کارشناس مسئول رادیوتراپی درمانگاه مهدیه گفت: رادیوتراپی روشی موثر در پیشگیری از انتشار و درمان سرطان است.
کد خبر: ۱۳۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴ 19 November 2015

کارشناس مسئول رادیوتراپی درمانگاه مهدیه گفت: رادیوتراپی روشی موثر در پیشگیری از انتشار و درمان سرطان است.

به گزارش ایسنا؛بهزاد مسعودیبا بیان اینکه رادیوتراپی مانع از رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود، اظهار کرد: رادیوتراپی از گسترش سلول‌های سرطانی در بدن و در نتیجه متاستاز پیشگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: رادیوتراپی به معنای درمان بیماری به وسیله اشعه است و انرژی اشعه بسیار بالا بوده تاجایی که تابانیدن آن در بدن و محل تومور، موجب از میان بردن سلول‌های سرطانی و توقف رشد و گسترش آن در بدن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نوع سرطان و میزان پیشرفت آن تاثیر بسیاری در میزان موفقیت‌آمیز بودن رادیوتراپی در درمان و بهبود سرطان دارد، اعلام کرد: با توجه به نتیجه پاتولوژی و تشخیص پزشک، اگر سرطان از نوع خوش‌خیم بوده و از محدوده خود خارج نشده باشد، احتمال بهبود سرطان با روش رادیوتراپی بیش از 90 درصد است.

مسعودی با اشاه به اینکه تشخیص زودهنگام سرطان در بهبود آن نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: متاسفانه بیمارانی که سرطان در آنها بسیار دیر تشخیص داده شده و سلول‌های سرطانی گسترش یافته باشند، رادیوتراپی تنها به کاهش درد در آنها کمک خواهد کرد و احتمال بهبود در آنها بسیار ضعیف است.

این کارشناس رادیوتراپی به نقش موثر طراحی درمان در رادیوتراپی اشاره و تصریح کرد: نخستین اقدام پس از مشاهده پاتولوژی بیمار، سیمولیشین به معنای شبیه‌سازی است به طوریکه در این مرحله بیمار را در سی‌تی‌اسکن قرار می‌دهیم و تومور شبیه‌سازی می‌شود سپس در برنامه طراحی درمان تومور را طراحی می‌کنند تا با توجه به نوع و اندازه تومور میزان دُزی از اشعه را که قرار است به بیمار بدهند را مشخص کنند.

وی افزود: با توجه به نوع تومور اشعه به دُزهای کوچکی تقسیم می‌شود و بر اساس میزان تقسیم شده، طی جلسات متعدد به بیمار داده می‌شود.

آلیاژ سرب تنها ماده مانع از ورود اشعه ایکس به سایر ارگان‌ها

مسعودی با اشاره به اینکه در رایوتراپی از اشعه ایکس که یک شتاب‌دهنده خطی و دارای انرژی بسیار بالایی است استفاده می‌شود، عنوان کرد: یک وسیله با عنوان شیل از آلیاژ سرب ساخته شده که نقش محافظ را داشته و از ورود اشعه ایکس به سایر ارگان‌های بدن جلوگیری می‌کند.

رادیوتراپی داخلی چیست؟

این کارشناس رادیوتراپی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص رادیوتراپی داخلی اظهار کرد: در این روش منبع تشعشع كه در یك پوشش نگهدارنده كوچك پیچیده شده در داخل تومور و یا محل بسیار نزدیك به آن قرار می‌گیرد و Implant یا ماده كاشتنی نامیده می‌شود.

وی افزود: مواد كاشتنی ممكن است در شكل‌های مختلف مانند سیم‌های كوچك، تیوب‌های پلاستیكی، كاتترها ribbans (رشته‌ای) كپسول و یا به شكل دانه‌ای وجود داشته باشد همچنین مواد كاشتنی به طور مستقیم در داخل بدن گذاشته می‌شوند و در رادیوتراپی داخلی ممكن است بیمار نیاز به بستری داشته باشد.

رادیوتراپی خارجی نیاز به بستری در بیمارستان ندارد

مسعودی با بیان اینکه پرتودرمانی یا رادیوتراپی خارجی معمولاً دربیماران سرپایی مورد استفاده قرار میگیرد، تصریح کرد: در بیشتر موارد این بیماران نیاز به بستری شدن در بیمارستان را ندارند.

این کارشناس رادیوتراپی گفت: رادیوتراپی خارجی برای درمان انواع سرطان شامل سرطان مثانه، مغز، پستان، ركتوم، پانكراس، معده، گردن‌رحم، حنجره، ریه، پروستات و رحم استفاده می‌شود علاوه بر این رادیوتراپی خارجی ممكن است برای كاهش دردهای متاستاتیك و یا مشكلات دیگر ناشی از گسترش تومورها مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض ناشی از رادیوتراپی

مسعودی درخصوص ناشی از رادیوتراپی در بیماران اظهار کرد: با توجه به نوع بیماری عوارض متفاوتی شامل حال بیمار خواهد شد اما در 90 درصد از بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی هستند، سوختگی‌های پوستی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سوختگی‌های موضعی ناشی از رادیوتراپی نگران‌کننده نبوده و در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود، افزود: در بیمارانی‌که دچار سرطان حنجره و گردن هستند نوع سوختگی داخلی است که موجب آزار بیمار می‌شود.

مسعودی تصریح کرد: ممکن است برخی بیماران پس از رادیوتراپی دچار کم‌اشتهایی، حالت تهوع، سرگیجه و عصبانیت شوند و در بیمارانی‌که دچار تومورهای مغزی هستند ریزش موضعی مو از عوارض درمان در آنها است.

توصیه‌های کارشناسی

این کارشناس رادیوتراپی توصیه کرد: با توجه به خطرات حاصل از اشعه در زنان باردار، شیرده و دختران جوان که در سنین باروری هستند، توصیه می‌شود از قرار گرفتن در محل‌هایی که در آن تابش اشعه وجود دارد، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: از آنجا که می‌دانیم پیشگیری بسیار بهتر از درمان است بنابراین توصیه می‌شود افراد مراقب وضعیت سلامت و نوع تغذیه خود باشند و در صورت بروز هرگونه علائم غیرعادی و متداوم در خود به پزشک مراجعه کنند چراکه تشخیص و درمان زود هنگام بسیار کم‌هزینه و اثربخش‌تر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار