بمناسبت هفته تکریم از معلولان
امروز فرصتی پیش آمد تادر معیت فرماندار ،امام جمعه وجمعی از مسئولین شهرستان چرداول به مناسبت "هفته تکریم معلولان" از یکی از مراکزی که توانسته است به خوبی از ظرفیتها وپتانسیلهای بالقوه معلولان استفاده نماید بازدیدی نماییم.
کد خبر: ۱۴۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵ 09 December 2015
روز جهانی معلول برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی به منظور گرامیداشت سالروز تصویب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام گردید.
هدف از این اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهیهایی بوده است كه می بایست از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.
این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون ( امكان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.
بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می برند. اینان هر كجا كه باشند و در هر نقطه ای از دنیا كه به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیتهایی در زندگی خود مواجه می شوند.
 در طول  سالهای  اخیر كوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است.یكی ازمواردی كه می توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است كه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت.
آری ! تقویم را که ورق بزنیم وقتی به 12آذر که رسیدیم  نام روز "معلولان "را خواهیم دید که سرآغاز هفته معولان است،هفته ای که درآن باید یادی بکنیم از افراد زیادی که به نوعی در جسمشان نقصی وارد شده است ونباید این نقص عاملی بشود برای ایجاد فاصله بین آنان ودیگر انسانها!

هفته تکریم از انسانهای شریفی که دست تقدیر نقصان بخشی از جسمشان را فراهم آورده است اما روحشان بزرگ است وبزرگی روح وعزت نفسشان واعتماد به نفسشان بسیاری از آنان را درمسیر زندگی قرار داده است وچه بسا بیشتر از انسانهای دیگر جامعه برای پیشرفت وتعالی آن نقش داشته اند باید به اعتماد به نفسشان اعتماد کرد وفضایی را برای حضورشان در عرصه های مختلف جامعه فراهم آوریم.

ای کاش همگی احساس مسوولیت کنیم و بار سنگین مسوولیت رسیدگی به مشکلات را فقط بر عهده شخص، نهاد یا سازمان خاصی قرار ندهیم. ای کاش حیطه مسوولیت هایمان را وسیع گردانیم و برای داشتن یک زندگی سرشار از آرامش و آسایش به فکر همنوع خود نیز باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که شاید خدای ناکرده روزی ما نیز طعم معلولیت را بچشیم.
ای کاش غبار دلهایمان را با یاد و توکل بر پروردگار مهربان و بخشنده بزداییم و به احکام الهی و وظایف انسانی خود عمل کنیم. ای کاش دایره دیدمان را وسیع گردانیم و فرهنگ درک معلولیت و برخورد با اقشار مختلف معلولین را بیاموزیم و به فرزندانمان نیز آموزش دهیم.
ای کاش باور کنیم شاید در پس بسیاری از جسم های ناتوان و آسیب پذیر، روحی بزرگ و افکاری والا نهفته باشد و ای کاش یاد بگیریم که خیلی راحت از کنار مسائل عبور نکنیم.
پس بیا مشکلات معلولین امروز و معلولین آینده که امیدوارم دنیای آینده کمتر شاهد پدیده معلولیت باشد را همین امروز حل نماییم و به امید آینده ای روشن همین امروز تلاش کنیم.
اما دراین بین هستند افرادی که با گوش جان زبان اینان را می فهمند وبه توانایی اشان ایمان دارند وبه خواسته هایشان ارج نهاده اند و با صعه سدر به پای کاستی های جسمانی اشان ایستاده اند ودیگر توانایی های بالقوه اشان را با الفعل کرده اند

به گزارش خبرنگار تابناک ایلام،امروز فرصتی پیش آمد تادر معیت فرماندار ،امام جمعه وجمعی از مسئولین شهرستان چرداول به مناسبت "هفته تکریم معلولان" از یکی از مراکزی که توانسته است به خوبی از ظرفیتها وپتانسیلهای بالقوه معلولان استفاده نماید بازدیدی نماییم.

آقای شیرزاد قاسمی یکی از فعالان اجتماعی وکارشناس ارشد این حوزه درشهرستان چرداول است که با علم وآگاهی تمام واعتماد به توانمندیهای این قشر فراموش شده جامعه ،توانسته است بادرک صحیحی از دیگر داشته های آنان ،با ایجاد "مرکز توانبخشی وحرفه آموزی معلولین ذهنی آتیه "در شهرسرابله وگرد آوری جمعی از معلولین ذهنی بالای 14سال توانمندیهای بالقوه آنان را بخوبی بالفعل نماید.
مدیر مرکز توانبخشی وحرفه آموزی معلولین ذهنی آتیه در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت:این مرکز با مجوز سازمان بهزیستی وبه منظور حمایت از معلولین ذهنی بالای 14سال در شهر سرابله راه اندازی شده است.

قاسمی افزود:دراین مرکز تعداد26توانخواه از خدمات حرفه آموزی ،پزشکی ،گفتار درمانی ،فیزیوتراپی وکاردرمانی بهره مند می شوند.

وی با تشریح اهداف راه اندازی این مرکز تصریح کرد: این مرکز خصوصی با هدف پیشگیری از خانه نشین شدن معلولین ذهنی وبمنظور کمک به خانواده های معلولان راه اندازی شده است زیرا با حضور معلولین دراین مرکز علاوه بر بهره مند شدن از خدمات درمانی وکارآموزی تا حدودی از بارمسئولیتهای خانواده های دارای نیزمعلول کاسته خواهد شد.

قاسمی درادامه خاطرنشان کرد: این مرکز علاوه بر حرفه آموزی برای معلولین بمنظور هموارنمودن راه اشتغال آنان ،توانسته است در اشتغال مستقیم 7نفر بصورت تمام وقت وپاره وقت سهیم باشد.
وی درپایان ابراز امیدواری کرد با فراگیر شدن توجه واعتماد به معلولین بتوان زمینه حضور آنان را در عرصه های مختلف فراهم آورد تا از این طریق نسبت به تقویت روحی واجتماعی این عزیزان اقدام لازم به عمل آید.
گفتنی است دراین بازدید که به مناسبت هفته تکریم معلولان به عمل آمد فرماندار وامام جمعه به همراه دیگر مسئولین شهرستان چرداول ازنزدیک در جریان فعالیت معلولان در بخشهای مختلف کارآموزی وکارگاه  صنایع دستی این مرکز توانبخشی قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار