فاطمه آجرلو:
باید این حق ادا شود و جامعه توانمندی‌های بانوان را باور کرده و براساس این باور سرمایه گذلری های هدفمند صورت گیرد تا زنان در جایگاه تصمیم گیری نقشی شایسته ایفا کنند.
کد خبر: ۱۳۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 30 November 2015
نماینده سابق مردم کرج در مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون زمانی است که باید رشد و بلوغ سیاسی جامعه در حدی باشد که از تخریب یکدیگر دست شسته و برنامه‌ها و اهداف خود را در جهت خدمت‌رسائی بهینه به مردم جهت دهی کنیم.
وی افزود: یکی از برنامه‌ها و اهداف بسیار مهم در عرصه خدمت‌رسانی به جامعه، نگاه ویژه به حوزه زنان و تلاش برای ایجاد بستر حضور هر چه بیشتر آنها در فعالیت‌های اجتماعی است.
این فعال سیاسی گفت: مقام معظم رهبری در آخرین روزهای مجلس هشتم طی دیداری که با فراکسیون زنان مجلس داشتند، بر ضرورت حضور هر چه بیشتر زنان در مجلس تاکید فرمودند. شاید آن روزها درک درستی از حکمت کلام ایشان نداشتیم؛ اما زمان ثابت کرد هر جا بانوان حضور داشته باشند به مسائل و مشکلات تخصصی حوزه خودشان اهتمام و توجه خاص و بیشتری خواهند داشت که نمونه‌های بارز و مصداق عینی آن، دستاوردهای چشمگیر مجالس هفتم و هشتم در حوزه زنان است.
آجرلو اظهار داشت: متاسفانه در دوره هفتم و هشتم انعکاس شایسته‌ای از دستاوردهای مجلس در حوزه زنان صورت نگرفت و شاید این یکی از ضعف‌های ما در آن زمان بود که تبلیغ و اطلاع‌رسانی خوبی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه نکردیم و همین امر باعث شد که بسیاری از بانوان ما هنوز هم از قوانین وضع شده در خصوص خود، بی‌اطلاع بوده و به حق خود در خیلی از موارد نرسند.
وی امکان استفاده زنان از مستمری و بیمه پدر فوت شده را از بزرگترین دستاوردهای مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی دانست و گفت: بر اساس این قانون اگر خانمی بعد از ازدواج؛ همسرش فوت شود یا از وی جدا شود، می‌تواند خودش و فرزندش از مستمری و بیمه پدر فوت شده‌اش استفاده کند.
وی همچنین به اصلاح قانون ارث اشاره کرد و گفت: زنان تنها از ابنا و اشجار ارث می‌بردند، اما به موجب این قانون از همه مایملک ارث می‌برند.
آجرلو افزود: یکی دیگر از قوانین وضع شده در خصوص زنان؛ قانون دیه بود که دیه آنها نصف دیه آقایون است. پس دولت موظف خواهد بود صندوقی برای تامین نصف دیگر در هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس در قانون پیش بینی کند.
تصویب قانون تابعیت از دیگر قوانین مصوب در مجلس دوره هفتم و هشتم است که آجرلو به آن اشاره کرد و در توضیح آن اظهار داشت: در آن زمان اگر خانمی با آقایی خارجی ازدواج می‌کرد، نمی توانست برای فرزند خود شناسنامه بگیرد. خانم‌های زیادی با اتباع افغان یا مهاجرین مجاهد عراق در کشور و یا در سراسر دنیا با آقایان خارجی ازدواج می‌کردند و در ایران ساکن بودند، اما نمی‌توانستند برای فرزندشان شناسنامه بگیرند و به تبع آن مشکلات عدیده‌ای از جمله ثبت نام و تحصیل فرزندشان برایشان پیش می‌آمد، این قانون با در نظر گرفتن ضریب امنیتی، این مشکلات را تا حد زیادی مرتفع کرد. حضور قاضی زن در دادگاه خانواده؛ افزایش تعرفه خدمات پرستاری؛ تشکیل مراکز مشاوره در دادگاه‌های خانواده به منظور کاهش حداکثری طلاق در جامعه؛ طرح استفساریه حق اولاد توسط کارمندان و افزایش مرخصی دوران شیردهی و زایمان خانم‌های کارمند نیز از دیگر قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم و هشتم و در حوزه بانوان بوده که آجرلو به آنها اشاره کرد.
نماینده سابق مردم کرج در مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی همچنین تصویب منشور جامع زنان و خانواده را از جمله مصوبات بالنده مجلس دراین دو دوره دانست و اظهار داشت: این مصوبه به دفاع از حقوق زنان به صورت حفط عدالت جنسیتی و احقاق حق منصفانه خانم‌ها به دور از نگاه فمینیستی خودش یک تهدید بزرگ برای خانم‌ها به شمار می‌رود، چرا که افراط و تفریط دراسلام جایی نداشته و ما باید با نگاه عدالت جنسیتی در حوزه زنان  دفاع عدالت مدارانه داشته باشیم.
فاطمه آجرلو اظهار داشت: ورودی 70 درصدی خانم ها به مراکز علمی و دانشگاهی کشور گواهی بر ارتقاء سطح علمی و دانش بانوان و سرمایه گذاری نظام برای این قشر می‌باشد و نشان می دهد بانوان مستحق حضور در جایگاه‌های کلان مدیریتی کشور هستند.
وی افزود : باید این حق ادا شود و جامعه توانمندی‌های بانوان را باور کرده و براساس این باور سرمایه گذلری های هدفمند صورت گیرد تا زنان در جایگاه تصمیم گیری نقشی شایسته ایفا کنند.
آجرلو تصریح کرد: ما در استان البرز تلاش کردیم به این باور برسیم و این حق را ادا کنیم بنابراین دهیارهای خانم را در روستاها تشویق و ترغیب کردیم که کار را شروع کنند ؛ معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان و همچنین ریاست ارشاد کرج و ریاست یکی از نواحی آموزش و پرورش را به بانوان سپرده و تلاش کردیم از توانمندیهای آنها به بهترین نحو استفاده کنیم .
وی ادامه داد:  دقت نظر بالای بانوان در مدیریت و دور بودن آنها از مفاسد اقتصادی، پیگیر و کوشا بودن فاکتورهایی است که بر ضرورت حضور آنها در صحنه های مدیریتی تاکید می‌کنند. از این رو نباید اجازه داد از بانوان به عنوان نیروی کار ارزان قیمت و کم توقع و همیشه در دسترس استفاده شود.
آجرلو بر ضرورت گام برداشتن به سوی شایسته سالاری بدون نگاه فمینیستی تاکید کرد و گفت: هر جناحی که سکان دار امور اجرایی کشور شود باید در زمان انتخاب مدیران نگاه فراجناحی داشته و گفتمان شایسته سالاری را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند به سمت مدیریت جهادی و ارائه الگوی کامل در خدمت رسانی گام بردارد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار