استاندار آذربایجان شرقی نتایج سفر به جمهوری آذربایجان را تشریح کرد؛
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که فرصت مناسب و استثنایی توسعه روابط با جمهوری آذربایجان نباید از دست برود، از تجار، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان خواست برای راه‌اندازی بازار تبریز در باکو اقدام کنند.
کد خبر: ۱۲۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 04 November 2015
به گزارش تابناک تبریز ، دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست بررسی نتایج سفر هیات سیاسی و اقتصادی استان به جمهوری آذربایجان، با اشاره به ارتباطات تاریخی و اشتراکات دینی و فرهنگی ایران و آذربایجان، خاطرنشان کرد: آذربایجان در بین همسایگان ایران از اولویت بیشتری برای توسعه روابط برخوردار است.

وی با اشاره چهار دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان از زمان استقرار دولت تدبیر و امید، گفت: در این مدت بیش از 50 هیات مختلف نیز بین دو کشور رفت و آمد داشته‌اند که نشان از اراده سران دو کشور به ویژه رییس جمهور کشورمان به توسعه روابط است.

جبارزاده افزود: این شرایط یک فرصت بسیار مناسب و استثنایی است که امروز نصیب ما شده و معتقدیم که اراده دولت برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان را ما باید عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دستور دولت یازدهم این است که هر استان مسوول توسعه روابط با کشور همسایه خود باشد و بر این اساس بار سنگین توسعه روابط ایران و آذربایجان بر عهده استان آذربایجان شرقی خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به سفر خود به جمهوری آذربایجان که با دعوت وزیر امور خارجه آن کشور انجام شد، گفت: رییس جمهور آذربایجان در دیداری که با ایشان داشتیم ضمن ابراز علاقه به مقام معظم رهبری و رییس جمهور کشورمان، اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ایران نداریم.

وی با اشاره به برخی از زمینه‌های مشترک همکاری با جمهوری آذربایجان، گفت: در دیدارهایی که در سفر به جمهوری آذربایجان داشتیم مسایل مختلفی مانند همکاری‌های علمی، تولیدات مشترک برای ورود به بازارهای جهانی و تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی بررسی شد.

جبارزاده افزود: همچنین پیشنهاد کردیم که نشست کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در تبریز برگزار شود که می‌توانیم در کنار برخی از اهداف خود را نیز تعقیب کنیم.

وی به دیدار خود با وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: بازدید از مرکز مدیریت بحران این کشور تجربه خوبی بود که باید از آن استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود با اشاره به عزم جدی مقامات جمهوری آذربایجان به توسعه روابط با ایران، گفت: در اوایل فروپاشی شوروی سابق فرصتی برای همکاری‌های مشترک با آذربایجان پیش آمد که نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم، اما اکنون با حضور دولت تدبیر و امید و ارتباطی که بین سران دو کشور هست این فرصت دوباره تکرار شده است.

وی با بیان این که اجازه نداریم این فرصت را از دست ندهیم، افزود: در صورتی که از این فرصت استفاده نکنیم هیچ توجیهی در برابر تاریخ و آیندگان نخواهیم داشت.

جبارزاده با بیان این که وظیفه دولت‌ها، فراهم کردن زمینه تعاملات سیاسی و تسهیل ارتباطات است، خاطرنشان کرد: دولتمردان آن‌چه را که لازم بود انجام داده‌اند و عملیاتی کردن روابط بر عهده بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

وی با تاکید بر این که در روابط با کشورهای مختلف باید نتیجه برد- برد را در نظر داشته باشیم، افزود: هیچ کس حق ندارد کالای بی‌کیفیت و بدون استانداردها و مشخصه‌های بین‌المللی صادر کند، چرا که امروز همه در دنیا به دنبال محصول باکیفیت و استاندارد هستند.

جبارزاده تاکید کرد: نباید اجازه دهیم فرصت پیش آمده توسط عده‌ای کوته‌بین و سودجو از دست برود و حیثیت و اعتبار تجار و تولیدکنندگان ما خدشه‌دار شود.

وی افزود: برای صدور کالاهای باکیفیت و جلوگیری از حضور افراد سودجو، باید هولدینگ‌های معتبری داشته باشیم که بتوانند قراردادهای مستمر و بلندمدت با کشورهای مختلف منعقد کنند و در این زمینه باید از امکانات ایجاد شده مانند گمرک کارگو و هاب پستی باید نهایت استفاده را ببریم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از آمادگی مسوولان جمهوری آذربایجان برای ایجاد بازار تبریز در باکو خبر داد و گفت: این بازار فرصت خوبی برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی استان و ورود به بازار بزرگ روسیه، قفقاز و آسیای میانه است.

وی با بیان این که بازار جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه برای عرضه هر نوع کالایی آماده است، افزود: امروز یک بازار 40 میلیارد دلاری برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی در روسیه وجود دارد و ما باید بتوانیم بخشی از این بازار را از آن خود کنیم.

جبارزاده با بیان این که از ایجاد بازار تبریز در باکو حمایت می‌کنیم، گفت: هیچ کس یارای رقابت با تجار و تولیدکنندگان ما را ندارد، به شرطی که خود آنها بخواهند و با شور و نشاط در بازارها حضور پیدا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به علاقه مقامات جمهوری آذربایجان برای همکاری‌های پزشکی و درمانی با آذربایجان شرقی، گفت: می‌توانیم با راه‌اندازی یک بیمارستان ایرانی در آذربایجان، زمینه حضور پزشکان خود را در این کشور فراهم کنیم.

وی با اشاره به سفر هیات سیاسی و اقتصادی استان به گنجه نیز گفت: با توجه به عشق و علاقه مردم گنجه به تبریز، باید فرصتی فراهم کنیم که تورهای گردشگری بین این دو شهر ایجاد شود و مردم بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند.

جبارزاده در خصوص زمینه‌های همکاری با جمهوری خودمختار نخجوان نیز گفت: در حال حاضر صمیمیت خوبی با این جمهوری خودمختار داریم و با توجه به دسترسی نخجوان به منطقه قفقاز و آسیای میانه باید این فرصت را قدر بدانیم.

وی همچنین توسعه روابط علمی و دانشگاهی، برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک، صادرات ماشین‌های کشاورزی و خودروهای عمومی، ایجاد بانک مشترک برای تسهیل مبادلات ارزی و تسهیل امور گمرکی را از دیگر تفاهم‌های انجام شده در سفر به جمهوری آذربایجان ذکر کرد.

جبارزاده بر تشکیل گروهی متشکل از فعالان اقتصادی استان برای مدیریت توسعه روابط با جمهوری آذربایجان و همچنین بازتعریف میز آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با بیان این که موانع ارتباط با جمهوری آذربایجان برداشته شده است، افزود: امروز فرصت خوبی برای توسعه اشتغال و صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شده است که استفاده از این فرصت بر عهده فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف استان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و نماینده وزارت امور خارجه در استان نیز در این نشست به ارایه گزارشی از سفر هیات سیاسی و اقتصادی آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان ارایه کردند.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران استان، اعضای اتاق بازرگانی تبریز، تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه و مطبوعات استان حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :