همزمان با تقدیر از بدهکاران بانکی مطرح می‌شود؛
نام ۵٠شرکت صادرکننده برتر در روز ملی صادرات درحالی به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی اعلام شد که برخی از اسامی جزو بزرگترین بدهکاران بانکی قلمداد می‌شوند که سئوال اینجاست آیا نظام انتخاب و تشویق‌ آنان خدشه دارد یا بانک‌های مدعی یاری‌رسانی و سربازی در عرصه اقتصادمقاومتی، گاهی سربارند!
کد خبر: ۱۱۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 28 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، واقعیت این است که در فهرست صادرکننده‌های نمونه نام برخی شرکت‌ها به چشم می‌خورد که وضعیت صادرات آن‌ها نه‌تنها رشد نداشته، بلکه در شمار ۵٠ ابربدهکار بانکی قرار دارد و این سوال را ایجاد می‌کند که اولا علت انتخاب این شرکت‌ها به‌عنوان صادرکننده نمونه چه می‌تواند باشد؟ و دیگر اینکه آیا بواقع بانک‌ها تعامل مناسبی با این تلاشگران عرصه صادرات داشته اند!؟
بنابراین گزارش پرسشی که همواره مطرح است اینکه در مواقعی مانند اعطای وام و تسهیلات به صادرکنندگان و تولیدکنندگان اگر بانک شریک فرد یا مجموعه می شود چرا همیشه فقط منتفع می شود و سود می برد ؟! و در زیان و ضرر و ورشکستگی ها شریک نیست!؟ و چه بسا بهره های بالای بانکی و جریمه دیرکردها و مواردی از این دست که خود سبب ورشکستگی و بدهی های هنگفت مجموعه ها و اختلال در کار آنها بوده اند!
جالب اینکه الگوی برخی کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که آنها به جای سودهای بالا به سپرده گذاری های بلندمدت از افرادی که مدتها پول خود را راکد نگهدارند بازخواست نیز کرده یا حتی جریمه می گیرند که چرا با خواباندن و رکود سرمایه، اقتصاد را فلج کردی و پولت در گردش نیست!؟
و اما در این رابطه عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز معتقد است داشتن بدهی بانکی برای تولیدکننده و صادرکننده مشکلی ندارد.
علیزاده موسوی البته افزود: با این حال بحث ما این است که باید با بدهکاران مقصر بانکی که با نپرداختن بدهی‌های خود باعث اختلال در سیستم بانکی کشور شده‌اند، برخورد شود.
 وی ادمه داد : درواقع هم‌اکنون برخی تجار و تولیدکنندگانی هستند که با وجود بدهی‌های سنگین مالی و توانایی مالی برای پرداخت، از بازگرداندن وام‌های خود خودداری می‌کنند. این افراد نباید توسط مسئولان به‌عنوان صادرکننده نمونه یا تولیدکننده نمونه اعلام شوند.
وی تصریح کرد: بهتر است روند تقدیر از صادرکنندگان و تولیدکنندگان به‌گونه‌ای شود که افرادی که به قانون پایبند هستند، تقدیر شوند.
عضو انجمن صنایع نساجی ایران نیز گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث چنین اتفاقاتی می‌شود، پرروش بدهکاران بانکی مقصر در اتاق بازرگانی است.
رخصت افزود: تشکل‌های خصوصی با انواع حمایت‌ها از این افراد به جای اینکه آن‌ها را ترغیب به پرداخت بدهی بانکی خود کنند، به این افراد اجازه مطرح‌شدن می‌دهند تا بتوانند باز هم وام بانکی دریافت کنند.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون برخی اعضای اتاق بازرگانی جزو بدهکارانی هستند که معوق سنگینی دارند، اما با این حال این افراد نه‌تنها مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند بلکه در شوراهای گفتگو نیز راه می‌یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار