معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد تا به عنوان یکی از بخش های مجری طرح انضباط اجتماعی در محله هرندی به تشریح اقدام انجام شده بپردازد.
کد خبر: ۱۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 11 November 2015
بخشی از گزارش سیدجعفر تشکری هاشمی، اختصاص به تردد روزانه 700تا 800 هزار موتورسیکلت، بی توجهی به چراغ قرمز و تردد وسایل نقلیه برخلاف جهت در مسیرهای ویژه و عدم رعایت مقررات و قوانین منجر به بروز نابسامانی و تبدیل منطقه 12به نابسامان ترین نقطه در بحث ترافیک داشت. 

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، متأسفانه تداخل باربران و عابران مشکلات عدیده ای را در تردد وسایل حمل ونقل عمومی در منطقه ایجاد کرده است که می طلبد نگاه ویژه ای به این منطقه داشت.

تشکری هاشمی افزود: «براساس مطالعات و آمارهای به دست آمده سرانه موتورسیکلت در منطقه بازار بسیار نگران کننده است به طوری که به ازای هر 3 نفر یک موتورسیکلت وجود دارد و روزانه 2هزار تن بار در سطح منطقه 12عمدتا توسط موتورسیکلت و گاری های چهارچرخ جابه جا می شود.»

معاون حمل ونقل و ترافیک از اقدامات گسترده شهرداری طی سال های 86تا 93در بحث پیاده روها و توسعه حمل ونقل عمومی سخن گفت و افزود: «علاوه بر توسعه خطوط اتوبوس تندرو، تلاش گسترده ای برای توسعه پایانه های تاکسی و توسعه خطوط مترو صورت گرفته است و هم اکنون خط یک و 2 و 4 خدمات کامل به شهروندان این منطقه می دهند و در آینده نیز خط 6 و 7 به آن اضافه می شود.» وی در عین حال از تلاش شهرداری برای ساماندهی چرخ دستی ها، مشارکت پذیر کردن بازاریان در کارها، توسعه سیستم های هوشمند، توسعه پیاده روها و... سخن گفت.

در واکنش به این گزارش ابتدا مهدی چمران، رئیس شورای شهر از اقدامات خوبی که شهرداری در حوزه حمل ونقل انجام داده تشکر کرد و گفت: «چند مورد هست که باید به آن پاسخ داده شود. مثلا اینکه ایجاد پیاده راه ها گرچه یک اقدام خوب است ولی به جای گشایش گره های ترافیکی به ویژه در شب و روزهای آخر اسفند ماه خودش به عامل ترافیک تبدیل می شود.»

چمران همچنین خواستار ایجاد پل در چهارراه سیروس شد تا همانند پل چهارراه ابوسعید که گشایش خوبی در ترافیک محدوده ایجاد کرد، بتواند مثمر ثمر باشد. وی در عین حال خواستار ساماندهی تردد موتورسیکلت ها، پارکینگ های موتورسیکلت ها و نیز حمل بار توسط موتورسیکلت ها شد. نظر رضا تقی پور، عضو دیگر شورای شهر نیز این بود که این طرح ها که در ارتباط با انضباط اجتماعی از سوی معاونت های شهرداری ارائه می شود، باید به صورت یکپارچه و با محوریت شهرداری منطقه احصا شود ضمن اینکه باید نقش دستگاه های دیگر در این طرح مشخص شود.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورا نیز گفت: «اقداماتی نظیر احداث تونل امیرکبیر در این منطقه چه خروجی ای داشته است؟ ضمنا درخواستم این است که نسبت به ایجاد معابر در این منطقه توجه خاصی شود. همچنین رینگ تردد خودروها باید به گونه ای باشد که خودروهای سنگین، سبک، موتورسیکلت ها و دوچرخه ها از هم تفکیک شود.» بررسی لایحه «برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی ، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد و اماکن مذهبی مبتنی بر معماری اسلامی- ایرانی» دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر بود که پس از بحث و بررسی به دلیل کم بودن وقت نتیجه گیری آن به جلسه آتی موکول شد.

*رأی منفی به بازگشت یک شرکت

دیروزدر صحن شورای شهر تهران یک فوریت بازگشت شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک به شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که در پایان اعضا به آن رأی ندادند.
شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک قبلا از زیرمجموعه های شهرداری بود اما در جریان ساماندهی شرکت ها و سازمان های وابسته به بخش خصوصی واگذار شد. مخالفین این لایحه نیز معتقد بودند که نباید به دنبال افزایش شرکت های زیرمجموعه شهرداری باشیم زیرا در دوره ای که نسبت به انحلال این شرکت صحبت بر سر این بود که اینگونه شرکت ها به حیاط خلوت شهرداری تبدیل شده اند.

موافقان نیز از اهمیت این شرکت در شبیه سازی و مدل سازی مهندسی ترافیک و حتی مغز متفکر سازمان ترافیک نام می بردند که در حوزه نرم افزار و پژوهش اقدامات ارزنده ای را انجام داده است.اعضای شورای شهر تهران دیروز و در قالب دویست و ششمین جلسه خود، طبق روال معلول در بخشی از جلسه به ایراد تذکراتی در خصوص موضوعات شهری پرداختند. 6عضو شورا تذکراتی را بیان کردند که آنها را در جدول زیر می خوانید.

*رحمت الهی را تبدیل به زحمت نکنیم
دیروز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پیش از شروع دستور جلسه به بارندگی های اخیر در پایتخت اشاره کرد و گفت: بارندگی های گسترده ای در شهر رخ داده که باید شاکر این رحمت الهی باشیم اما متأسفانه دخالت و دستکاری های انسان در طبیعت نظیر قطع درختان می تواند این رحمت های الهی را تبدیل به زحمت کند. از نظر چمران بارندگی های اخیر در تهران به اندازه ای نیست که افت سفره های زیرزمینی آب را جبران کند زیرا 48درصد آب تهران از منابع زیرزمینی تأمین می شود. چمران درعین حال بابت افتتاح ایستگاه متروی نعمت آباد در روز دوشنبه گذشته ابراز خوشحالی کرد و آن را اقدامی ارزنده از سوی شهرداری تهران دانست.

وی همچنین تأکید کرد: انتظار نداریم که در مراسم افتتاح این ایستگاه شأن شورا حفظ نشود و به طنز و شوخی به شورا طعنه بزنند.



منبع: روزنامه همشهری 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار