کد خبر: ۱۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷ 17 March 2015
به گزارش تابناک یزد، در استان یزد تعداد زیادی غار تاکنون کشف شده است که در این میان غارهای اسلامیه در شهرستان تفت، خانه خدا در شهر ندوشن و بهار در شهرستان خاتم به ثبت آثار ملی کشور رسیده اند و در برخی آنها آثاری از دوران غار نشینی دیده شده است و بیانگر این حقیقت است که روزگاری این غارها مسکونی بوده اند.
Image result for ‫غار+یزد‬‎
این در حالی است که به گزارش انجمن غارنوردان ایران در سال 1391 نیز بزرگ ترین تالار غارهای ایران توسط غارنوردان یزدی در نزدیکی شهرستان مهریز در استان یزد کشف شد.غار شگفت انگیز " نباتی " با آن بلورهای نبات مانند و سفید رنگ، عروس غارهای استان یزد است.
غار نباتي، در حوالي روستاي تاريخي و زيباي «ندوشن» از توابع بخش خضرآباد شهرستان صدوق (اشکذر) واقع شده است. در اين غار ستون‌هاي زيبا و بارگاه‌هاي طبيعي ايجاد شده از استالاگميت و استالاکتيت و همچنين بلورهاي گل کلمي در دالان‌هاي مختلف آن، فضاهاي جالب و بديعي پديد آورده‌اند.
چگونگی دسترسی به غار :از دو استان مختلف می توان به این غار دسترسی پیدا کرد که هر دوی این مسیر ها به ندوشن ختم می شوند. 1.استان یزد , میبد , ندوشن. که تمام مسیر آسفالت است. كه هنوز صدای چكه های آب را می توان در آن شنید . غار نباتی جزو غارهای فعال شناخته می شود كه در آن غار زایی و رسوب گذاری با سرعتی بسیار كم از گذشته در حال تداوم است . ورودی غار به شكل دایره ای به قطر یك و نیم متر است كه در سالهای اخیر در سمت غربی دهانه اصلی ، ورودی دیگری حفر نموده اند كه ورود را آسانتر نموده است . غار نباتی با سمفونی سكوت رنگها و سنگهایش بی انتها می نماید . آنجا كه می پنداری غار به آخر رسیده است ، صدای قطره ای آب به ما می گوید كه غار هنوز زنده است و دهلیزهایش دارد در دل سنگها نفوذ می كند . انواع غارها در سراسر گیتی پراكنده اند كه هر یك نقدی به تاریخ هستی و انسان دارد . شناخت هر غار دریافت گوشه ای از حیات جهان و جهانیان است و این زیبایی غارها امانتی است به دست نسل معاصر ، تا آیندگان آنرا در اختیار گیرند .

به گفته سیدمصطفی فاطمی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: غارها از پتانسیلهای طبیعی استان در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی می باشند که هر کدام با شرایط و ویژگیهای خاص خود موقعیت مناسبی در جذب توریست در منطقه فراهم کرده اند.

وی با اعلام این مطلب در خصوص ویژگیهای اصلی غارهای استان، که بعضی از این غارها دارای چند دهانه و برخی فقط دارای یک دهانه می باشند و داخل آنها یک یا چند حوضچه برای تجمع آب وجود دارد، افزود: تعدادی از غارهای موجود در یزد افسانه ای، تعدادی تاریخی و تعدادی زمین شناسی هستند که در واقع از لحاظ بلورها و قندیلهای موجود در آنها اهمیت و زیبایی فوق العاده ای دارند.

فاطمی اضافه کرد: برخی از این غارها همواره مورد توجه زرتشتیان منطقه بوده و محل عبادت آنها می باشد که از آن جمله می توان به دو غار تاریخی اشکفت یزدان در نزدیکی عقدا و فراشاه اسلامیه معروف به (معبد موبدان فیروز) اشاره کرد.

وی در خصوص غار اشکفت یزدان گفت: این غار محلی است که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از زرتشتیان هند می باشد و خاکستر زیاد موجود در آن نشانگر این است که سالهای متمادی آتش مقدس در غار مذکور محافظت می شده است.
وی در پایان با اظهار این مطلب که مجموعه غارهای استان محلهای جذاب و دیدنی برای اهالی شهرستانهای استان و علاقه مندان و مشتاقان ورزش کوهنوردی و غار نوردی و زمین شناسان بوده و همه ساله تعداد کثیری از این گروهها را پذیرا می شود، عنوان کرد:با یک برنامه ریزی و سرمایه گذاری حساب شده می توان برنامه این گروه ها را به گونه ای تنظیم کرد که از آن برای توسعه صنعت توریسم منطقه، بهره برداری اقتصادی و اجتماعی لازم را نتیجه گرفت.
گفتنی است غارهای نباتی، چله خانه بنادک سادات، چرخ الماس، مغستان، مخوف مهریز، غاریخ، گل عقدا و اتاق سفید از جمله غارهای استان هستند که از جاذبه های طبیعی یزد محسوب می شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار