با وجود اینکه ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در فهرست انتظار بیمه قرار دارند که از این تعداد ٢٢هزار کارگر مربوط به استان خراسان رضوی است، در راستای بیمه‌کردن کارگران ساختمانی، مرحله جدید بیمه ۱۰۰هزار نفر کلید خورد. داشتن کارت مهارت و پرداخت هزینه ماهیانه ۶۰ تا ۷۰هزارتومان از شروط تشکیل پرونده بیمه است.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 16 November 2015
٢٢هزار کارگر خراسانی در انتظار تامین اجتماعی

با وجود اینکه ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در فهرست انتظار بیمه قرار دارند که از این تعداد ٢٢هزار کارگر مربوط به استان خراسان رضوی است، در راستای بیمه‌کردن کارگران ساختمانی، مرحله جدید بیمه ۱۰۰هزار نفر کلید خورد. داشتن کارت مهارت و پرداخت هزینه ماهیانه ۶۰ تا ۷۰هزارتومان از شروط تشکیل پرونده بیمه است.

به گزارش شهرآرا، بیشترین میزان مرگ ومیر نیروی کار در بخش ساختمان اتفاق می‌افتد و بیش از ۴۰درصد کل حوادث ناشی از کار در این بخش منجر به فوت نیروی کار می‌شود. از سویی مرگ هر نیروی کار به‌معنای از بین رفتن ۷هزار روز کاری است؛ این‌ها آمارهایی است که بارها از سوی مسئولان وزارت کار اعلام شده است.

باوجوداین، نه‌تنها اشتغال افراد در بخش ساختمان تابع ضوابط و استانداردهایی نبوده و نیست، بلکه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی نیز کمترین میزان رعایت ایمنی محیط کار اعمال می‌شود.

با توجه به دلایل مختلف، فعالیت‌های ساختمانی در کشور با جان افراد سروکار دارد، قانون‌گذاران تصمیم گرفتند دست‌کم شاغلان در این بخش را بیمه کنند تا افراد بتوانند تحت حمایت‌های قانونی قرار بگیرند. پیش از این و در یکی دو سال گذشته، اگر کارگری در بخش ساختمان دچار حادثه می‌شد، حتی بیمه نداشت که بتواند دست‌کم از مزایای آن استفاده کند یا در زمان بیکاری از بیمه بیکاری برخوردار شود.

بیمه برای ٨هزار سهمیه خراسان رضوی

در همین رابطه رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی درخصوص وضعیت بیمه کارگران ساختماتی در استان اظهار داشت: در سطح استان ٢٢هزار نفر از کارگران ساختمانی در انتظار بیمه‌شدن هستند.

محمدرضا داوری با اشاره به اینکه در کل استان خراسان رضوی بالغ بر ٨۵هزار کارگر ساختمانی وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد تاکنون حدود ۵٧هزار نفر بیمه شده‌اند که از این بین حدود ١۶هزار نفر در حال بیمه‌شدن هستند و در سهمیه جدیدی هم که اعلام شده است، سهم استان خراسان رضوی ٨هزار نفر است که تا پایان سال مراحل مربوط به بیمه شدن این کارگران نیز انجام خواهد شد البته باید سهمیه استان خراسان رضوی از ١٠٠هزار نفری که برای بیمه اعلام شده است، ١١ هزار نفر می‌بود.

وی با بیان اینکه امید است که با حمایت‌های تامین اجتماعی و دولت بقیه کارگرانی که در نوبت هستند هم بیمه شوند، تصریح کرد: ما با نمایندگان استان در این رابطه پیگیر هستیم اما متاسفانه استان خراسان رضوی در این خصوص مظلوم واقع شده است.

داوری با انتقاد از نحوه عملکرد تامین اجتماعی درخصوص بیمه کارگران ساختمانی گفت: سهمیه‌بندی‌کردن بیمه برای کارگران ساختمانی کار اشتباهی بود چرا که اگر کسی کارگر ساختمانی است و مورد تایید انجمن است و کارت مهارت دارد، باید بیمه شود اما تامین اجتماعی با این اقدام مراحل بیمه‌شدن را به تعویق انداخته است.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی همچنین انتقاداتی از نمایندگان استان در مجلس داشت و افزود: نمایندگان استان خراسان رضوی تا سال جاری که سال منتهی با انتخابات مجلس است، پیگیری جدی برای این امر نداشتند اما امسال پیگیر شده‌اند البته از بین تمام نمایندگان خراسان رضوی در مجلس تنها سه تن از نمایندگان طی این سال‌ها پیگیر موضوعات کارگران

ساختمانی بودند.

وی درخصوص سوءاستفاده برخی افراد برای بیمه‌شدن نیز عنوان کرد: اخیرا سایتی در کشور باز شده است به نام سامانه بازرگانی، کسانی که تقاضای بیمه شدن کارگران ساختمانی را دارند از این سایت استعلام می‌شود که جواز کسب نداشته باشند و موارد لازم و تحقیقات و بازرسی برای افراد انجام می‌شود.

۱۰۰هزارنفر در نوبت جدید دریافت بیمه

همچنین سیدهادی ساداتی در گفتگو با مهر از اجرای مرحله جدید بیمه ۱۰۰هزار کارگر ساختمانی طبق گفته‌های مدیرعامل تامین اجتماعی خبر داد و گفت: ۳مرحله بیمه کارگران ساختمانی در سال جاری در ماه‌های اردیبهشت، تیر و شهریور انجام شده و درمجموع۳۰۰هزارنفر امسال توانسته‌اند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: درمجموع از ابتدای اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزارنفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و علاوه‌براین، ۵۰۰هزارنفر نیز در فهرست انتظار دریافت بیمه قرار دارند.

ساداتی درباره حذف برخی افراد سودجو که به نام کارگر ساختمانی از مزایای طرح بیمه استفاده کرده بودند، خاطرنشان کرد: درمجموع بیمه ۵۰هزار نفر از این افراد قطع شده است. در مراحل جدید پذیرش متقاضیان، تلاش می‌شود تا از طریق کمک کانون‌های عالی کارگری از ورود این‌گونه افراد به فهرست‌های بیمه‌ای کارگران ساختمانی جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار