امروز سه شنبه جمعی از مرغداران استان ایلام با تجمع در مقابل استانداری ایلام به روند افزایش هزینه تمام شده مرغ وعدم حمایت دولت از این صنعت بزرگ اعتراض نمودند
کد خبر: ۱۴۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 22 December 2015
بدون شك بخش كشاورزي در كشور ما كه از دير باز نقشي مهم در اقتصاد داشته است هم اينك نيز همچنان اهميت خود را حفظ كرده است. اين بخش در عرصه هاي توليد محصولات زراعي ، باغي ، دام و طيور ، شيلات و آبزيان و صنايع تبديلي وابسته حدود 15 درصد توليد ملي كشور را در اختيار داشته و مستقيم و غير مســـتقيم حدود پنج ميليون نفر از جمله 5/3 ميليون نفر كشاورز را كه با احتساب خانوار هايشان 40 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهند ، شاغل نموده است.
به گزارش تابناک ایلام،پرورش دام،خصوصا مرغ گوشتی وتخمگذار در استان ایلام از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی قابل‌توجهی برخوردار است  که اگر با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود می‌تواند در توسعه و افزایش سطح تولیدات وصادرات آن به خارج از کشور وافزایش درآمدهای ارزی نقش مثبتی را ایفا کند.
 البته ناگفته نماند که این پتانسیل ارزشمند با کاستی‌ها و چالش‌هایی نیز مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان وافراد صاحب نظر زمینه‌ای را برای هم‌اندیشی و بحث در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های آن دراستان فراهم کرد .
براساس آمارهای موجود صنعت مرغداری درکشور در جایگاه بالایی قرار دارد که در صورت توجه به این صنعت بزرگ وفراگیر می تواند بعد ازصنعت  نفت بعنوان دومین صنعت تاثیر گذار در اقتصاد کشور به حساب آید.
این سالها با گران شدن نهاده ها وحامل های انرژی ودستمزد قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به سطح بالایی رسیده است که افزایش قیمت تمام شده وکاهش قیمت فروش در مرغداریها باعث متضرر شدن این صنف گردیده است که در صورت تداوم وعدم برنامه ریزی مناسب وحمایت منطقی از آنان بایستی در انتظار ورشکستگی ورکود این صنعت عظیم اقتصادی واثرگذار دراشتغال کشور باشیم.
تحمیل وضعیت اقتصادی مورد اشاره به صنعت مرغداری استان ایلام ومتضرر شدن آنان از سیاست های دولت باعث شد که امروز(سه شنبه)جمعی از مرغداران استان در مقابل استانداری ایلام تجمعی اعتراض آمیز به روند حاکم بر صنعت مرغداری داشته باشند به این امید که تجمع فوق بتواند تلنگری باشد به مسئولین این حوزه  که کمترین برنامه کارشناسانه ای در زمینه نجات صنایع تولیدی وکشاورزی نداشته واین امرتحمیلی رکود وورشکستگی دومینو وار صنایع استان را رقم زده است.
الله داد رستمی یکی از مرغداران معترض درگفتگو با خبرنگار تابناک ایلام اظهار داشت:صنعت مرغداری یکی از مهمترین واثر گذارترین صنعت در اقتصاد کشور بعد از صنعت نفت است که متاسفانه این اهمیت در کشور ما نادیده گرفته شده است وهمین بی اهمیتی وعدم رفع مشکلات مرغداران باعث شده است که این صنعت را درمعرض رکود وورشکستگی قرار دهد.
رستمی به کاهش شدید قیمت مرغ در بازار ایلام ومتضرر شدن تولیدکنندگان اشاره کرد وافزود: این روزها شاهدیم که حجم انبوهی مرغ منجمد تاریخ مصرف گذشته به واسطه افرادی خاص وبا پشتیبانی شرکت امور دام در حجم گسترده ای دربازار ایلام وبا قیمت هرکیلوگرم 3500تومان در حال فروش است واین موضوع کاهش شدید قیمت مرغ را به دنبال داشته است.
این مرغدار اضافه کرد:افزایش بهای نهاده ها،دارو و حامل های انرژی وحقوق ودستمزد کارگران مرغداریها باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ به ازای هرکیلوگرم 4000تومان شده است این درحالیست قیمت فروش هرکیلوگرم مرغ در مرغداریها کمتر از 3000تومان است واین بمعنای متضرر شدن مرغداران وتلف شدن سرمایه آنان است.
وی افزود:شرکت پشتیبانی اموردام به جای حمایت از تولیدکنندگان باعث تحمیل زیان به آنان شده است زیرا این شرکت مرغهای زیر1/5کیلوگرم را باقیمت نازل از مرغداران خریداری وبجای پرداخت نقدی بهای  آن وکمک به تامین نقدینگی مرغداران ،سویا یی با قیمتی بالاتراز قیمت بازار آزاد به آنان می فروشدواین طرح عملا به ضرر مرغداران است وباید دراجرای آن تجدیدنظر شود.
رستمی درپایان خاطرنشان کرد: هدف از تجمع صنفی امروز انتقال خواسته همه مرغداران به مسئولین امر است انتظارما از نهادهای مسئول افزایش نظارت بیشتر واهتمام به رفع مشکلات این صنف تلاشگراست ،سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه دارد برابرقانون همانطور که با گرانفروشان مقابله می کند با افرادی که بافروش کالا به قیمت نازل اخلال در بازار رارقم می زنند بشدت برخورد نماید.
احسان جمشیدی دیگر مرغدار معترض در گفتگو باخبرنگار ما اظهار داشت:صنعت مرغداری با اشتغالزایی مستقیم وغیر مستقیم بیش 15میلیون نفر درسطح کشور بعد از صنعت نفت مهمترین واثرگذارترین صنعت در اقتصاد وتوسعه کشور محسوب می شود که متاسفانه مورد بی مهری واقع شده ودرصورت تداوم این رویه، ورشکستگی آن رقم خواهد خورد.
جمشیدی افزود:قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ در مرغداریها به شدت افزایش یافته اما از طرفی با قیمت نازلی به واسطه ها به فروش می رسد که این موضوع باعث زیان ده شدن این صنعت شده است ومسئولین باید بصورت ویژه برای این مشکل پدیدار شده چاره اندیشی کنند
وی در ادامه گفت: ما بدنبال گران شدن بهای مرغ واجحاف در حق مصرف کنندگان نیستیم اما مسئولین باید به تراز مالی تولیدکنندگان توجه نمایند زیرا با این رویه قادر به ادامه تولید مرغ نخواهیم بود باید تمهیداتی اندیشیده شود که ضمن رعایت حقوق مصرف کنندگان قیمت فروش درمرغداریها معقول ومنطقی شود چراکه تداوم روش فوق تنها به سود واسطه ها خواهدبود ونفعی به حال تولیدکننده ومصرف کننده نخواهدداشت.
این مرغدار درپایان باابراز گلگی از عدم توجه استاندار ومسئولین استانی به تجمع اعتراضی مرغداران تصریح کرد: این تجمع یک تجمع صنفی وبراساس قانون شکل گرفته است انتطار ما این بود که استاندار به این موضوع مهم وحیاتی اهمیت قایل می شدند وبا حضوردر بین تجمع کنندگان از نزدیک با دیدگاهها ومطالبات آنان آشنا می شد.
تجمع کنندگان از نوسانات قیمت در تولید، خرید و عرضه مرغ به بازار مصرف و وجود سیاست های غلط در این زمینه گله مند بودند و به گفته آنها هزینه تولید مرغ بیش از سود آن است و هزینه تهیه نهاده های دامی چون ذرت، سویا و آنتی بیوتیک ها خراج از توان مرغداران است و همچنین فشار بانک ها برای بازپرداخت معوقه های بانکی به وام گیرندگان و ضامن آنها از عمده مشکل های این صنف است.
معترضان عرضه مرغ منجمدی که تاریخ مصرفشان رو به انقضا است از سوی پشتیبانی امور دام با همکاری برخی از عامل های فروش تحت عناوین مختلف را از دیگر مواردی برشمردند که به پیکره تولید مرغ ضربه وارد ساخته است.
همچنین این افراد به موضوع هایی چون پایین بودن خرید مرغ زنده توسط کشتارگاه و عرضه آن به بازار با قیمت بالاتر، نبود قیمت یکسان در خرید و فروش مرغ و نوسان در قیمت ها، افزایش هزینه حامل های انرژی چون برق و گازوییل معترض بودند.
اعضای اتخحادیه تولید کنندگان مرغ معتقدند که خرید اقلام خوراکی نظیر گوجه فرنگی و بادمجان گران تر از  خرید  مرغ از درب مزرعه پرورش مرغ با کیلویی 29 هزار ریال است و همین امر بیانگر ضرر و زیان و عدم سوددهی این واحدهای تولیدی است.
در پی این تجمع رئیس اتحادیه مرغداران و جمعی از اعضای این اتحادیه با حضور در دفتر معاون اقتصادی استانداری و با حضور رییس و معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده پشتیبانی امور دام و رییس سازمان صنعت- معدن و تجارت خواسته های خود را به گوش مسئولان استان رساندند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران ایلام  پس از پایان یافتن این نشست فوق العاده گفت: در این نشست مشکلات و خواسته های به حق مرغداران استان به گوش مسئولان رسانده شد و مقرر شد چندین جلسه دیگر در خصوص وضعیت مرغداران برگزار شود.
محمدتقی اسماعیل پور اظهار کرد: ایجاد یک کشتارگاه صنعتی مرغ با عضویت اعضای اتحادیه مرغداران به عنوان سهام دار این کشتارگاه، جلوگیری از عرضه مرغ منجمد و واردکردن مرغ از دیگر استان ها، برنامه ریزی برای صدور مرغ مازاد بر نیاز استان به کشور عراق از جمله خواسته های مرغداران در این نشست بود.
وی افزود: از دیگر خواسته های اعضا ایجاد صنایع تبدیلی با سهام داری خود اعضای اتحادیه برای استفاده از مرغ برای تولید فراورده های خامی چون سوسیس، کالباس و...، همکاری بانک های عامل با دارندگان وام برابر بند دال تبصره ماده 11 بودجه 93 که مطابق با این قانون بازپرداخت  وام اخذ شده توسط مرغداران تا سه سال تمدید شده است که بانک های استان به این قانون عمل نمی کنند.
اسماعیل پور کاهش هزینه نهاده های دامی و مواد دارویی، کمک به واححدهای تولیدی برای گاز رسانی، پرداخت یارانه صاردات مرغ توسط دولت برای پایین آمدن قیمت مرغ صادراتی به دیگر کشورهایی چون عراق در مقایسه با مرغ صادارتی کشورهای رقیبی چون ترکیه را از دیگر نیازها و خواسته های مرغداران از مسئولان دانست.
وی ادامه داد: جلوگیری از صدور بی رویه و بدون نیاز سنجی برای ایجاد واحدهای مرغداری جدید و کمک به بازار یابی و محل مطمئن فروش مرغ به قیمت مناسب توسط مسئولان، صادرات مرغ منجمد به جای ذخیره سازی آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام و ممانعت از ورود مرغ منجمد ارزان قیمت از دیگر استان ها،خارج کردن واسطه ها از خرید و عرضه مرغ به بازار مصرف، نظارت بازرسان اداره کل دامپزشکی استان بر این اماکن عرضه مرغ منجمد از دیگر خواسته های پرورش دهندگان مرغ در استان بود.
اینک که صنعت مرغداری در استان ایلام به جایگاه مطلوب خودرسیده است وبه گفته مسئولین امر استان دربحث گوشت مرغ به اهداف تعریف شده بر اساس برنامه‌‌های بالادستی ازجمله برنامه ۵ ساله پنجم نایل آمده است بمنظور بهره مندی از شرایط بوجود آمده به نفع مرغداران و درسطح کلان اقتصاد کشور برنامه ریزی های مدونی را مد نطر قرار دهند،اهتمام به صنایع تبدیلی وتوسعه سردخانه ها وکشتارگاهها درسطح استان ایلام راهکارههای علمی هستند که می توانند در اقتصادی سازی این صنعت مثمر ثمر واقع شوند.
مهمتر از همه ،وجود مرز بین المللی مهران وشرایط اقتصادی رقم خورده دراین مرز فرصتی مغتنم است که مرغداران و متولیان این صنعت باید از این فرصت بالقوه استفاده کنند و تولید مازاد خود را به بازار این کشور صادر نمایند زیرا هرگونه تعلل در امر صادرات باعث می‌شود تا سایر کشورها جایگزینی برای تولید مازاد ما به کشور عراق باشند.
حدود 400 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است که میانگین ظرفیت تولید این مرغداری ها بی 10 تا 50 هزار قطعه است و میانگین تولید ماهیانه مرغ در استان نیز یک میلیون و 600 هزارتن است.
استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می کند که یک سوم از آن به مصرف داخل استان می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و کشورعراق را داراست./ز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار