بررسی روزنامه های صبح سه شنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز سه شنبه به بررسی تاسیس نخستین مرکز گذری خدمات رسانی به کودکان کار در کشور، روایت CNN از اصفهان، ریشه های فرهنگی آیین کهن نوروز و افزایش قیمت گوشت مرغ پرداختند.
کد خبر: ۱۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸ 17 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز سه شنبه به بررسی تاسیس نخستین مرکز گذری خدمات رسانی به کودکان کار در کشور، روایت CNN از اصفهان، ریشه های فرهنگی آیین کهن نوروز و افزایش قیمت گوشت مرغ پرداختند.


روزنامه اصفهان زیبا به بررسی تاسیس نخستین مرکز گذری خدمات رسانی به کودکان کار در کشور پرداخت و نوشت: صورتکی کوچک و چشمانی مات، معلق میان بزرگانه و کودکانه بودن و دستی چرک که از شیشه ماشینی پشت ترافیک عید مانده، آهسته جلوی چشم راننده، کاسه شده است.کاسه دستانش همیشه هم پر باز نمی گردد.خم ابروی کوچکش به سبزی چراغ گره می خورد، باید رفت. آن سوی خیابان زنی لاغر و چرک، دستش را می قاپد و آن سوی میدان، دوباره چراغ قرمز است و ...الیور تویست چارلز دیکنز، هیچگاه بزرگ نمی شود انگار فاگین قصه هنوز نمرده. آن روزها حکایت جیب بری بود و این روزها اولیور باید جیب بری، دستفروشی، گل فروشی، فال فروشی و همه چیز فروشی بداند.کفش واکس می زند و دستان سیاهش چسب ویترین عید فروشگاه است. کت و شلواری کوچک، تن مانکن توی ویترین برق می زند. نگاهش را می کشد به قوطی واکس و پای کشان می رود...او مدت هاست که بزرگ شده است.

و ناگهان آسیب اجتماعی

نامش آسیب و هویتش مصیبت است. باید میان دنیای بزرگ ترها آوار می شد، اما انگار که راه گم کرده باشد، وسط زندگی کودکانه شان فرود آمده است. آنهایی که هنوز غوره نشده، مویز شدند؛ نفس بند آمده شان با خیابان گره خورده است. خیابانی که منشأ آسیب است و بزرگ ترها دست کودکان را گرفته و بی رحمانه وارد بازی خود می کنند.پژوهش کرده است سازمان بهزیستی کشور؛ خط به خطش آمار درد است که هوار روحت می شود.سازمان بهزیستی در طول سال، پنج هزار کودک را جمع آوری می کند و این دردنامه ای است ثمره طرح سنجش رفتارهای پرخطر در کودکان کار و خیابان که از سال ٩١ کلید خورده.کودکان ١٠ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می دهند. میانگین درآمد این کودکان ٢٣هزارتومان در روز است17.3درصد کودکان خیابانی حداقل یکبار در عمر مصرف الکل داشته اند.23درصد این کودکان حداقل یکبار مواد، الکل یا سیگار مصرف کرده اند.

4تا18سال

اقلیما،رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می گوید:« همیشه از اقداماتي صحبت می شودكه تعداد اين كودكان كاهش يابد، اما مساله اينجاست كه پس چرا همچنان اين كودكان بيگناه ديده مي شوند كه به جاي بازي يا تحصيل مشغول كار كردن هستند.»سن ورود کودکان به خیابان چهار تا ١٨سالگی بوده است. میانگین سن ورود به خیابان سه تا ١٠سال بوده و کودکان ١٠ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می دهند. بیشتر کودکان خیابانی به کارهای متعارف به ویژه دست فروشی 73.2درصد،باربری و پادویی 8.6 درصد و نوازندگی 4.6درصد، زباله گردی و جمع آوری ضایعات نان 9.6درصدو تکدی گری 5.7درصدمشغولند و تعداد بسیار اندکی از کودکان حدود 2 درصد به مشاغل غیرمتعارف شامل خریدوفروش مواد و جیب بری می پردازند.16.3درصدبین ساعات ١٣ تا ١٤ در خیابان هستند . اما 13.1درصد کودکان خیابانی کل روز از ٨ صبح تا23را در خیابانند.میانگین درآمد این کودکان از مشاغل ذکرشده به عنوان کار اول ٢٣هزارو٤٨٨تومان در روز است که از حداقل روزانه دوهزارتومان تا حداکثر ٥٠هزارتومان نیز تغییر می کند. بیشتر کودکان تمام یا بخشی از درآمد خود را به خانواده می دهند. 79درصد آنها علت کارکردن خود را تامین معاش خانواده می دانند . به گفته اقلیما، خانواده های کودکان خیابانی وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند. بیکاری و مشاغل کم درآمد پدران، مشارکت ضعیف مادران در درآمد خانواده و جمعیت زیاد خانواده، مهمترین علل وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده های کودکان خیابانی است.

تجربه تلخ وسط دنیای بزرگ ترها

کودکان خیابانی به شکل روزمره، مجموعه ای از آسیب های روانی و اجتماعی را در خیابان تجربه می کنند. مطالعه کمی نشان میدهد که 40.2درصد کودکان تحمل سرما و گرما، 34.9درصد توقیف اجناس33.2درصد تصادف با ماشین و 26.7درصد مریض شدن را ذکر کرده اند. در میان انواع تجارب کودکان، خشونت از سوی مردم، همسالان و بزرگ ترها یک تجربه رایج در زندگی کودکان خیابانی است.

واین بار اعتیاد

اقلیما معتقد است که وجود کودکان کار و خیابان، ريشه در مسائل مختلف اجتماعي و فرهنگي دارد و خانواده هايي با فرهنگ هاي بالاتر نيازهاي كودكان را در سنين كودكي به رسميت شناخته و به آنها اجازه ميدهند متناسب با سن خود رفتار كنند. اما در عين حال و در كنار اين مسائل، يكي از مهمترين دلايل افزايش كودكان كار و خيابان را ميتوان در فقر دانست. او تاکید می کند که عواملی همانند بالا بودن آمار طلاق و افزایش بزهکاری و دزدی و اعتياد بر افزایش آمار کودکان کار تاثیر دارد و زمانی که آسیب های اجتماعی رو به افزایش باشد طبیعی است که آمار کودکان کار و خیابان نیز افزایش پیدا می کند.حضور مداوم در خیابان ودرگیری با بزرگ ترها به طور حتم زمینه را برای اعتیاد و حتی خرید و فروش مواد مخدر آماده می کند. مطابق پژوهش سازمان بهزیستی، کودکان خیابانی در مقایسه با جمعیت عمومی، مصرف الکل بالاتری دارند و مصرف مواد آنها احتمالا بالاتر از جمعیت عمومی زیر ١٨ سال است. براساس یافته های کمی این مطالعه، 17.3درصد کودکان خیابانی حداقل یکبار در عمر مصرف الکل داشته اند. درحدود هفت درصد کودکان خیابانی هر روز الکل مصرف می کنند.نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد 6.9درصد کودکان خیابانی یکبار مصرف یکی از مواد مخدر را (با یا بدون الکل) داشته اند. مصرف حداقل یکبار مواد، الکل و سیگار در جمعیت کودکان خیابانی ٢٣درصد و مصرف شش ماه اخیر مواد در کودکان خیابانی 6.9درصد است.سن شروع مصرف مواد در کودکان خیابانی پایین است به طوریکه در حدود ٥٦درصد کودکان مصرف مواد را قبل از ١٤سالگی شروع کرده اند. درعین حال مصرف سیگار، الکل و مواد در کودکان خیابانی بزرگتر (١٥ تا ١٨سال) به شکل معناداری بالاتر از کوچکترهاست. بسیاری از کودکان مصرف کننده در مطالعه حاضر دارای خانواده معتاد (عمدتا پدر معتاد) هستند و 43.8درصد کودکان، داشتن پدر معتاد و36.9درصد، دوستان نزدیک معتاد را گزارش کرده اند.کودکان خیابانی به دلیل شرایط و روش زندگی خانواده از سنین پایین با روابط خارج از چارچوب شرع آشنا شده و آن را تجربه میکنند. سن شروع این رابطه در کودکان خیابانی پایین است. میانگین سن شروع این روابط در دختران 12.5سال و در پسران 13.7سال است.

من خانواده دارم

اقلیما شرایط کودکان کار در ایران را باسایر نقاط جهان، متفاوت ارزیابی می کند. به گفته او در شرايطي كه در كشورهاي ديگر كودكان خياباني به كودكاني اطلاق مي شود كه جايي براي زندگي كردن ندارند و از طرف خانواده هايشان رها شده اند، اما شرايط در كشور به گونه اي است كه بسياري از آنها خانواده و محلي براي زندگي دارند،اما ناچارند براي كمك كردن به خانواده هايشان و امرار معاش، با كار كردن به آنها كمك كنند. او تصریح می کند هنگامي كه تورم به قدري زياد باشد كه خانواده ها با كاركردن اعضاي بزرگ تر خانواده از پس هزينه هاي سرسام آور زندگي برنيايند، به كار كردن كودكانشان روي مي آورند و آنها را نيز وارد چرخه كار مي كنند.بیشتر کودکان خیابانی 76.8درصدشب ها در خانه خود یا بستگان می خوابند و از حمایت خانوادگی نسبی برخوردارند. اما ٢١درصد کودکان که محل خواب آنها خانه مشترک با دوستان است یا به تنهایی در خیابان، مراکز حمایتی یا در محل کار می خوابند، فاقد مراقبت خانوادگی هستند.

و « NGO» ها آمدند

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور به اصفهان زیبا می گوید:«80درصد کودکان کار و خیابان، پدرو مادر دارند بنابراین نگاهمان را برای ساماندهی آنها تغییر دادیم.»دکتر فرید توضیح می دهد که برای ساماندهی این کودکان، توسعه خدمات سرپایی و مراکز گذریDICبوده است. همان گونه که در سایر کشورها نیز برای این امر از خدمات اجتماعی و غیر دولتی بهره برده اند. بدین ترتیب نخستین مرکز گذری کودکان کارو خیابان توسط یک NGOدر اصفهان تاسیس و در زمینه آموزش، سواد آموزی و خدمات درمانی به کودکان کار و خیابان خدمات می دهد. به بیان دیگر اصفهان، پایلوت طرح ساماندهی کودکان کار شده که موفقیت آمیز نیز بوده است.فرید تاکید می کند که همه هدفمان، کاهش حضور کودکان در خیابان است اما اعتبار کافی نیست و باید وزارت تعاون و 11دستگاه عضو در این طرح از جمله شهرداری ها که مکان و تجهیزات بر عهده آنهاست، وارد عمل شوند.

******


روزنامه نصف جهان از روایت CNN از اصفهان گفت و نوشت: تعريف و تمجيدهايي كه شهروندان خارجي پس از سفر به ايران داشتند، تعدادي از كارمندان شبكه CNN را برآن داشت تا خستگي هزاران كيلومتر سفر را تحمل كنند تا با گوشه‌اي از جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان آشنا شوند.

به گزارش ايسنا، گروهي از شبكه CNN‌ كوله‌بار سفر جاده‌اي از تهران را بستند و اين تجربه را در قالب يك گزارش همراه با تصوير ارائه دادند. در بخش مربوط به اصفهان اين گزارش آمده است: ‌

اصفهان با قدمتي بيش از دو هزار و500 سال در طول تاريخ حياتش دو بار پايتخت امپراطوري پارسي بوده است كه داراي ساختمان‌هاي تاريخي شكوهمندي از قرن هفدهم ميلادي است كه مهمترين آنها در اطراف ميدان امام(ره) در مركز شهر قرار دارد. ميدان امام(ره) پيش از اين زمين بازي چوگان بوده است، جايي كه شاه از جايگاه مرتفع به تماشاي بازي مي‌پرداخت.

اما امروزه اين مكان تاريخي چمن كاري و محل تردد افراد شده و بسياري از دانشجويان به كشيدن طرحي از ساختمان‌هاي زيباي آن مي‌پردازند. مهمترين مسجد ميدان امام(ره) در سال 1606 ساخته شده و داراي مناره‌هايي با ارتفاع 40 متر است.

ايـن مسجـد مـرتفـع همـاننـد يك آمپلي‌فاير بزرگ عمل مـي‌كـرده تـا مـردم بتـواننـد بـه خـوبـي صداي موعظ را بشنوند.

در اطـراف ميـدان امـام (ره) بـازاري وجود دارد كه انواع صنايع دستي در آنجا يافت مـي‌شـود كـه متـأسفـانه بر اثر تحريم‌هاي بـيــن‌الـمـلـلــي كــه بــه شــدت گــردشـگـري اصـفـهـان را تـحـت تـأثـيـر قـرار داده، هـنگام حضور ما تقريباً خلوت بود.

شهر اصفهان براي پل‌هايي كه روي رودخانه زاينده‌رود قرار دارد نيز معروف است‌، رودخانه‌اي كه در واقع خط زنـدگـي شـهـر اسـت. امـا مـتـأسـفـانـه ايـن رودخـانه تقريباً خـشـك شـده، چـرا كـه آب آن بـه سمـت سـايـر شهـرهـا هـدايـت شـده اسـت. امـا خـوشـبختانه ما خوش شانس‌ بوديم و هنگامي كه به زاينده‌رود رسيديم، آب زيادي در آن در جـريـان بـود و مـردم بـسياري براي تماشاي آن آمده بودند.

يكي از مهمترين پل‌ها روي زاينده‌رود‌، پل خواجو است كه قدمت آن به قرن 17 مـيـلادي بـازمـي‌گـردد. تـردد اتـومـبيل بر روي ايـن پـل مـمـنـوع اسـت، امـا موتور و دوچـرخـه اجـازه عـبـور از روي آن را دارنـد. بهترين كار قدم زدن بر روي اين پل قديمي و ايستادن در لبه آن است تا با زيبايي معماري شگفت‌انگيزي روبه رو شويد.

******


روزنامه نسل فردا به بررسی ریشه های فرهنگی آیین کهن نوروز پرداخت و نوشت: نوروز یکی از مهمترین آیین های دیرین ایرانیان است.نمادی برای بیداری و شادابی طبیعت و برخاستن از خوابی زمستانی در یک «رستخیز ناگهــان».جشنی پر از خاطرات خوش: لذت لباس نو پوشیدن، دید و بازدید، عیدی گرفتن و آینه دل را از غبار کینه و تیرگی ها شستن.

نوروز، آیینی کهن

نوروز هم مثل شاهنامه فردوسی شناسنامه و سند هویت هر ایرانی است. جشنی که با وجود حوادث گوناگونی که در طی قرن ها بر این مرز و بوم وارد شده، همچنان پابرجا، مورد توجه و باعث پیوند عمیق فرهنگی میان مردم است. با آنکه در اوستا به روشنی از نوروز یاد نشده اما از شواهد موجود می توان به اهمیت این آیین باستانی پی برد. نوروز در اصل یکی از دو جشن آریایی بوده است. آریاییان در روزگار باستانی دو فصل گرما و سرما داشتند. فصل گرما شامل بهار و تابستان و فصل سرما شامل پاییز و زمستان می شد. فصل سرما در زبان اوستایی zima/زیمه و فصل گرما Hama/ همه خوانده شده است.

نوروز و فــروردین

اولین روز از فروردین ماه، نوروز نام گرفته است؛ ابوریحان بیرونی در مورد آن می نویسد:«نخستین روز است از فروردین و از این جهت روز نو نام گرفته که پیشــانی سال نو است.» واژه «فروردین» از ریشه «فَروَر» و «فَروَرد» است که از یک واژه در فارسی باستان به دست ما رسیده و با واژه های «فَراوَرتی» و واژه پهلوی «فَروَهــر» برابر است که در متون گذشته یکی از نیروهای پنهانـی به شمار می رفته و پس از درگذشت آدمیان از تن جدا می شده و به سوی جهــان مینوی می رفته است. در فارسی امروز واژه «فروردین» از همین ریشه و به معنای «پاکان و بزرگان» است. از سوی دیگر «فَروَردگان» در فارسی به آیینی ویژه ارواحِ درگذشتگان اطلاق می شود؛ زمانی که روح آنهــا از آسمان برای دیدن بازماندگان به زمین می آید. عده ای از پژوهشگران در این رابطه معتقدند که فلسفه خانه تکــانی از همین جا سرچشمه می گیرد چرا که ایرانیان معتقـد بودند ارواح درگذشتگان به دیدار خانواده هایشان می آیند از این رو باید خانه و کاشانه را پاکیزه کرد تا روح مردگان شاد شود و دعای خیر کنند.

نوروز و تخت جمشیــد

اگر چه نام نوروز در آثار مکتوب هخامنشیان نیامده اما وجود بنای تخت جمشید خود بیانگر دیدگاه مثبت ایرانیان نسبت به زندگی و طبیعت است؛ مکانی برای نشان دادن آیین های نوروزی یا جشن های بهــاری. ستون هایی که به شکل تنه درخت تراشیده شده، نقش های درختان سرو، گل های نیلوفر آبی و... هر یک می تواند نمادی از جریان داشتن طبیعت و زندگی در قلب این ساختمان سنگی باشد همانطور که زنده یاد «مهــرداد بهار» تخت جمشید را «باغی مقدس با درختان سنگی» توصیف کرده است.

نوروز و ساسانیان

در دوران حکومت ساسانی، آیین نوروز از چنان توجهی برخوردار بود که بر موسیقی و هنرهای آن روزگار هم تأثیر گذاشت. در میان آهنگ های آن دوره که بعدها نام شان در سروده های شاعرانی مثل منوچهــری و نظامی آمده است این نام ها را زیاد می بینیم: نوروز، ساز نوروز، نوروز بزرگ، نوروز قبــاد، نوروز خــارا و....

نوروز و دین داری

به باور ایرانیان باستان، خداوند جهان را از نخستین روز سال آغاز کرد و نخستین روز ماه را «اورمَزد» نام نهاد پس نام اورمزد آغاز نخستین روز سال و آغاز هر ماه از سال است زیرا سال باید با نام خدا نامگذاری و آغاز شود؛ بدیهی است که ایرانیان با این کار، رنگی دینی و مذهبی به این آیین باستانی زده اند. امروز هم دعای تحویل سال نو به زبان عربی است و خداوند با نام «مقلب القلـوب» یاد می شود از سوی دیگر برخی پژوهشگران معتقدند که حتی انتخاب امام علی (ع) به خلافت در غدیر خم به هنگام نوروز بوده است و چه چیزی زیباتر از اینکه این همه خلوص، ایمان و عشقی که ایرانیان پس از اسلام به اولین پیشوای دینی خود داشته اند با چنین آیین کهنــی هم زمان گردد.

******


اصفهان امروز از افزایش قیمت گوشت مرغ نوشت:در حالی که قیمت گوشت مرغ امروز - سه‌شنبه - در بازار مصرف به کیلویی 8500 تا 9000 تومان رسیده است، رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی دلیل افزایش قیمت را افزایش 30 درصدی تقاضا عنوان کرد و گفت: مردم می‌توانند به جای خرید هر مرغ 8500 تا 9000 تومانی، مرغ منجمد کیلویی 5500 تومانی بخرند.

محمد یوسفی درباره افزایش یک تا 2000 تومانی قیمت مرغ در برخی مغازه های سطح شهر در آستانه سال جدید اظهار کرد: به‌طور معمول در 40 روز پایانی سال، تقاضای خرید مرغ حدود 30 درصد افزایش می‌یابد و دولت برای این زمان، مرغ های منجمد را ذخیره کرده تا مردم این مرغ ها را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه دولت برای ذخیره هر کیلوگرم مرغ منجمد 2000 تومان زیان داده است، ادامه داد: باید این فرهنگ‌سازی صورت می‌گرفت که مرغ منجمد تفاوتی با مرغ گرم ندارد، چرا مردم باید مرغ 9000 تومانی ‌بخرند؟

یوسفی افزود: مصرف‌کنندگان باید هر کیلوگرم مرغ را از میادین اصلی به قیمت 6980 تومان تهیه کنند یا مرغ منجمد را کیلویی 5600 تومان بخرند، چرا مردم به این وضعیت دامن می‌زنند؟ وزیر جهاد کشاورزی چندین‌ بار قیمت واقعی مرغ را اعلام کرده است. دولت مرغ‌های منجمد را برای این زمان ذخیره کرده است، حالا اگر کسی به این موضوع توجه ندارد و می‌خواهد مرغ کیلویی 10 هزار تومانی بخرد، خودش می‌داند.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی همچنین گفت: وقتی تقاضای مرغ 30 درصد افزایش می‌یابد ممکن است بعضی‌ها بی‌انصافی کنند و قیمت را بالا‌ ببرند.

یوسفی در عین حال تصریح کرد: به هیچ عنوان قیمت 8500 و چنین قیمت هایی مورد تایید نیست، قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ 7500 تومان است به شرطی که بتواند در طول سال با نوسان حداکثر پنج درصدی ثابت بماند.

به گفته وی در حال حاضر حداقل بین 70 تا 75 درصد مرغ تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود و در این روزهای سال مرغ های موجود در استان های مختلف در خود آن استان ها مصرف می‌شود و کمتر به تهران می‌آید. این موضوع باعث می‌شود عرضه مرغ در تهران کمتر شود در حالی که تقاضای مرغ در تهران تغییری نکرده است.

یوسفی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در این روزها به انصاف فروشندگان بر می‌گردد، ادامه داد: قیمت مرغ زنده تفاوتی با قبل نکرده است.

وی ادامه داد: اگر به مراکز خرید در مرکز شهر یا پایین شهر برویم متوجه می‌شویم که قیمت مرغ در مراکز خرید در بالای شهر متفاوت است. در حالی که قیمت مرغ زنده و هزینه کشتار برای همگی آنها یکسان بوده است. این تفاوت قیمت مربوط به انصاف فروشندگان است.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان این‌که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت مرغ است، تصریح کرد: سه ماه پیش تولید‌کنندگان برای هر کیلوگرم مرغ 2000 تومان زیان می‌دادند، درحال حاضر نیز هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولید‌کنندگان 1000 تومان زیان دارد. در این وضعیت کسی احوال تولید‌کنندگان را می‌پرسد؟ واقعا مرغداران تا کی می‌توانند زیان دهند و تولید کنند؟ سرانجام مجبور می‌شوند تولید‌شان را کم کنند تا زیان‌شان جبران شود.

صفحه نخست دیگر روزنامه های اصفهان:


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار