معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
بجز یک بیمار، هیچ مورد مثبت و یا علامت دار دیگری در بین اطرافیان بیمار مربوط به بیماری تب کریمه کنگو در این استان شناسایی نشده است ./تمام موارد درتماس مستقیم با بیمار و همچنین کلیه پرسنل ارائه دهنده خدمات درمانی به فرد بیمار در سلامت کامل هستند
کد خبر: ۱۱۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 28 October 2015
دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود:یک بیمار 37 ساله مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) که از تاریخ بیست و ششم مهرماه در بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری شده بود تنها مورد شناسایی شده بیماری کریمه کنگو در استان بوشهر است که در نهایت این بیمار در روز سی ام مهرماه در بیمارستان شهید فقیهی شیراز فوت کرد.

وی یادآورشد:تمام موارد درتماس مستقیم با بیمار و همچنین کلیه پرسنل ارائه دهنده خدمات درمانی به فرد بیمار در سلامت کامل هستند و تا 14 روز تحت نظر پرسنل بهداشتی خواهند بود تا درصورت بروز هر علامت غیر طبیعی اقدام های لازم برای آنان انجام شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارداشت: پرسنل بهداشتی با همکاری اداره دامپزشکی این استان اقدام های پیشگیرانه لازم را در جهت پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن به سایر افراد انجام می دهند.

دکتر خواجه ئیان گفت: بیماری تب کریمه کنگو یا (CCHF ) بیماری خونریزی دهنده تبدار حاد است که بوسیله کنه منتقل می شود و مواردی از آن در آسیا، اروپا و افریقا وجود دارد .

وی افزود: با وجودی که بیماری مخصوص حیوان هاست ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد و احتمال مرگ و میر بالایی را به همراه دارد .

این مقام بهداشتی یادآورشد: ویروس CCHF در اصل در طبیعت بوسیله کنه منتقل می شود و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دام ها منتقل کند .

خواجه ئیان ادامه داد: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می شود و امکان انتقال ویروس توسط حیوان نشخوارکننده اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می ماند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در حیوان های اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان (در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده )بدنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد.

وی گفت: دوره نهفته این بیماری که فاصله زمانی بین آلودگی به این ویروس و شروع علایم بیماری است حدود 14 روز است.

دکتر خواجه ئیان افزود: پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه های مورد تائید دامپزشکی
،استفاده از وسایل حفاظت فردی (ماسک، دستکش، عینک، پیش بند و چکمه) در هر نوع تماس با دام یا لاشه، خون و ترشح ها مثل زمان ذبح دام، کمک به زایمان دام،شیردوشی، پشم چینی و یا پاکسازی محل نگهداری دام از جمله راههای پیش گیری از ابتلا به این بیماری است.

وی گفت:خودداری از له کردن کنه با دست یا جدا کردن آن بدون دستکش (کنه های چسبیده به پوست یا لباس را باید با دقت و بدون اینکه له شوند با کمک پنس از بدن جدا نمود برای این کار باید از دستکش پلاستیکی یا تکه پارچه تمیز استفاده شود و بعد از جدا کردن کنه ، محل چسبیدن را با آب و صابون شست) واستفاده از لباس های بلند و به رنگ روشن و مالیدن مواد دور کننده حشرات به آستین و شلوار در مناطقی که احتمال گزش کنه وجود دارد از دیگر راههای پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.

دکتر خواجه ئیان یادآورشد:از بین بردن کنه ها از طریق سمپاشی محل نگهداری دام ها یا استفاده از حمام ضد کنه ،خودداری از خرید دام زنده از افراد دوره گرد ، خرید گوشت از قصابی های دارای مهر تایید دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه و جگر به مدت 24 تا 48 ساعت در یخچال قبل از تکه کردن (با دستکش)، استفاده از وسایل حفاظت فردی در تماس با بیمار مشکوک به تب خونریزی دهنده ، استفاده از دستکش در حین آماده کردن گوشت تازه برای تهیه غذا نیز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ضروری است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: گندزدایی خون و ترشح های آلوده با استفاده از محلول سفید کننده خانگی ( مانند وایتکس ) با رقت 1 به 10 (یک قسمت محلول سفید کننده و 9 قسمت آب ) و شستشوی محل با آب و مواد شوینده پس از 15 دقیقه نیز از دیگر راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار