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسئله آلایندگی این صنایع اغلب کارشناسان را به این باور رسانده که حمایت از صنایع کوچک دارای صرفه اقتصادی بیشتری است و تاثیرات شگرفی نیز در توسعه اقتصادی استان به جای خواهد گذاشت.

رضوی با بیان اینکه بیش از 20 درصد واحدهای تولیدی در استان قم به دلیل فقدان تسهیلات و نقدینگی لازم در آستانه تعطیلی هستند، گفت: البته دولت نیز تمام هم و غم خود را برای حمایت از بنگاه‌ها قرار داده است اما به طور کلی سرنوشت بنگاه‌های خرد با سرنوشت کلی اقتصاد کشور پیوند خورده است.

توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی امروز به عنوان یک مدل و الگو در بسیاری از کشورهای جهان پیاده‌سازی شده است. برای مثال اقتصاد چین بخشی از رشد اقتصادی خود را مدیون همین بنگاه‌های کوچک است. اما به طور کلی و با توجه به اینکه این بنگاه‌ها اغلب با سرمایه بسیار اندکی تاسیس می‌شوند به شدت نیز از نوسانات اقتصادی کشور تاثیر می‌پذیرند. امروز نیز با توجه به فضای رکود، بنگاه‌های خرد آماج شدیدترین فشارها هستند و حتی برخی از این بنگاه‌ها تعطیل شده‌اند. در این شرایط بدون شک دولت در کنار حمایت از بنگاه‌های صنعتی مادر، باید به فکر بنگاه‌های خرد نیز باشد و از این بخش با تسهیلات بانکی و یا معافیت‌های مالیاتی حمایت‌های لازم را به عمل آورد. در استان قم نیز خوشبختانه تجربه خوشه‌های صنعتی، شرایط مناسبی را برای توسعه کسب و کارهای خرد ایجاد کرده است اما اکنون این احتمال وجود دارد تا این بنگاه‌ها زیر آماج رکود حیات اقتصادی خود را از دست دهند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار