کد خبر: ۱۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶ 10 March 2015
هر جای ایران پهناور و ایران کوچک (البرز) تجلی زیبایی های خدادادی با نشانی از تاریخ و فرهنگ غنی است که بسیاری از این جلوه ها از جمله شهرستانک کرج در حصارطبیعت از چشم گردشگران پنهان مانده است.
به گزارش ایرنا، در سمت شرق کیلومتر 55 جاده کرج - چالوس، یک جاده کوهستانی به چشم می خورد که با گذراز آن بهشتی سرسبز و زیبا در میان دره و رودخانه پیش چشم نمایان می شود.
خانه های روستایی در میان باغ ها و دامنه کوه البرز آنقدر زیبا و چشم نواز است که نمی شود لحظه ای از دیدن این جلوه ها پلک زد.
آب زلال از کوه به سمت پایین دره در حرکت است و صدای گوش نواز پرندگان و دیدن طبیعت بکر منطقه وجود هر انسانی را به آرامشی خاص می رساند که به طور قطع و با اطمینان می توان گفت همین جلوه ها، ناصرالدین شاه قاجار را به آنجا کشاند تا کاخ تاریخی اش را در شهرستانک بسازد.
روستای شهرستانک در مرز استان های البرز و تهران جای گرفته است، ارتفاع این روستا از سطح دریا دو هزارو 190متراست، آب و هوای آن در زمستان سرد و در تابستان معتدل و دلپذیر است.
حدود یکهزارو 500 نفردراین روستا زندگی می کنند که باغداری و دامداری شغل اصلی ساکنان آنان است. 
وصف این همه زیبایی با زبان و قلم شاید برانگیزاننده شور مخاطب نباشد بلکه باید به آنجا سفرکرد و از نزدیک این جلوه ها را دید. 
از روستا تا کاخ ناصری حدود چهارکیلومتر فاصله است، کاخ اگرچه براثر کم توجهی ها رنگ و روی خود را تا حدودی ازدست داده، لیکن هنوز دیوارها و شکل فیزیکی آن خودنمایی می کنند.
جاده ناصری، راهی که از روزگاران دور، ری را به مازندران پیوند می داد و در دوره قاجار گسترش یافت، از شهرستانک می گذرد.
مسافت شهرستانک تا جاده کرج - چالوس هشت کیلومتراست، آزادراه تهران - شمال نیز از نزدیکی شهرستانک می گذرد.
دیرینگی این روستا به سدهٔ ششم هجری قمری می رسد، قلعه دزدبند شهرستانک، تپه شنستون (شن ستون) و کاخ شهرستانک (کاخ ناصرالدین شاهی) از آثار تاریخی این روستا هستند.
رودخانه تنها زمزمه ای نیست که با لهجه آب و آفتاب با شما صحبت می کند اگر خود را به بلندترین نقطه روستا یعنی ارتفاع دو هزارو 800 متری زمین برسانید کوه نیز زمزمه ای سرد و گوارا برای شما خواهد داشت.
دراین جاذبه گردشگری در فصل بهار و حتی تابستان جایی از زمین نیست که سبزه و گلی درآن نروییده باشد، آب چشمه 'گل کیله' که آرام آرام نقره بر نقره می ریزد و در طول 15 کیلومتری شهرستانک جاری می شود شاخه های بید و چنار را در خود گرفته و با آب زلال چشمه شستشو می دهد.
درفصل تابستان در سایه سار درختان بلند قامت سیب، گیلاس و آلبالو و درکنار آب زلال رودخانه که لبریز از املاح معدنی است دل دره را می کاود و درمسیر خود گلها و سبزه هایی که ازسرمای زمستان جان به دربرده اند را برای شکفتن و سرسبزی در بهار آماده می کند.
ناصرالدین شاه در چهار کیلومتری شرق شهرستانک و دردامنه کوه گل گیله در یک منظرگاه طبیعی بسیار زیبا تقریبا حدود 150 سال پیش عمارت خود را برپا کرد. 
این کاخ بین دو دره پرآب و سبز که چشمه سارهای زیادی دارد و شاید یکی از خوش آب وهواترین مناطق ییلاقی ایران بود که برای ناصرالدین شاه ساخته شد.
بنای کاخ در بخش بیرونی با مساحت سه هزارو 650 مترمربع درچهارتراز که کاخ اصلی در تراز چهام و در دوطبقه ساخته شده است.
تراز اصلی دارای تختگاه و ایوان حوضخانه در مرکز و اطاق هایی در طرفین است.
بخش اندرونی یا حرمسرا به مساحت 468 متر مربع دارای حیاط تحتانی مشتمل بر فضاها یی است که در اطراف حیاط و متصل به بخش دیوانخانه و 19 اتاق در دو طرف شمالی و شرقی است .
یک حمام در طرف غربی حرمسرا تعبیه شده است که در زمان حاضر قسمت اعظم حرمسرا یا اندرونی تخریب شده است.
این عمارت در جایی واقع شده که هوای فوق العاده مطبوعی دارد و بوی طبیعت زنده به رغم مخروبه شدن آن بازهم توجه هر گردشگری را جلب می کند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز گفت: کاخ ناصری از پروژه ای حفاظتی است که مرمت آن دردستور کارسال آینده این اداره کل قرار دارد.
مریم عامری با بیان اینکه بافت طبیعی شهرستانک جاذبه ویژه گردشگری را درآن بوجود آورده، ادامه داد: این روستا از روستاهای هدف گردشگری است که شاخصه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است .
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک مرحله پاکسازی محوطه این کاخ صورت گرفت که با حصاری از این اثر مهم تاریخی محافظت می شود.
معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز، سال آینده را سالی ویژه برای این منطقه گردشگری خواند که بصورت هدفمند مرمت آثار تاریخی در روستای شهرستانک انجام می شود.
عامری با اعلام اینکه تعریف پروژه ها براساس اعتبار صورت می گیرد، ادامه داد: اکنون دو پروژه حمام مصباح و امامزاده زیدالرحمان درمنطقه اشتهارد در دست مرمت قرار دارد که امیدواریم با بازسازی و مرمت آنها بتوانیم گامهای موثری را در جهت حفظ اثرهای فرهنگی و تاریخی برداریم.
وی استان البرز را دارای شاخصه های تاریخی بسیاری معرفی کرد که می تواند زمینه و بستری مناسب برای جذب گردشگر و توریست باشد.
استان البرز بیش از 400 اثرتاریخی و تعداد زیادی منطقه هدف گردشگری دارد.
بخش آسارا در حاشیه جاده کرج - چالوس با برخورداری از آثار تاریخی و طبیعی ، شهرستان های طالقان ، سا وجبلاغ ، نظرآباد و اشتهارد هریک دارای جلوه های خاص تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند که ایرنا البرز به تدریج این جلوه ها را معرفی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار