کد خبر: ۱۱۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸ 28 October 2015
تابناک بوشهر: شاید به همین دلیل باشد که در این حوزه انتخابیه با تراکم نامزدهای انتخاباتی مواجه هستیم. در این حوزه نزدیک به 14 نفر کاندیدای انتخاباتی مجلس دهم هستند.

 بوشهر چهار حوزه انتخابیه دارد که به جز دشتستان، بقیه ترکیبی دو تا چهار شهرستانی دارند که بر حساسیت آنها افزوده است. یکی از این چهار حوزه انتخابیه کنگان، دیر، عسلویه و جم است که بی‌توجهی به برخی پارامترها می‌توان گفت، یکی از حوزه‌های مهم استان است، چرا‌که هر یک از چهار شهرستان این حوزه انتخابیه، خود به‌تنهایی می‌تواند بن‌بست‌های مسیر توسعه استان را بگشایند. در این گزارش شهرستان‌های این حوزه انتخابیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یکی از شهرستان‌های این حوزه انتخابیه، عسلویه است. بخش بزرگی از منطقه ویژه پارس جنوبی را در دل خود جای داده است و به همین دلیل، همگان آن را قطب انرژی کشور می‌دانند. شهرستانی که می‌تواند فرصت‌های فراوانی را برای استان و کشور به‌وجود آورد. یکی دیگر از شهرستان‌های این حوزه انتخابیه، شهرستان کنگان است. در این شهرستان، بخش عظیمی از منابع نفت و گاز استان قرار گرفته و برخی طرح‌های پارس جنوبی نیز در آن اجرا می‌شود و به پارس 2 معروف شده است.

دیگر شهرستان مهم در این حوزه انتخابیه، شهرستان جم است. شهرستانی که عنوان دومین پالایشگاه گازی خاورمیانه را یدک می‌کشد و خود به‌تنهایی می‌تواند یک پشتوانه قوی برای توسعه استان باشد.

از حوزه نفت و گاز که فاصله بگیریم، استان بوشهر در حوزه صیادی نیز نقش قابل توجهی را در کشور ایفا می‌کند. بندر دیر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر صیادی کشور، سالانه میزان بسیار زیادی از مصارف آبزیان کشور را تامین می‌کند. اگر بخواهیم نگاهی خاص به این بندر داشته باشیم، صیادی بودن این بندر، می‌تواند توجهات را به سمت خود جلب کند تا فارغ از مسائل نفتی، بتوان روی آن در جهت توسعه استان حساب کرد. البته نمی‌توان این پتانسیل بندر دیر را نادیده گرفت، چراکه این بندر قرار است فلرهای پارس شمالی را روشن کند و منابع عظیم و بکری را در اختیار استان و کشور قرار دهد.

شاید به همین دلیل باشد که در این حوزه انتخابیه با تراکم نامزدهای انتخاباتی مواجه هستیم. در این حوزه نزدیک به 14 نفر کاندیدای انتخاباتی مجلس دهم هستند. مجید کنگانی، سید اسدالله علمداری، سکینه الماسی‌، قیصر صالحی، شیخ موسی احمدی، علی کرمی، حسین بردستانی، مسعود تنگستانی، ابراهیم مومنی، قاسم‌ابراهیمی، شفیق‌فرد، حسن تاجیک‌، شیخ مهدی فولادی و علی ایضا قرار است در این حوزه خود را برای حضور در مجلس شورای اسلامی آماده کنند.

در این میان می‌توان به رقابت بین سکینه الماسی و مجید کنگانی اشاره کرد. مجید کنگانی یک چهره اصلاح‌طلب که همواره از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار معروف است. نمی‌توان از مجید کنگانی نام برد و یکی از خصلت‌های بارز او را یاد نکرد، او به یک مرد اخلاق مدار که سیاست را پیشه کرده است دو صفتی که نمی‌توان کنار هم گذاشت. معمولا عادت کرده‌ایم طرف مقابل ما یا سیاستمدار باشد یا اخلاق‌مدار اما او هر دو را با هم دارد‌.

رقیب او سکینه الماسی نیز با دستی پر در عرصه حاضر شده است، او یک مددکار اجتماعی است و پس از اعلام نتایج انتخابات نهمین دوره مجلس، با فعالیت‌های اجتماعی خود را برای حضور در مجلس دهم آماده کرده است.

سکینه الماسی را می‌توان تا حدودی تابع سیاست پوپولیسم دانست. او به‌واسطه شغلش خود را مهمان قلب مردمی کرد که تا حدودی نیازمند کمک‌های اجتماعی بودند اما زمانی که در پاسخ به یکی از فعالانی که از او خواسته بود، برایش ماشین بخرد تا در انتخابات کمک حالش شود، می‌گوید من خودم ماشین ندارم، نگاه پوپولیستی او بیشتر نمایان شد. به هر حال اگر از ساکنان مردم جم نشان او را بخواهی، او را دختر یک کارگر معرفی می‌کنند. او در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نماینده بهزیستی در نهاد ریاست‌جمهوری بود. بر همین اساس، برخی او را وابسته به جناح راست می‌دانند، هر چند او در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده، به جناح سیاسی وابسته نیست مساله‌ای که شاید بتوان به‌عنوان یک نقطه ضعف قلمداد کرد. 

یکی دیگر از چهرهای مطرح این حوزه انتخابیه شیخ محمد فولادی است که متاسفانه چندی پیش سکته کرد و مشخص نیست که توان حضور در عرصه انتخابات را دارد یا خیر، بدون‌شک اگر حضور داشته باشد، می‌تواند آرا این حوزه را از آن خود کند.

از سوی دیگر، شیخ موسی احمدی که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارد بیکار ننشسته و خود را آماده رقابت جدی در این عرصه کرده است. با این حال، خوب می‌داند که در حال حاضر از اقبال عمومی چندانی برخوردار نیست. بر همین اساس، او در یک صورت می‌تواند مسیر ورود خود را به بهارستان هموار ببیند که رای رقیب خود را بشکند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت، شاید کسی به اندازه موسی احمدی از کاندیداتوری علمداری و یا حتی حسن تاجیک خوشحال و خشنود نشود. 

از سوی دیگر، قیصر صالحی که سابقه یک دوره حضور در مجلس را دارد، می‌کوشد تا این بار جور دیگری به این رقابت بنگرد، چراکه شایعه شده است او در محفل دوستانه عنوان کرده است، اگر صلاحیتش تائید شود، به نفع نیروی اصلاح‌طلب کناره‌گیری خواهد کرد. اتفاقی که باور کردنش کمی سخت است‌. با این حال، نمی‌توان از یک رویداد خوب که در جنوب استان رخ داده است، چشم‌پوشی کرد، آن هم به توافق رسیدن ستاد اصلاح‌طلبان هر چهار شهرستان در این حوزه است. اصلاح‌طلبان این حوزه انتخابیه در جلسه خصوصی که گویا در منزل کرمی برگزار شده، به نوعی توافق کرده‌اند که در صورت تائید شدن هر کدام از کاندیداهای اصلاح‌طلب یک نفر در این عرصه حضور پیدا می‌کند و دیگری به نفع او کناره‌گیری خواهد کرد تا با اتحاد و انسجام کمال بتوانند این کرسی حساس  و سرنوشت‌ساز را نصیب اصلاح‌طلبان کنند، هر چند تاکنون از این حوزه انتخابیه نماینده اصلاح‌طلب راهی مجلس شورای اسلامی نشده است.

در همین حال، حسین بردستانی دیگر جوان آمده به این میدان است که با برنامه نشان داده است، بردستانی هر چند میان مدعیان، را سختی در پیش دارد اما بدون شک می‌تواند چهره این دوره از انتخابات باشد. کار کردن در صنعت گاز و نفت او را با مدیریت منابع و سرمایه انسانی آشنا کرده است و این نقطه قوت او به‌شمار می‌رود.

حال باید دید سرنوشت این حوزه انتخابیه در دولت تدبیر و امید چگونه رقم می‌خورد، آیا این بار کرسی سبز بهارستان نصیب اصلاح‌طلبان می‌شود و یا چون گذشته اصولگرایان بر این کرسی تکیه خواهند زد. 

روزنامه «بامداد جنوب» که تا‌کنون از هر چهار حوزه انتخابیه استان گزارشی منتشر کرده است، در آینده باز هم با هدف روشنگری در این زمینه گزارش تهیه و منتشر خواهد کرد تا بیشتر با حوزه انتخابیه و کاندیداهای مطرح در حوزه‌های مختلف استان آشنا شوید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار