سرپرستی وزارت اقتصاد در دولت نهم:
حسین صمصامی که سرپرستی وزارت اقتصاد در دولت احمدی نژاد را برعهده داشت و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است عمده علت ورشکستگی نظام بانکی را ربا دانست.
کد خبر: ۱۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 12 March 2015

 به گزارش تابناک به نقل از قدس آنلاین، وی سخنانش را با طرح این پرسش اغاز کرد که مشکلات نظام بانکی ما ازکجا شروع شده که اکنون با ورشکستگی موسسات اعتباری و بانکهای خصوصی روبرو هستیم ؟و درادامه گفت:اگر چه به طور مشخص درمورد برخی موسساتی که درمشهد دچار مشکل شده اند و به طور غیر قانونی کاری انجام داده یا موسساتی که به انها تسهیلات داده اند را دچار مشکل کرده اند نیستم اما تحلیل خود را به صورت کلی درباره این مشکل بیان میکنم،چرا که به طور قطع این معضل دامنگیربرخی بانکهای دیگرنیز خواهد شد.

حسن صمصامی با اشاره به ابلاغ  قانون بانکداری بدون ربا از سال 63 به بانک مرکزی و بانکهاخاطرنشان کرد: درچارچوب این قانون هیچ سود تضمین شده ای برای سپرده وجود نداشت و سپرده های درقالب مشارکت در اختیار سرمایه گذار قرار گذاشته می شد و سود یا حتی زیان پس از اتمام پروژه یا سرمایه گذاری میان سپرده گذاران تقسیم می شد و بانک نیز فقط نقش واسطه را داشته و کارمزد دریافت میکرد.

***قدرت 5برابری خلق پول دربانکها

وی بابیان اینکه اتفاقات فعلی که دربرخی بانکها و موسسات اعتباری رخ داده نتیجه بی توجهی به این شیوه سپرده گیری و اختصاص تسهیلات است یاد آورشد:هم اکنون دربانکها و موسسات اعتباری درمقابل سپرده گذاری اصل و سود مشخصی تضمین می شود و درمقابل از تسهیلات گیرنده نیز برای پرداخت اصل وسود وام تضمین گرفته می شود و این یعنی اینکه سپرده گذار وبانک وارد مشارکت نمی شوند و به ضرر وزیان احتمالی هم کاری ندارند و درمقابل سود وام گیرنده هم اگر چند برابر سود بانکی شود هیچ ربطی به بانک ندارد.

وی درحاشیه این مطلب به خلق پول بانکی اشاره ای کرد وگفت : هر یک تومان پولی که دربانک مرکزی ضرب و منتشر میشود دربانکها تبدیل به 5تومان می شود واین درحالی است که 90درصد از 680هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود دربازارتوسط سیستم بانکی خلق شده و تحت عنوان اعتبار درجریان است و هیچ مابه ازای فیزیکی ندارد.

این اقتصاد دان با بیان اینکه وقتی بانک نسبت به پرداخت پول و سود مشتری تضمین میدهد و منابع را به تسهیلات گیرنده میدهد و قراردادی مشخص برای دریافت پول وبهره اش منعقد می کند،علاوه بر خلق پول مشکلات دیگری را کلید میزند یاد اورشد: درهمین حال ممکن است مشتریان به هر دلیل تصمیم بگیرند همزمان تمام سپردههایشان را از موسسه یا بانک پس بگیرند باید پول انها را پس داد درحالیکه واگذاری تسهیلات طبق قراردادی مشخص وبازپرداخت زمانی معین انجام شده و موسسه یابانک نمیتوانند زودتر از موعد برای بازگرداندن پول اقدام کنند وبه همین دلیل از پرداخت سپرده ها عاجز شده وورشکستگی رخ می دهد چرا که دیگر کسی به این موسسه یابانک اعتماد نمی کند که بخواهد در آن سپرده گذاری کند.

***زنگ خطر ورشکستگی بانکها

بروز برخی از این موارد درنظام بانکی و موسسات اعتباری زنگ خطر رابه صدا درآورده است اظهارداشت:خصوصی کردن نظام بانکی و رشد موسسات مالی واعتباری بزرگترین اشتباه نظام بانکی کشور بود چرا که چنین  مشکلی برای یک  بانک یا موسسه دولتی کمتر رخ می دهد ومردم با اطمینان از پشتوانه دولت هرگز برای دریافت وجوهشان پشت درموسسات صف نمی کشند که شاید 200هزار تومان به انها بدهند یا ندهند.

صمصامی با بیان اینکه برخی روحانیون بر این باورند که این موسسات ربوی عمل نمی کنند خاطرنشان کرد: اگر ربوی عمل نمی کنند چرا کارشان به ورشکستگی می کشد درحالیکه دربانکداری اسلامی اصل برمشارکت است و درصورتی که سپرده گذار با تسهیلات گیرند مشارکت داشته باشد هرگز نمی تواند برای دریافت سپرده اش قبل ازپایان مشارکت اقدام کند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی بابیان اینکه حتی غربی ها هم این مساله را پذیرفته اند تصریح کرد:بنا بر امار بانک مرکزی از 680هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود درکشور 15درصد آن نزد 6 موسسه اعتباری است که مجوز هم ندارند و این نشان میدهد که نظام بانکی ما بی محابا به دل دریا زده است چرا که از این دست موسسات شبه بانکی زیاد ایجاد شده وعمده انها هم مجوز ندارند.

سرپرست وزارت اقتصاد دردولت نهم خاطرنشان کرد: این موسسات از مردم پول گرفته و تعهدات وسیعی ایجاد کرده اند ؛ درمقابل نیز این پولها را به صورت وام دراختیار دیگران قرار داده اند و این درحالی است که سپرده گذار هر لحظه اراده کند باید پولش را بدهند و درمقابل وام گیرنده هیچ تعهد لحظه ای ندارد و این بسیار خطرناک است .

***مردم پولشان رازودتر نقد کنند

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با توجه به شرایط پیش آمده باید اقدامی فوری دراین راستا انجام دهد افزود: مردم باید هرچه سریعتر سپرده هایشان را از این موسسات خارج کرده و دربانکهای دولتی سپرده گذاری کنند تا انگونه نشود که فردی که پس از 20سال زحمت و کار سپرده ای راجمع کرده و دراین موسسات به امانت گذاشته برای دریافت پولش هر روز مقابل یک شعبه صف بایستد که آخر مبلغی از پول خودش را به او بدهند یا شاید هم ندهند.

وی درادامه درپاسخ به پرسش خبرنگار قدس انلاین مبنی بر دلایل اجرا نشدن قانون بانکداری بدون ربا خاطرنشان کرد:بعد از ابلاغ این قانون و اجرای ان دربانکها به یک تحلیل واقعی نرسیدیم که مشکل قانون کجاست ؟همایشهای زیادی برگزار ومقالات زیادی ارایه شد اما یک اجماع کلی درباره مشکل این قانون پدید نیامد.

وی بابیان اینکه حتی دردهه 80 نیز تلاشها برای اصلاح مشکلات به جایی نرسید تصریح کرد:کار درحوزه اصلاح قوانین بانکی بسیار دشوار است و به این راحتی که گمان می کنید نیست ،حجم زیادی از منابع پولی دربانکها جابجا شده یا می شود و این درحالی است که برای اصلاح باید شفاف سازی هم  انجام شود که شفاف سازی درنظام بانکی اگر نگوییم غیر ممکن اما بسیار دشوار است.

صمصامی درپاسخ به این پرسش که چرابانک مرکزی از رشد وتوسعه موسسات بدون مجوز جلوگیری نمی کند نیز اظهارداشت:بانک مرکزی حتی توان نظارت بر فعالیت بانکهای دارای مجوزرا هم ندارد چه رسد به بدون مجوزها به گونه ای که هنوز نتوانسته برفعالیت مشارکت یا بنگاهداری بانکها اشراف ونظارت داشته باشد و شاهد تخلفات عجیب وغریبی دراین بخشها هستیم.

***توانایی ندارند بهانه میاورند

وی افزود : بانک مرکزی نتوانسته یا نخواسته که ابزار نظارتی قوی برای خود مهیا کند و این درحالی است که بانکها بخاطرهمین خلق پول قدرتی عجیب وافسانه ای یافته اند .

این اقتصاد دان تصریح کرد: ادمهایی که دربانک مرکزی مشغول به کارشدند که توانایی لازم را ندارند وبخاطر از دست ندادن میز و موقعیت خود بر اجرای قانون چشم می پوشند.این درحالی است که یک مدیر توانمند بانک مرکزی مقابل این رشد وتوسعه خلاف قانون موسسات اعتباری و شبه بانکی می ایستد ودرصورتی که فشاری ازسوی نهادهای قدرت دولتی یا غیر ازآن  بر او وارد شود به مردم اعلام می کند و اگر توانایی ایستادگی دربرابر کانونهای قدرت را نداشت کنار می کشد تا مردم بدانند که مشکل از بانک مرکزی نیست .

***احمدی نژاد خاوری راخوب میشناخت

وی درحاشیه این مطلب به مساله انتصاب خاوری اشاره کرد و گفت :درحالی برای بازگردندان خاوری که بازنشسته شده بود از هیات دولت مصوبه گرفتند که وی قبلا توسط احمدی نژاد از مدیریت بانک سپه برکنار شده بود واین نشان می دهد که رییس جمهور بخوبی وی را میشناخت و از شیوه کارش اگاه بود وحتی میتوان گفت دردوره ای کار اورا نپسندیده بود اما بعدها چطور شد که او را پسندید و بخاطرش دولت را به زحمت انداخت باید تحقیق شود.

سرپرست وزارت اقتصاد دردولت احمدی نژاد یاد آورشد:درهمان زمانی که قرار بود مدیرعامل بانک ملی تغییر کند بنده دروزارت اقتصاد بودم و نام 4نفر را به رییس جمهور وقت دادم  ورفتم اما وزیر بعدی یعنی حسینی که امد دنبال خاوری بازنشسته رفتند وبرای بازگشتش به کار از هیات دولت مصوبه گرفتند .

***فقدان بانک اسلامی در کشور

وی افزود: وزیر تاییدش کرد و حکمش رانوشت و احمدی نژاد هم تایید کرد و بانک مرکزی هم امضا کرد و در برخی موارد به همان سالها افتخار هم می کنند درحالی که بزرگترین فسادها واختلاسها درهمان دوره 8ساله رخ داده و اکنون که خاوری فراری است باید سراغ کسانی بروند که اورا بازگرداندند حکم نوشتند تایید کردند وامضا درحالیکه هیچ کس کاری به انها ندارد.

وی درادامه درباره بانک مرکزی گفت : افرادی که توانایی لازم را ندارند وقتی به مشکلات برمی خورند مساله دیگری را وسط می کشند و ماجرای استقلال بانک مرکزی هم که طی ماههای اخیر مطرح شده از همین دست است و مدیری که توانایی استفاده از اختیارات قانونی اش را ندارد نداشتن استقلال رابهانه می کند.

وی با بیان اینکه هیچ نمونه ای از بانکداری اسلامی درکشورمان وجود ندارد گفت:جز یک بانک که انهم وابسته به سپرده های دولتی است آن هم درمواردی محدود درهیچ بانک یا موسسه اعتباری عملیات بانکداری اسلامی جریان ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار