کد خبر: ۱۲۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵ 15 November 2015

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: زوال گروه تکفیری داعش به دست مردم عراق و سوریه فرا رسیده است.

به گزارش ایرنا، دکتر مراد کاویانی روز یکشنبه در سلسله نشست خاورمیانه و تشدید گسل های هویتی منطقه که در دانشکده علوم دانشگاه خوارزمی تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: داعش جنایات زیادی با نام اسلام مرتکب شده است.

وی اظهار داشت: اگر حکومت مرکزی عراق بتواند وحدت و انسجام ملی را در کشور تقویت کند ،به طور قطع همه مردم این کشور زندگی با این حکومت را بر زندگی زیرسایه وحشت تکفیری ها ترجیح می دهند.

کاویانی در این سلسله نشست که نخستین جلسه آن به موضوع تشکیل داعش در عراق پرداخته شد، گفت: ابتدا بایستی دید که خاورمیانه چه ویژگی دارد که بی ثباتی های فراوانی در آن دیده می شود و خاورمیانه یک اصطلاح سیاسی است تا یک اصطلاح علمی و رد پای اروپا در آن دیده می شود.

وی با بیان اینکه اکنون حدود 90 سال از استقلال کشور عراق

می گذرد، گفت: این کشوربه طور سنتی بخشی از دنباله فرهنگی ایران است و بخش زیادی از اماکن مقدس تشیع در آن واقع شده است.

کاویانی افزود: در عراق جدید پس از سقوط صدام حسین، با حکومت جدید که در اختیار تشیع و کردها قرار گرفت یک پاکسازی که همان بعثی زدایی بود اتفاق افتاد که به منحل شدن سازمان های اطلاعاتی این کشور و سرگردانی فرماندهان نیروهای استخبارات و نظامی منجر شد.

وی ادامه داد: این افراد که بیشتر با حداقل پنج سال سابقه نظامی در جنگ با ایران یا کویت را داشتند در دوره ای که

حکومت جدید شکل گرفت به نارضایتی های گسترده در عراق دامن زدند و تکفیری ها را تقویت کردند.

وی افزود: داعشی ها بر خلاف بسیاری از گروه های جنایتکار و تروریستی که سعی در مخفیانه نگه داشتن فعالیت های خود و نام خود دارند، بیشترین تلاش شان را برای رسانه ای کردن جنایات خود متمرکز کردند.

وی افزود: همچنین بخشی از نیروهای ماهر داعش را چچنی های ناراضی از روسیه تشکیل می دهند که در بحث اعتقادی افرادی معتقد به کشتار دیگر افراد و مسلمانان هستند و خود را مسلمان واقعی می دانند.

این استاد دانشگاه به تجهیزات نظامی داعش اشاره کرد و گفت: ترکیه و عربستان نقش عمده ای در انتقال تجهیزات به این گروه تکفیری دارند ولی اکنون داعش در وضعیتی قرار دارد که احساس می کند بقایش در حال تهدید است و لازم می داند با عوامل تهدید کننده مقابله کند.

وی گفت: فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که در تحولات و مقابله با داعش اثرگذار خواهد بود بطوریکه داعش نیاز دید تا یک گوشمالی به این کشور بدهد که بمب گذاری های چند روز گذشته نتیجه آن بود.

وی افزود: در حالیکه محاسبه آنان اشتباه بود و منجر به تشدید وحدت رویه در نابودی داعش شده است و داعش از عراق کنده خواهد شد.

این نشست به همت اداره فعالیت های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز با موضوع پیدایش داعش در سوریه و عراق و نقش ایران پسا تحریم در آینده منطقه با حضور دانشجویان برگزار شد.

در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار