استرس دراز مدت باعث میشود که سیستم ایمنی بدن با مشکلاتی روبه رو شود زیرا همه ما به نوعی در معرض عوامل استرس زا قرار داریم اما چگونگی مقابله با آن امر بسیار مهمی است که باید با استفاده از راهکارهای ذکر شده به آن توجه کرد تا از تأثیر پذیری آن کم شود.
کد خبر: ۱۳۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 25 November 2015
تابناک مازندران، سرویس اجتماعی/ استرس! همان واژه ای که حتی نام آن میتواند سیستم فکری انسان را بر هم بزند! میتواند افکار احساسات و همچنین رفتار هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و تعامل ذهنی و جسمی انسان را برهم زند، بروز آن موجب میشود که ما به لحاظ جسمانی و روانی آزرده و ناراحت شویم.
وقتی بدن انسان در معرض استرس طولانی مدت قرار می‎گیرد تمام فرایندهای بدن با مشکلات زیادی روبه رو میشود، اگر افراد در زندگی با استرس مواجه شوند به نوعی سلامتی او به خطر افتاده و بدن نیز به شکل های مختلفی در مقابل آن واکنش نشان می دهد، از جمله: تنش یا تنیدگی، سر درد، تپش قلب، تنگی نفس حتی در حالت استراحت، سرد شدن دست و پاها، حالت تهوع، عرق کردن، مشکلات خواب و خشک شدن دهان از مواردی است که سیستم طبیعی بدن از خود واکنش نشان میدهد.
استرس به نوعی یکی از عوامل طبیعی زندگی هر فرد محسوب میشود و ناخودآگاه به دلیل موقعیتهای استرس آور و مشکلات کاری و شخصی به آن مبتلا میشویم اما نکته قابل توجه چگونگی مقابله با آن است که برای کنترل تأثیر این اتفاقات میتوانیم راهکارهایی را در پیش بگیریم تا در موقعیت های استرس آور از خود دفاع کنیم.

آرام کردن بدن
چند تکنیک مختلف تنفس برای آرام کردن بدن وجود دارد از جمله آرام سازی جسمی، نفس  صحیح در ناحیه شکم و سینه انجام دهید، پس از انجام بخشی کار استراحت کوتاه (5 تا 10 دقیقه) داشته باشید، در حالی که نشسته هستید چیزی بخورید مثلا یک میوه یا چند تکه بیسکویت، برای لحظه ای که شده است از محلی که کار میکردید دور شوید.
به گوشه ای آرام بروید و در حالی که چشمانتان بسته است چند دقیقه استراحت کنید، اگر در اتاق خود کار می کنید می توانید چند دقیقه ای در حالی که دست از کار برداشته اید با چشمانی بسته به موسیقی گوش کنید و عظلات بدن خود را همراه با تنفس عمیق شل کنید که این عوامل موجب کاهش استرس در انسان می شود.

آرام سازی روانی و ذهنی
آرام سازی روانی و ذهنی نیز یکی از راهکارهای مدیریت استرس به شمار میرود که فرد با مجسم کردن خاطرات خوب گذشته، خلق کردن یک تصویر آرام بخش، تکرار کلمه خوشایند و انجام فعالیتهای هنری مورد علاقه می توان به آرامش ذهن دست یافت و در نهایت زندگی آرامتری پیش رو خواهیم داشت.

بیخوابی و بدخوابی
بیخوابی و بدخوابی یکی از مواری است که در دراز مدت، سلامتی انسان را با مشکلات جدی روبه رو می کند که این مشکلات را می توان با بهبود الگوی خواب و تغییراتی در خود به شکل صحیح برطرف کرد که توجه به این موضوعات باعث یک خواب راحت و بدون استرس میشود که باید قبل از خواب به آن توجه کرد از جمله: فرصت ذهنی تهیه کنید، برای خواب آماده باشید، از ورزش قبل از خواب پرهیز کنید، با کشیدن عضلات بدن آن را آرام کنید، دمای اتاق خود را پایین ولی بدن خود را گرم نگه دارید، بین شام و خواب حداقل یک ساعت فاصله در نظر بگیرید، در حال دراز کشیده چشمان خود را بسته و رادیو گوش کنید، در صورت امکان دوش آب گرم بگیرید، از خوردن چای و قهوه بیش از خواب ببرهیزید.

جملات تاکیدی مثبت
تکنیک های مدیریت استرس را میتوان با استفاده از جملات تاکیدی مثبت در خود ایجاد کرد و به طور مکرر از جملات مثبت مانند امروز روز خوبی خواهد بود، برای اینکه امروز روز خوبی باشد همه امکانات فراهم است، امروز را با اعتماد بیشتری آغاز میکنم.هنر تجربه مرا قوی تر میکند، من تمام تلاشم را می کنم.
استرس دراز مدت باعث می شود که سیستم ایمنی بدن با مشکلاتی روبه رو شود زیرا همه ما به نوعی در معرض عوامل استرس زا قرار داریم اما چگونگی مقابله با آن امر بسیار مهمی است که باید با استفاده از راهکارهای ذکر شده به آن توجه کرد تا از تاثیر پذیری آن کم شود.     
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار