مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری 42 میلیون تن انواع کالا طی هشت ماه نخست سال‌جاری در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ترانزیت و صادرات محموله‌های نفتی به ترتیب 69 و ٢5 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۴۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 20 December 2015
ابراهیم ایدنی با ارائه گزارشی از عملکرد بندر شهید رجایی در این مدت اظهار کرد: در مجموع 42 میلیون و 490 هزار و 58 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که 26 میلیون و 331هزار و 748 تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ١6میلیون و 158 هزار و 840 تن نیز مربوط به مواد نفتی است. وی افزود: از ابتدای سال‌جاری، 4 میلیون و 159 هزار و 673 تن مواد نفتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که ٢5 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

ترانزیت ٦50 هزار تن فرآورده‌های نفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در مدت یاد شده، بیش از 648 هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد افزایش داشته است. ایدنی همچنین از واردات یک میلیون و 608 هزار و 118تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس (بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کابوتاژ 9 میلیون و ٧37 هزار و 864 تن از این‌گونه کالاها طی سال جاری خبر داد.

صدور ١5 میلیون تن کالای غیرنفتی
ایدنی در ادامه صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ١5 میلیون و 493 هزار و 762 تن اعلام کرد. وی گفت: مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ‌آهن و صنایع دستی از کالاهای غیرنفتی صادراتی است.

کاهش 25 درصدی واردات غیرنفتی
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت یاد شده، 6 میلیون و 244 هزار و 885 تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش 25 درصدی را نشان می‌دهد. ایدنی افزود: از ابتدای سال جاری، ترانشیپ 757 هزار و 520 تن کالای غیرنفتی به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به ثبت رسید.

ترانزیت 8/ 2 میلیون تن کالای غیرنفتی
وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه اخیر، ٢میلیون و805 هزار و 744 تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد. ایدنی گفت: نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن‌آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و گندله آهن از مواد نفتی و غیرنفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می‌شود.

پهلوگیری 2600 فروند کشتی
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از پهلوگیری 2663 فروند انواع شناور در این بندر با رشد 2 درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری، 2050 فروند شناور بالای هزار تن و 613 فروند شناور زیر هزار تن در این بندر تردد کردند. ایدنی گفت: در این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و 91 هزار و 397 TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید. بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران با بهره‌مندی ٤٠ پست اسکله و 2400 هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه ٩٠میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است. این بندر در فاصله ٢٣ کیلومتری غرب شهر بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار