یزد، شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب، این روزها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی لحظه شماری می کند.
کد خبر: ۱۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 16 March 2015
یزد، شهر جاذبه های بی نظیر

به گزارش تابناک یزد، دومین شهر تاریخی جهان که جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی را در دل خود جای داده در ایام نوروز 94 با توجه به بنیه فرهنگی و مذهبی خود در آستانه تقارن ایام فاطمیه و تعطیلات نوروز می تواند به تنهایی جاذبه ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد.
این استان به عنوان عروس کویر ایران از جمله مناطقی است که تمام چهار فصل را در دل خود جای داده و همین باعث شده تا به عنوان خاستگاه گردشگری مرکز ایران معرفی شود.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .
نخستین و قدیمی ترین آثار طبیعی و دست ساز بشر را می توان در جای جای این امن و ایمن به خوبی مشاهده کرد همین آثار موجب شده در ماههای پایان سال این استان دومین مقصد گردشگران خارجی در ایران باشد.
نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.
وجود چهار فصل سال در دل کویر با تفاوت دمای 25درجه از گرمترین نقطه استان در ریگزارهای کویر بافق تا منطقه بیداخوید تفت و وجود پیست اسکی سخوید تفت از دیگر جاذبه های طبیعی این دیار به ظاهر خشک است.
**
بافت تاریخی بی نظیر یزد
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این بافت گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران است که تجربه های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است.
در شهر میبد نیز حدود 700هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در کنار یزد در صنایع دستی شهره است.
این شهر هفت هزار ساله قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت دنیا در دل خود دارد بنایی به نام 'نارین قلعه' یا ' کهندژ' که بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی شهر میبد و پیرامون آن دید دارد.
تاکنون کشوری ادعا نکرده است که بنایی قدیمی تر از کهندژ دارد.
کهندژ نام دژهای کهنی است که در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند این دژها در دوره پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشکانی ساخته شده و بناهایی تک و پر تراکم بودند که بر فراز تپه های طبیعی یا مصنوعی می ساختند .
قنات زارچ یکی از کهن ترین قنات های ایران به شمار می آید که سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد طول کوره قنات زارچ بیش از 71 کیلومتر بوده و تعداد چاههای آن دو هزار و 115 حلقه شمارش شده است.
آنچه به وضوح می توان در هنر معماری یزدی در یافت هنر زیستن و یا به عبارتی همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت خشن و قهر کرده است که با سخت کوشی، پشتکار و قناعت و نوع دوستی، نمودها و نهادهایی را در عرصه شهر سازی و معماری به عرصه وجود کشانیده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب و ذهن او را به ژرفای تفکر و تعمق می کشاند.
نمونه بارز این معماری محله فهادان یا 'یوزداران' است که در گویش محلی جنگل یا محله یوزداران نامیده می شود.
قدمگاه منصوب به امام رضا(ع) در این گذر واقع شده است از دیگر محله های مهم یزد می توان به محله های سر جمع، یعقوبی، سر دو راه، مصلی، قلعه کهنه و لب خندق اشاره کرد.
از دیگر آثار تاریخی برتر این استان که نمونه آن در جهان وجود ندارد بلند ترین بادگیر جهان است.
بادگیر باغ دولت آباد یزد که در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید.
این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال ۱۱۶۰ هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.
این بادگیر ارتفاعی به طول ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.
در کنار این بادگیر باغی شامل سه عمارت هشتی و سردر و تالار آینه نیز موجود است که بهشت آیین خوانده می شود و دارای نقوش اسلیمی است.
به گزارش ایرنا، این باغ مدت ها محل اقامت کریم خان زند در یزد بود و از نظر طراحی در شمار زیباترین باغ های دوره زندیه و قاجاریه محسوب می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار